Groen!
De autodruk verminderen in de hoofdstad? Yes, we
can!
Colloquium Stadstol in Brussel
Vandaag hebben Groen! en Ecolo het colloquium `Stadstol in Brussel?'
georganiseerd. Meer dan 125 personen waren aanwezig. Het colloquium
werd geleid door fractievoorzitters van Groen! en Ecolo in het
Brussels parlement, Adelheid Byttebier en Yaron Pesztat.
Met dit colloquium willen Groen! en Ecolo de mogelijke pistes
verkennen om in het Brussels gewest de autodruk te verminderen en
binnen de vijfhoek naar autoluw tot zelfs autovrij te streven ten
voordele van fietsers en voetgangers. Adelheid Byttebier: "Ondanks de
jubelberichten is het autoverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest de laatste 10 jaren immers toegenomen met 10% en op secundaire
wegen zelfs met 41%. Deze cijfers tonen aan dat onze hoofdstad
dringend nood heeft aan een doortastend beleid dat volledig inzet op
het openbaar vervoer en de zwakke gebruiker. Het invoeren van een
stadstol kan naast de uitbreiding van het openbaar vervoer en
overstapparkings, daadwerkelijk bijdragen aan minder autodruk zonder
de mobiliteit van mensen aan te tasten."
De Londense `congestion charging' is een succes: 20% minder verkeer
binnen de zone, 30% minder files en ook minder verkeersproblemen
buiten de zone. De inkomsten van de stadstol worden aangewend voor
investeringen in beter openbaar vervoer. Mark Watts, adviseur bij de
uitwerking van de Londense stadstol, bevestigde vandaag op het
colloquium dat de publieke opinie positief is. Voor de invoering was
40% tegen en 40% voor. Na de invoering slinkte de groep tegenstanders
tot minder dan 25%.
Uiteraard kan het Londens model niet zomaar worden toegepast op
Brussel. Bij de invoering zal rekening moeten gehouden worden met
sociale correcties en aanpassingen voor de bedrijven om te vermijden
dat de Brusselaars en de bedrijven zich niet meer thuis zouden voelen
in de hoofdstad. De Brusselse mobiliteit is bovendien totaal
verschillend van die van een metropool als Londen. Daarom hebben
Groen! en Ecolo voor het colloquium ook Hugues Duchateau uitgenodigd,
directeur van het studiebureau Stratec. Hij stelt dat de implementatie
van een stadstol zijn prijs heeft, maar dat die niet opweegt tegen de
collectieve winst. Het aantal traag rijdende auto's op de Ring zou
sterk dalen en bijgevolg ook de uitstoot van fijn stof. Het Londense
voorbeeld bevestigt dat er sinds de invoering tot 5% meer wordt
gefietst en dat er tot 35% minder ongevallen gebeuren met voetgangers.
Adelheid Byttebier: "Er wordt vandaag spannend gekeken naar de andere
kant van de oceaan. Maar de groenen kijken naar de andere kant van de
Noordzee. De autodruk verminderen? Yes we can!"
Het volledige dossier kan u hier raadplegen (pdf 1MB)
Adelheid Byttebier, Brussels parlementslid