Groen!

De autodruk verminderen in de hoofdstad? Yes, we can!

Colloquium Stadstol in Brussel

Vandaag hebben Groen! en Ecolo het colloquium `Stadstol in Brussel?' georganiseerd. Meer dan 125 personen waren aanwezig. Het colloquium werd geleid door fractievoorzitters van Groen! en Ecolo in het Brussels parlement, Adelheid Byttebier en Yaron Pesztat.

Met dit colloquium willen Groen! en Ecolo de mogelijke pistes verkennen om in het Brussels gewest de autodruk te verminderen en binnen de vijfhoek naar autoluw tot zelfs autovrij te streven ten voordele van fietsers en voetgangers. Adelheid Byttebier: "Ondanks de jubelberichten is het autoverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de laatste 10 jaren immers toegenomen met 10% en op secundaire wegen zelfs met 41%. Deze cijfers tonen aan dat onze hoofdstad dringend nood heeft aan een doortastend beleid dat volledig inzet op het openbaar vervoer en de zwakke gebruiker. Het invoeren van een stadstol kan naast de uitbreiding van het openbaar vervoer en overstapparkings, daadwerkelijk bijdragen aan minder autodruk zonder de mobiliteit van mensen aan te tasten."

De Londense `congestion charging' is een succes: 20% minder verkeer binnen de zone, 30% minder files en ook minder verkeersproblemen buiten de zone. De inkomsten van de stadstol worden aangewend voor investeringen in beter openbaar vervoer. Mark Watts, adviseur bij de uitwerking van de Londense stadstol, bevestigde vandaag op het colloquium dat de publieke opinie positief is. Voor de invoering was 40% tegen en 40% voor. Na de invoering slinkte de groep tegenstanders tot minder dan 25%.

Uiteraard kan het Londens model niet zomaar worden toegepast op Brussel. Bij de invoering zal rekening moeten gehouden worden met sociale correcties en aanpassingen voor de bedrijven om te vermijden dat de Brusselaars en de bedrijven zich niet meer thuis zouden voelen in de hoofdstad. De Brusselse mobiliteit is bovendien totaal verschillend van die van een metropool als Londen. Daarom hebben Groen! en Ecolo voor het colloquium ook Hugues Duchateau uitgenodigd, directeur van het studiebureau Stratec. Hij stelt dat de implementatie van een stadstol zijn prijs heeft, maar dat die niet opweegt tegen de collectieve winst. Het aantal traag rijdende auto's op de Ring zou sterk dalen en bijgevolg ook de uitstoot van fijn stof. Het Londense voorbeeld bevestigt dat er sinds de invoering tot 5% meer wordt gefietst en dat er tot 35% minder ongevallen gebeuren met voetgangers. Adelheid Byttebier: "Er wordt vandaag spannend gekeken naar de andere kant van de oceaan. Maar de groenen kijken naar de andere kant van de Noordzee. De autodruk verminderen? Yes we can!"

Het volledige dossier kan u hier raadplegen (pdf 1MB)

Adelheid Byttebier, Brussels parlementslid