Gemeente Scheemda


Gemeentelijke strooiroutes

Gladheidbestrijding in de Gemeente Scheemda

Aangezien het niet mogelijk is om in alle gevallen de gladheid overal en ook nog eens gelijktijdig te bestrijden, moeten er prioriteiten worden gesteld. Hieronder wordt in het kort een en ander over het strooibeleid verteld, samen met de organisatie en de uitvoering.

Strooibeleid

Bij normale gladheid (opvriezen / aanvriezen) worden alleen de doorgaande hoofdwegen en fietspaden gestrooid, de hoofdroutes.

Bij extreme gladheid (ijzel en aanhoudende sneeuwval waarbij de kans op ijsvorming bestaat) worden alle wegen gestrooid. Hierbij geldt de volgorde: eerst de doorgaande hoofdwegen vervolgens de woonstraten en de fietspaden.

In de praktijk komt het erop neer dat de gladheid in de woonstraten hoofdzakelijk overdag wordt bestreden.

Organisatie / uitvoering

Er wordt gestrooid met 3 grote strooicombinaties en 1 fietspadstrooier.

Waarbij er door de grote combinaties 3 routes moeten worden gestrooid van totaal ca. 35 km lengte en totaal 15 km fietspad door de fietspadstrooier.

De routes zijn als volgt:

Route 1: Midwolda Scheemda Nw. Scheemda Nieuwolda

Route 2: Midwolda Oostwold

Route 3: Midwolda Scheemda Heiligerlee Westerlee

Fietspadenroute: Midwolda Oostwold
Scheemda Heiligerlee Westerlee

In extreme situaties kunnen nog eens 2 extra strooicombinaties worden ingezet bij het sneeuwschuiven.

Tevens wordt, indien mogelijk, door de wijkteams bij bejaardenwoningen meegeholpen de gladheid te bestrijden. Gemeentewerken levert een maximale inspanning, maar kan hier geen garanties voor geven.

De ervaringen van de afgelopen jaren hebben geleerd dat met deze aanpak van de gladheidbestrijding gevaarlijke situaties en overlast over het algemeen binnen de perken kunnen worden gehouden.

Voor al uw vragen, opmerkingen en klachten betreffende de gladheidbestrijding kunt u altijd bellen met het klachtenmeldpunt van de afdeling Gemeentewerken) via telefoonnummer (0597) 59 52 59 of per e-mail via gemeente@scheemda.nl.


* Strooiroutes.pdf