Ingezonden persbericht


Kinderen halen recordopbrengst van 9,6 miljoen euro op


1 Miljoen extra is bekroning op 60 jaar Kinderpostzegelactie

Leiden, 4 november 2008 - De Kinderpostzegelactie 2008 brengt een recordbedrag van 9,6 miljoen euro op. Dit is maar liefst 1 miljoen euro meer dan vorig jaar. De kinderen van basisschool Sint Agnes uit Dongen maakten het bedrag vanmiddag bekend tijdens een feestelijke uitgiftebijeenkomst in de Openbare Bibliotheek Amsterdam. De recordopbrengst is onder andere toe te schrijven aan de enthousiaste deelname van bijna 1.000 scholen aan de jubileumwedstrijd van Stichting Kinderpostzegels Nederland. Vanaf woensdag 5 november bezorgen de schoolkinderen de kinderpostzegels en kaarten bij hun klanten.

Jubileumjaar

Samen met zes postbodes van TNT Post presenteerden de kinderen van basisschool Sint Agnes uit Dongen via een grote feestslinger de recordopbrengst van 9,6 miljoen euro. Zij ontvingen in oktober al de Kinderpostzegeltrofee voor het bedenken van de leukste verkooptip. De 25 groepen die de hoogst gemiddelde opbrengst per leerling hebben binnengehaald mogen 20 november op schoolreis naar Amsterdam, een jubileumcadeau van TNT Post.

Voor kinderen, door kinderen

Nelleke Bakkeren-Voogt, directievoorzitter Stichting Kinderpostzegels Nederland, presenteerde de uitkomsten van recent onderzoek naar de mening van kinderen en leerkrachten over de Kinderpostzegelactie.

Kinderen geven aan de actie leuk en spannend te vinden en het vooral te doen voor kinderen die het minder goed hebben dan zij. Leraren hebben de actie hoog in het vaandel. Zij kiezen bewust voor de actie vanwege pedagogische redenen en de jaarlijkse traditie. Doe eens iets voor een ander, is de boodschap die de leerkracht wil meegeven aan zijn kinderen.

Laat kinderen leren

Tijdens de bijeenkomst overhandigde Ger Jacobs, commercieel directeur van TNT Post, officieel het eerste velletje kinderpostzegels aan mevrouw Camfferman. Zij ging 60 jaar geleden voor het eerst op pad met kinderpostzegels en kaarten.

Kunstenares Harriët van Reek, winnaar van de Zilveren Penseel 2008, ontwierp de zegels en heeft zich laten inspireren door het thema 'Laat kinderen leren'. Van Reek heeft de letters van het woord 'onderwijs' verdeeld over de zes verschillende postzegels: 'De letters die ik maak zijn getekende personages, individuen met een eigen voorkomen en karakter. Op de postzegels spelen de letters samen met een kind een klein toneelstukje.'

Hans van Velzen, directeur Openbare Bibliotheek Amsterdam, benadrukte tijdens de bijeenkomst het belang van het thema 'Laat kinderen leren'. Recht op onderwijs is één van de belangrijkste kinderrechten. Goed onderwijs in een veilige leefomgeving is van doorslaggevend belang voor de ontwikkeling van kinderen en zorgt ervoor dat zij zelf in staat zijn te bouwen aan hun toekomst. Kinderpostzegels steunt jaarlijks wereldwijd honderden projecten voor kwetsbare kinderen.


---

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht