Ingezonden persbericht


Europees Parlement ruziet over milieumaatregelen vrachtvervoer

Brussel, 4 november 2008. Het Europese Parlement is sterk verdeeld over het plan van de Europese Commissie om het wegtransport te belasten op milieukosten. Tijdens de door Europese transport- en verladersector (KNV, TLN, EVO, V.E.R.N, TLF, DSLV) georganiseerde ontbijtbijeenkomst in het Europees Parlement, werd duidelijk dat er vooral verdeeldheid bestaat over welke milieukosten er mogen worden toegerekend en wat er met de opbrengsten gaat gebeuren.

Tijdens de ontbijtbijeenkomst, die volgde op een heftig debat gisteren in de Transportcommissie van het Europese parlement, bleek dat de meeste Parlementariërs het met de Europese transporteurs eens zijn. De Nederlandse, Duitse en Franse transportorganisaties zijn van mening dat doorbelasten van milieukosten (externe kosten) mag, mits voor zowel weg, spoor als binnenvaart, inclusief de personenauto's. Het is noodzakelijk een eerlijk speelveld te creëren waarop de keuze voor vervoersmiddel wordt bepaald door de gebruikers. Bovendien willen de werkgeverorganisaties dat de opbrengsten uit de heffing worden geoormerkt en gebruikt voor investeringen in infrastructuur en maatregelen die de milieuoverlast verminderen.

Gedurende de ontbijtsessie werd de verdeeldheid over dit onderwerp nogmaals onderstreept. Europees Parlementslid Corien Wortmann-Kool: "Het belasten van de milieukosten heeft als doel om het transport duurzamer te maken. Als de belastingopbrengsten echter niet worden geoormerkt en in de schatkist verdwijnen, is het beoogde milieueffect 0." Ook is zij tegen een fileheffing alleen voor vrachtauto´s: "Dat draagt niets bij aan het verminderen van de files."

Komende maanden zal het voorstel van de Europese Commissie door het Europees Parlement verder van commentaar en amendementen worden voorzien. De verwachting is dat er volgend jaar in het Parlement over een voorstel zal worden gestemd.