5 november 2008
Internetkeurmerk kan vertrouwen consument schaden
Keurmerkorganisaties verlenen verkopers op het internetlabels waarmee zij hun betrouwbaarheid kunnen vergroten en daarmee meer klanten kunnen trekken. Jurist Paolo Balboni stelt de geloofwaardigheid van deze organisaties ter discussie en vindt dat internetconsumenten door de keurmerken verkeerde informatie kunnen krijgen. Hij pleit daarom voor het invoeren van internationale aansprakelijkheidsregels voor deze organisaties.
Door een internet keurmerk aan zijn website te verbinden hoopt een internetverkoper dat een consument minder vragen stelt over zijn integriteit op zakelijk gebied en veiligheid. De huidige praktijk van keurorganisaties levert een risico op voor consumenten die vertrouwen hebben in die keurmerken. De organisaties presenteren zichzelf als onafhankelijke partijen die diensten leveren aan internetverkopers. Maar keurmerken zijn goedkoop, makkelijk te verkrijgen en hebben vooral tot doel om het vertrouwen van de klanten te winnen. Dat betekent dat deze keurmerkdienst niet garant staat voor kwaliteit en dat een consument schade kan oplopen doordat hij misleidende informatie krijgt. Maar hij kan daar vervolgens moeilijk iemand voor aansprakelijk stellen.
Internationale regelgeving noodzakelijk
Balboni deed voor zijn proefschrift online database onderzoek en analyseerde de websites van verschillende keurmerkorganisaties. Hij concludeert dat er een gebrek aan regelgeving is voor dergelijke organisaties voor aansprakelijkheid ten opzichte van consumenten.
Balboni pleit daarom voor een aansprakelijkheidsregelgeving niet alleen op Europees maar ook op internationaal niveau, om de invloed van keurmerken op internethandel te bevorderen en ervoor te zorgen dat het vertrouwen van de consument daarin niet wordt geschaad.
Paolo Balboni (Bologna, 1978) studeerde recht aan de universiteit van Bologna, waar hij zijn masters behaalde en promoveert nu aan de Faculteit rechtsgeleerdheid bij TISCO (Tilburg Institute for Interdisciplinary Studies of Civil Law and Conflict Resolution Systems) en TILT (Tilburg Institute for Law, Technology and Society). Hij werkt momenteel als associate bij Baker & McKenzie Milan.
Universiteit van Tilburg