Gemeente Hoorn


B en W komen met aangepast Verkeersplan Binnenstad

4 november 2008 - Tijdens een reeks informatiebijeenkomsten, maar ook via e-mail en de gemeentelijke website hebben bewoners van de binnenstad en andere belanghebbenden gereageerd op het Verkeersplan Binnenstad, dat B en W dit voorjaar presenteerden. Op basis van deze reacties, alle onderzoeken en besluiten die al in andere beleidsnotas genomen zijn, komen B en W na afweging van alle belangen tot een aangepaste reeks van maatregelen die in de jaren 2008 t/m 2013 worden uitgevoerd. Klik hier voor het Verkeersplan (PDF van 6,6 MB) of de samenvatting. De maatregelen moeten de binnenstad van Hoorn aantrekkelijker maken om te wonen, werken, recreëren en winkelen. Dit doel is te bereiken door een goede en veilige afwikkeling van het verkeer in de binnenstad, door te zoeken naar een rechtvaardige verdeling van de parkeergelegenheid onder bewoners, bedrijven en bezoekers en door de binnenstad verder autoluw te maken. Het college wil de binnenstad voor vele generaties leefbaar en bruikbaar houden. Daarbij moet sprake zijn van een balans tussen om voorrang strijdende belangen.

Het is aan de gemeenteraad om een besluit over het aangepaste plan te nemen. Om alle voor- en nadelen goed te kunnen afwegen organiseert de gemeenteraad op woensdag 19 november een luisteravond in Schouwburg het Park. Binnenstadsbewoners, ondernemers en andere belanghebbenden krijgen daar vanaf 19.00 uur gelegenheid om de raadsleden te laten weten hoe zij over het aangepaste plan denken. Daarna volgt behandeling in de raadscommissie van dinsdag 25 november en besluitvorming in de raadsvergadering van dinsdag 16 december.

Parkeervrij maken van straten Het voornemen om de Nieuwendam, de brug tussen Bierkade en Appelhaven, de Appelhaven, de Veermanskade, de Oude Doelenkade en het Munnickenveld parkeervrij te maken heeft veel vragen opgeroepen. B en W constateren dat het voorstel te ingrijpend is en kiezen daarom voor een beperkt gebied, namelijk een aantal straten rond de haven: het Hoofd, de Veermanskade, de Oude Doelenkade en de brug tussen Bierkade en Appelhaven. Het gaat om 31 vergunning- plaatsen en zes betaalde parkeerplaatsen. Het Hoofd is toegevoegd omdat deze straat onderdeel is van het havenfront en samen met de Veermanskade Hoorn als havenstad kenmerkt. Munnickenveld, Appelhaven en Nieuwendam komen de eerste jaren niet in beeld.

Munnickenveld niet parkeervrij Parkeerplaatsen Spoorstraat niet van betaald naar vergunning In het oorspronkelijke plan werd voorgesteld om het Munnickenveld parkeervrij te maken en ter compensatie de betaalde plaatsen in de Spoorstraat om te zetten in vergunningplaatsen. De bewoners van het Munnickenveld waren het niet eens met het opheffen van parkeren in hun straat. Het alternatief in de Spoorstraat werd als onvoldoende beschouwd, ook omdat deze plaatsen tijdens evenementen niet beschikbaar zijn. Er waren ook ondernemers tegen het opheffen van de betaalde plaatsen waar hun bezoekers parkeren. Na de herinrichting van de Gedempte Turfhaven is het aantal betaalde plaatsen toch al minder in dit deel van de stad. Ook op het Munnickenveld begreep men niet waarom de direct belanghebbenden zouden moeten wijken voor bezoekers van de stad. Gelet op de keuze om prioriteit te geven aan het parkeervrij maken van straten rondom de haven, komt het parkeervrij maken van het Munnickenveld op dit moment te vervallen. Daarmee vervalt ook de omzetting van de parkeerplaatsen op de Spoorstraat van betaald naar vergunning.

Eén of twee vergunningen Het voorstel om het aantal vergunningen per huishouden te beperken heeft veel reacties opgeleverd. Veel mensen zeggen dat zij economisch afhankelijk zijn van de tweede auto en verwachten leegloop van de binnenstad als dit plan zou doorgaan. Waarom geldt de beperking wel voor bewoners en niet voor bedrijven? Bedrijven zouden aan de rand van de binnenstad moeten parkeren. Ook het voorstel om de binnenstad op te delen in kleinere vergunninggebieden viel niet in goede aarde. Dit zou de mogelijkheid om eventueel uit te wijken naar een rustiger deel van de binnenstad beperken.

Bewonersvergunningen B en W stellen daarom voor dat de huidige indeling in vergunninggebied Centrum en gebied Oost blijft gehandhaafd. In beide gebieden gaat een beperking tot maximaal één vergunning per huishouden gelden. Wie zelf over een parkeermogelijkheid beschikt krijgt geen vergunning. Voor bestaande situaties waarin twee parkeervergunningen (rekening houdend met eigen parkeermogelijkheid) verstrekt zijn, wordt voortaan nog maar één vergunning verstrekt om in het gebied Centrum of Oost te parkeren. De tweede vergunning kan uitsluitend gebruikt worden om te parkeren op het Visserseiland, de Lambert Meliszweg, het Pelmolenpad en de RAC-locatie (Johan Messchaertstraat). Nieuwe tweede vergunningen worden dus niet verstrekt.

Bedrijfsvergunningen Parkeertellingen in 2007 laten zien dat op de telmomenten een beperkt aantal bedrijfsvergunningen in het vergunninggebied wordt gebruikt. Dit is voornamelijk overdag het geval, wanneer de parkeervraag van bewoners lager is. De beschikbare parkeerruimte kan op dat moment goed gebruikt worden door bedrijfswagens. Gelet op het beperkte aantal bedrijfswagens en de spreiding over de binnenstad is er geen aanleiding voor een strenger uitgiftebeleid voor bedrijfsvergunningen.

Parkeertarieven De tarieven voor betaald parkeren worden in 2009 niet aangepast. De tarieven voor een aantal soorten parkeervergunningen (bewoners, bezoekerskaarten, functionele en werknemers) worden in 2010 en 2011 in stappen verhoogd, de overige vergunningen worden conform het inflatiepercentage verhoogd.

Roode Steen Gestreefd wordt om met ingang van 1 april 2010 de Roode Steen, de Kerkstraat, het West (tussen Wijdesteeg en Roode Steen) en het Grote Oost (tussen Roode Steen en Wijdebrugsteeg) in de periode van 1 april tot 1 oktober in de weekenden (van vrijdag 17.00 uur tot zondag 24.00 uur) af te sluiten.