Gemeente Hoorn
B en W komen met aangepast Verkeersplan Binnenstad
4 november 2008 - Tijdens een reeks informatiebijeenkomsten, maar ook
via e-mail en de gemeentelijke website hebben bewoners van de
binnenstad en andere belanghebbenden gereageerd op het Verkeersplan
Binnenstad, dat B en W dit voorjaar presenteerden. Op basis van deze
reacties, alle onderzoeken en besluiten die al in andere beleidsnotas
genomen zijn, komen B en W na afweging van alle belangen tot een
aangepaste reeks van maatregelen die in de jaren 2008 t/m 2013 worden
uitgevoerd.
Klik hier voor het Verkeersplan (PDF van 6,6 MB) of de samenvatting.
De maatregelen moeten de binnenstad van Hoorn aantrekkelijker maken om
te wonen, werken, recreëren en winkelen. Dit doel is te bereiken door
een goede en veilige afwikkeling van het verkeer in de binnenstad,
door te zoeken naar een rechtvaardige verdeling van de
parkeergelegenheid onder bewoners, bedrijven en bezoekers en door de
binnenstad verder autoluw te maken. Het college wil de binnenstad voor
vele generaties leefbaar en bruikbaar houden. Daarbij moet sprake zijn
van een balans tussen om voorrang strijdende belangen.
Het is aan de gemeenteraad om een besluit over het aangepaste plan te
nemen. Om alle voor- en nadelen goed te kunnen afwegen organiseert de
gemeenteraad op woensdag 19 november een luisteravond in Schouwburg
het Park. Binnenstadsbewoners, ondernemers en andere belanghebbenden
krijgen daar vanaf 19.00 uur gelegenheid om de raadsleden te laten
weten hoe zij over het aangepaste plan denken. Daarna volgt
behandeling in de raadscommissie van dinsdag 25 november en
besluitvorming in de raadsvergadering van dinsdag 16 december.
Parkeervrij maken van straten
Het voornemen om de Nieuwendam, de brug tussen Bierkade en Appelhaven,
de Appelhaven, de Veermanskade, de Oude Doelenkade en het
Munnickenveld parkeervrij te maken heeft veel vragen opgeroepen. B en
W constateren dat het voorstel te ingrijpend is en kiezen daarom voor
een beperkt gebied, namelijk een aantal straten rond de haven: het
Hoofd, de Veermanskade, de Oude Doelenkade en de brug tussen Bierkade
en Appelhaven. Het gaat om 31 vergunning- plaatsen en zes betaalde
parkeerplaatsen.
Het Hoofd is toegevoegd omdat deze straat onderdeel is van het
havenfront en samen met de Veermanskade Hoorn als havenstad kenmerkt.
Munnickenveld, Appelhaven en Nieuwendam komen de eerste jaren niet in
beeld.
Munnickenveld niet parkeervrij
Parkeerplaatsen Spoorstraat niet van betaald naar vergunning
In het oorspronkelijke plan werd voorgesteld om het Munnickenveld
parkeervrij te maken en ter compensatie de betaalde plaatsen in de
Spoorstraat om te zetten in vergunningplaatsen. De bewoners van het
Munnickenveld waren het niet eens met het opheffen van parkeren in hun
straat. Het alternatief in de Spoorstraat werd als onvoldoende
beschouwd, ook omdat deze plaatsen tijdens evenementen niet
beschikbaar zijn.
Er waren ook ondernemers tegen het opheffen van de betaalde plaatsen
waar hun bezoekers parkeren. Na de herinrichting van de Gedempte
Turfhaven is het aantal betaalde plaatsen toch al minder in dit deel
van de stad. Ook op het Munnickenveld begreep men niet waarom de
direct belanghebbenden zouden moeten wijken voor bezoekers van de
stad.
Gelet op de keuze om prioriteit te geven aan het parkeervrij maken van
straten rondom de haven, komt het parkeervrij maken van het
Munnickenveld op dit moment te vervallen. Daarmee vervalt ook de
omzetting van de parkeerplaatsen op de Spoorstraat van betaald naar
vergunning.
Eén of twee vergunningen
Het voorstel om het aantal vergunningen per huishouden te beperken
heeft veel reacties opgeleverd. Veel mensen zeggen dat zij economisch
afhankelijk zijn van de tweede auto en verwachten leegloop van de
binnenstad als dit plan zou doorgaan. Waarom geldt de beperking wel
voor bewoners en niet voor bedrijven? Bedrijven zouden aan de rand van
de binnenstad moeten parkeren. Ook het voorstel om de binnenstad op te
delen in kleinere vergunninggebieden viel niet in goede aarde. Dit zou
de mogelijkheid om eventueel uit te wijken naar een rustiger deel van
de binnenstad beperken.
Bewonersvergunningen
B en W stellen daarom voor dat de huidige indeling in vergunninggebied
Centrum en gebied Oost blijft gehandhaafd. In beide gebieden gaat een
beperking tot maximaal één vergunning per huishouden gelden. Wie zelf
over een parkeermogelijkheid beschikt krijgt geen vergunning.
Voor bestaande situaties waarin twee parkeervergunningen (rekening
houdend met eigen parkeermogelijkheid) verstrekt zijn, wordt voortaan
nog maar één vergunning verstrekt om in het gebied Centrum of Oost te
parkeren. De tweede vergunning kan uitsluitend gebruikt worden om te
parkeren op het Visserseiland, de Lambert Meliszweg, het Pelmolenpad
en de RAC-locatie (Johan Messchaertstraat). Nieuwe tweede vergunningen
worden dus niet verstrekt.
Bedrijfsvergunningen
Parkeertellingen in 2007 laten zien dat op de telmomenten een beperkt
aantal bedrijfsvergunningen in het vergunninggebied wordt gebruikt.
Dit is voornamelijk overdag het geval, wanneer de parkeervraag van
bewoners lager is. De beschikbare parkeerruimte kan op dat moment goed
gebruikt worden door bedrijfswagens. Gelet op het beperkte aantal
bedrijfswagens en de spreiding over de binnenstad is er geen
aanleiding voor een strenger uitgiftebeleid voor bedrijfsvergunningen.
Parkeertarieven
De tarieven voor betaald parkeren worden in 2009 niet aangepast. De
tarieven voor een aantal soorten parkeervergunningen (bewoners,
bezoekerskaarten, functionele en werknemers) worden in 2010 en 2011 in
stappen verhoogd, de overige vergunningen worden conform het
inflatiepercentage verhoogd.
Roode Steen
Gestreefd wordt om met ingang van 1 april 2010 de Roode Steen, de
Kerkstraat, het West (tussen Wijdesteeg en Roode Steen) en het Grote
Oost (tussen Roode Steen en Wijdebrugsteeg) in de periode van 1 april
tot 1 oktober in de weekenden (van vrijdag 17.00 uur tot zondag 24.00
uur) af te sluiten.