abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
5 november 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGMO-2008/4217 -
Onderwerp
ABvM: Aanbieding Addendum op de PPC Update 2008
Geachte voorzitter,
Op 27 juni 2008 heb ik uw Kamer geïnformeerd over het partieel uitvoeringsbesluit naar
aanleiding van het implementatieplan kilometerprijssysteem. Daarbij heb ik aangegeven u
in het najaar van 2008 nader te informeren over de mogelijkheden van inning en
dwanginvordering door private dienstverleners binnen het hoofdspoor. In het AO ABvM
van 30 oktober 2008 zijn enkele leden al op dit thema ingegaan en hebben vragen
gesteld. Ik ben daar tijdens het AO al kort op ingegaan en ik heb u toegezegd dat uw
Kamer een rapport hierover spoedig zal ontvangen. Ik ben verheugd dat ik u, nog voor de
voortzetting van dit AO, kan informeren over de resultaten van dit nader onderzoek. Ik
stel uw Kamer voor deze brief te betrekken bij het vervolg van het voorgaande AO.
PPC addendum
In het kader van het partieel uitvoeringsbesluit Anders Betalen voor Mobiliteit heeft het
kabinet op 27 juni 2008 het organisatiemodel op hoofdlijnen vastgesteld.1 De afgelopen
maanden ben ik nagegaan of de dienstverleners binnen het hoofdspoor ook de taak van
inning en dwanginvordering kunnen uitvoeren, het zogenaamde `Multiple Service
Providers model end-to-end'. De uitkomsten hiervan zijn neergeslagen in een addendum
op de Public Private Comparator (PPC) welke u aantreft als bijlage bij deze brief.
1 Kamerstuk 31 305, nr. 52. Brief van de minister VenW aan de Tweede Kamer houdende partieel
uitvoeringsbesluit Anders Betalen voor Mobiliteit, d.d. 27 juni 2008.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/4217
Inning en dwanginvordering in het hoofdspoor is het eindbeeld
Vanuit het oogpunt van de belangen van de Staat, de kentekenhouder en de
marktpartijen is het `Multiple Service Provider model end-to-end' een serieus te
overwegen optie. Op dit moment is niet eenduidig vast te stellen of de keuze voor het
end-to-end model in deze fase `value for money' oplevert. Dit beeld komt ook naar voren
uit het PPC addendum en de gesprekken die zijn gevoerd met de markt.
Op dit moment kan ik nog niet aangeven wanneer en onder welke voorwaarden inning en
dwanginvordering bij de markt belegd kunnen worden. Er zijn nader uit te werken
voorwaarden voor het dragen van de nu nog niet eenduidig in te schatten risico's, zoals
het debiteurenrisico en de technische risico's.
Daarom ga ik met de markt tijdens het certificeringtraject in gesprek om de voorwaarden
over en weer verder uit te werken. Tot de uitwerking van deze consultatie is afgerond, ga
ik uit van het organisatiemodel zoals dat is vastgelegd in het partieel uitvoeringsbesluit. Dit
gaat uit van het hoofdspoor en een garantiespoor zonder inning en dwanginvordering
door marktpartijen. Wanneer er tijdens het certificeringtraject andere inzichten ontstaan
neem ik dit zo mogelijk al mee in het wetsvoorstel Kilometerprijs dat begin 2009 aan uw
Kamer wordt aangeboden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat