Ingezonden persbericht
Europees Parlement ruziet over milieumaatregelen vrachtvervoer
Brussel, 4 november 2008. Het Europese Parlement is sterk verdeeld over het plan van
de Europese Commissie om het wegtransport te belasten op milieukosten. Tijdens de
door Europese transport- en verladersector (KNV, TLN, EVO, V.E.R.N, TLF, DSLV)
georganiseerde ontbijtbijeenkomst in het Europees Parlement, werd duidelijk dat er
vooral verdeeldheid bestaat over welke milieukosten er mogen worden toegerekend
en wat er met de opbrengsten gaat gebeuren.
Tijdens de ontbijtbijeenkomst, die volgde op een heftig debat gisteren in de
Transportcommissie van het Europese parlement, bleek dat de meeste Parlementariërs het
met de Europese transporteurs eens zijn. De Nederlandse, Duitse en Franse
transportorganisaties zijn van mening dat doorbelasten van milieukosten (externe kosten)
mag, mits voor zowel weg, spoor als binnenvaart, inclusief de personenauto's. Het is
noodzakelijk een eerlijk speelveld te creëren waarop de keuze voor vervoersmiddel wordt
bepaald door de gebruikers. Bovendien willen de werkgeverorganisaties dat de opbrengsten
uit de heffing worden geoormerkt en gebruikt voor investeringen in infrastructuur en
maatregelen die de milieuoverlast verminderen.
Gedurende de ontbijtsessie werd de verdeeldheid over dit onderwerp nogmaals
onderstreept. Europees Parlementslid Corien Wortmann-Kool: "Het belasten van de
milieukosten heeft als doel om het transport duurzamer te maken. Als de
belastingopbrengsten echter niet worden geoormerkt en in de schatkist verdwijnen, is het
beoogde milieueffect 0." Ook is zij tegen een fileheffing alleen voor vrachtauto´s: "Dat draagt
niets bij aan het verminderen van de files."
Komende maanden zal het voorstel van de Europese Commissie door het Europees
Parlement verder van commentaar en amendementen worden voorzien. De verwachting is
dat er volgend jaar in het Parlement over een voorstel zal worden gestemd.