Gemeente Lelystad
Openbaar Primair Onderwijs zet in op verbetering onderwijskwaliteit
Het college van Burgemeester en Wethouders, het bestuur van het
Openbaar Primair Onderwijs van de gemeente Lelystad, heeft
kennisgenomen van de uitkomsten van het rapport van de
Onderwijsinspectie, dat naar verwachting half november zal
verschijnen.
Twee basisscholen worden in het rapport als zeer zwak betiteld. Het
bestuur en de directies van de betreffende scholen hebben het
afgelopen schooljaar al maatregelen genomen ter verbetering van het
onderwijsklimaat en verdieping van de onderwijskwaliteit.
Vertrouwen
OBS De Tjalk en OBS De Meander zijn de scholen die op de landelijke
lijst van zeer zwakke scholen vermeld worden. Voor beide scholen
spreekt zowel het Bestuur van het Openbaar Primair Onderwijs als de
Onderwijsinspectie het vertrouwen en de verwachting uit, dat bij de
komende beoordeling van de Onderwijsinspectie de scholen uit de rode
zone verdwijnen en na twee jaar het gewenste niveau behalen. Voor
beide scholen is het afgelopen schooljaar al een stevig verbeterplan
opgesteld en wordt er inmiddels volgens dit plan gewerkt.
Waarom staan deze scholen op de lijst van zeer zwakke scholen?
De Onderwijsinspectie beoordeelt basisscholen sinds kort op een andere
manier. Ze kijkt nu alleen naar de resultaten van de Cito-eindtoets
van leerlingen in groep 8. Door de nieuwe manier van beoordelen komen
er landelijk meer scholen als zwak uit de bus, wat betekent dat deze
scholen naar aanleiding van tegenvallende Cito-resultaten om
aanvullende gegevens gevraagd worden.
De onderwijsinspectie analyseert deze gegevens en op basis daarvan
worden soms bepaalde onderdelen als zwak aangemerkt. De zeer zwakke
scholen komen op een landelijke lijst zeer zwakke scholen terecht. Bij
de laatste inspectierapporten in Lelystad van 2005/2006 was er geen
reden tot zorgen en daarmee geen reden tot nadere controle van
specifieke scholen.
De Tjalk
OBS De Tjalk heeft de afgelopen drie jaar te maken gehad met veel
instroom van leerlingen van andere scholen en is in de afgelopen jaren
enorm gegroeid. Hierdoor was het nodig nieuwe leerkrachten aan te
trekken, die nog moeten groeien in het Daltonconcept van de school.
De Tjalk hecht veel waarde aan het sociale en pedagogische aspect. Zo
is er bijvoorbeeld veel aandacht voor pestgedrag van leerlingen. De
Tjalk is ook een school die probeert kinderen met bepaalde
problematiek zelf te blijven opvangen.
Vanuit De Tjalk gaat een zeer klein percentage van de kinderen naar
het speciaal onderwijs. De afgelopen jaren had de school te kampen met
een hoog ziekteverzuim van leerkrachten. Een gedeelte van de school
had te maken met slechte luchtkwaliteit (CO2) en slechte akoestiek.
Dit is door het bestuur opgepakt door middel van aanpassingen aan het
gebouw voor een bedrag van 200.000,-.
Met betrekking tot onderwijskwaliteit is de afgelopen jaren weinig
geanticipeerd op resultaten uit analyses en is er op dat gebied weinig
bijgestuurd. Omdat er geen reden was tot ongerustheid, gezien de
resultaten van het vorige inspectierapport, heeft deze situatie kunnen
voortbestaan. Ondanks het predikaat dat de onderwijsinspectie dit
najaar aan De Tjalk geeft, heeft zowel de directie van de school als
het bestuur en de Onderwijsinspectie het vertrouwen uitgesproken dat
deze school er binnen een jaar bovenop komt en van de lijst verdwijnt.
De inzet van de directeur en zijn team en het schoolontwikkelplan dat
begin oktober met behulp van het KPC (landelijk onderwijs
adviesbureau) is gepresenteerd, geeft het bestuur ook hier voldoende
vertrouwen in een verbeterd resultaat. De algemene directie zal
blijven toezien op het behalen van die verbeterdoelen.
De Meander
De Meander is eveneens een sterk groeiende nieuwe school (4 jaar oud)
in een nieuwe wijk. Ook hier zijn nieuwe leerkrachten aangetrokken,
die moeten groeien in het Daltonconcept van de school. Kinderen uit
groep 8 zitten doorgaans nog maar kort op school (van alle leerlingen
zit 50% korter dan 3 jaar op De Meander).
Kinderen en leerkrachten hebben te maken gehad met (ver)bouwingen,
noodlocaties en uiteindelijk een verhuizing naar de definitieve
locatie. Mede om deze redenen is de aandacht vooral uitgegaan naar
veiligheid en pedagogisch klimaat. Ook vanuit De Meander gaat een zeer
klein percentage van de kinderen naar het speciaal onderwijs.
In voorgaande inspectieverslagen is de school door de
onderwijsinspectie niet eerder zo nadrukkelijk geconfronteerd met de
tegenvallende resultaten van de Cito-eindtoets en het daaraan
gekoppelde inspectieoordeel. In het schooljaar 2006/2007 werden
tegenvallende Cito-resultaten voor het eerst merkbaar. Er is hierop
direct actie ondernomen in de vorm van een verbeterplan.
De inzet van de directeur en haar team en het schoolontwikkelplan dat
begin oktober met behulp van het KPC (landelijk onderwijs
adviesbureau) is gepresenteerd, geeft het bestuur voldoende vertrouwen
in een verbeterd resultaat. De algemene directie zal blijven toezien
op het behalen van die verbeterdoelen.
Goede verwachtingen
De kwaliteit van het Lelystadse openbaar basisonderwijs krijgt, mede
doordat de onderwijsinspectie heeft gewezen op een paar zwakke
onderdelen en kansen, nieuwe impulsen. De aandacht is en blijft scherp
gericht op analyse van toetsresultaten en bijsturing waar dat nodig
is. Op veel fronten wordt hard gewerkt aan de verbetering van het
onderwijsklimaat en de verdieping van de onderwijskwaliteit. Deze
uitdaging wordt zowel op de scholen als bij het bestuur opgepakt. Het
openbaar basisonderwijs in Lelystad dient niet alleen veilig en
vrolijk, maar ook uitstekend te zijn.
---