Beurs Klassieke Schepen hijst de zeilen!
In twaalf jaar tijd is de Beurs Klassieke Schepen een klassieker
geworden. Het is een monument van Varend Erfgoed waar inmiddels
tienduizenden liefhebbers van hebben genoten. Het publiek vindt het
prachtig om langs de ambachtslieden, bedrijven, botenbouwers en
behoudsverenigingen te slenteren. Je kunt er heerlijk wegdromen bij
prachtige oude en nieuwe (motor)schepen en zeilboten, maar ook heel
efficiënt scheepsbenodigdheden kopen op de compacte overdekte markt
waar werkelijk alles te krijgen is. De Beurs Klassieke Schepen staat
bekend om zijn gezelligheid: hier kan je ongedwongen en vrijblijvend
met vakmensen praten, maar ook een boek over schepenreizen lezen bij
een slokje berenburg en traditioneel gerookte haring. Het evenement is
daarom populair bij zowel dagjesmensen als ervaren zeebonken.
Borghouts opent Beurs Klassieke Schepen
Commissaris van de Koningin van Noord-Holland, de heer Harry
Borghouts, verricht vrijdagochtend de officiële opening van de Beurs
Klassieke Schepen. Noord-Holland is immers waterland bij uitstek. De
provincie zet haar troeven in op water als economische drager. En dat
is ook wel nodig want Noord-Holland verloor bijna tachtig miljoen
euros aan de financiële crisis op IJsland. Daardoor werd de heer
Borghouts de afgelopen week zelf even hot news. Borghouts poging om de
miljoenen terug te vorderen, leidde in het tv programma Paul en
Witteman tot een unieke aanvaring met Minister van Financiën Wouter
Bos, die zich op eigen initiatief telefonisch met het interview
bemoeide. De opening van de Beurs Klassieke Schepen verloopt minder
stormachtig, waardoor de kans dat minister Bos zich ook hiermee gaat
bemoeien, klein is.
Spiegel der Zeilvaart - Beurs Klassieke Schepen Wisselprijs
Meteen na de opening van de beurs is de prijsuitreiking van de Spiegel
der Zeilvaart - Beurs Klassieke Schepen wisselprijs. Een prijs voor
een persoon die zich uitzonderlijk verdienstelijk heeft gemaakt voor
varend erfgoed. Ed Kastelein is de eerste winnaar van deze nieuwe
prijs. Ed Kastelein is een gepassioneerd liefhebber van klassieke
schepen. Hij bouwde eerder de Zaca a Te Moana en de Eleonore en is
momenteel druk bezig met de bouw van een replica van de legendarische
driemastschoener Atlantic (70 meter). De Atlantic werd ontworpen door
de bekende Amerikaanse ontwerper William Gardner. Het schip liep in
1903 van stapel bij Townsend & Downey in New York. Aan de drie
torenhoge masten voerde het een onvoorstelbare 1720 m² zeil. In 1905
vestigde het schip bij de trans-Atlantische oversteek een recordtijd,
dat bijna honderd jaar zou standhouden.
Kinderen kleien Kroatische klippertjes
Kunstenaars van de groep Art Workshop Trabakul uit Kroatië komen dit
jaar naar de Beurs Klassieke Schepen. Ervaren modelbouwers, als Igor
Hajdarhodic, kleien samen met de kinderen op de beurs modellen van
traditionele houten scheepstypes van de Adriatische Kust. Zo ontstaat
gedurende de beurs een terracotta vloot van batanas, braceras,
falkusas of trabakuls. De groep Trabakul verspreidt op deze bijzondere
manier de kennis van het varend erfgoed van de Kroatische kuststreek.
De Trabakul is zeilend transportschip van ongeveer 20 meter, waarvan
de naam afkomstig is van het woord trabacca dat tent betekent.
Oorspronkelijk komt het scheepstype uit Venetië, maar de tweemaster
met een typische bolle kop werd vanaf de 15e eeuw overal langs de
Adriatische kust gebruikt. Er varen nog steeds enkele exemplaren.
Buitenlands varend erfgoed in film
Het dagelijkse filmprogramma van dit jaar herbergt een aantal
bijzondere films over buitenlandse traditionele schepen en hun
gebruik. In The Portuguese Ben-Hurs, filmde David Goddard in 1975 de
Portugese visserij op zee. Deze strandvisserij in het Portugese Xavega
gaat terug tot waarschijnlijk Phoenicische tijden. We zien hoe
tientallen mannen, vrouwen en ossen de Barco del Mar het water
inslepen. De film Kurenas (=Koerenboot) uit Litouwen verhaalt over een
scheepstype uit een van de drie grote haffen - meren - in het
Oostzeegebied: het Koerse Haf.
Een ander scheepstype staat centraal in Ljudi sa Neretve:
punterachtige scheepjes vormden het transportmiddel in de delta van de
rivier de Neretve. Uit het zuiden van Europa een heel andere film:
Sardienen uit Kroatië. Van het eiland Vis in de Adriatische zee zeilde
en roeide men om het hardst naar het vulkanische eiland Palagrua, om
sardientjes te vangen. Exotisch varend erfgoed is te zien in
Boatbuilding and the Lacco Family. In Zuid-Australië bouwde men
vissersschepen met een kotterzeil en een midzwaard. Deze couta's
hebben onmiskenbaar Engelse en Amerikaanse trekjes. Kijk op de website
voor het hele filmprogramma.
Uitstekende Bereikbaarheid
De Beurs Klassieke Schepen is op de Gependam naast het NS-station
Enkhuizen. Er is ieder half uur een directe treinverbinding tussen
Amsterdam en Enkhuizen. De beurs is daarom uitstekend bereikbaar met
openbaar vervoer. Voor wie toch met de auto komt, is de parkeerplaats
van het Zuiderzeemuseum beschikbaar. Op de toegangswegen naar
Enkhuizen staan borden met Zuiderzeemuseum en de Beurs Klassieke
Schepen. Zij leiden naar het parkeerterrein. Bij het grote
parkeerterrein vaart de veerboot elke 20 minuten gratis van en naar de
Beurs. De afvaarten zijn van 9.30 uur tot 18.30 uur. Als u een
navigatiesysteem in uw auto heeft, dan kunt u als adres Zijlweg of
postcode 1601 MB invoeren.
Voor meer informatie en het programma verwijzen wij u graag naar
www.klassieke-schepen.nl
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl
Gemeente Enkhuizen