Port of Rotterdam
Meer biobrandstoffen via Rotterdam
04-11-2008
De overslag van biobrandstoffen in de Rotterdamse haven is in de eerste helft van 2008 toegenomen van 1 tot 2,5 miljoen ton. De verhouding tussen ethanol en biodiesel was bijna 50/50. De producten werden hoofdzakelijk overzee geproduceerd: ethanol in Brazilië en biodiesel voor een groot deel in de Verenigde Staten. De aanvoer werd gedeeltelijk op het continent gebruikt en gedeeltelijk weer per kleiner zeeschip doorgevoerd naar vooral Engeland en Scandinavië. In de uitgaande stroom zit echter ook productie van het continent die vooral met de binnenvaart wordt aangevoerd. Vooral de overslag van biodiesel maakte een flinke sprong: bijna een verdrievoudiging van 430.000 naar 1.300.00 ton. Naar verwachting zet de trend in de tweede jaarhelft door.
Overslag x 1000 metrische tonnen, alleen per zeeschip. De ethanol betrof, in onbekende verhouding, zowel brandstof(toevoeging) als grondstof voor ander gebruik.
Ethanol Biodiesel Totaal
In Uit In Uit In Uit
2007 300 160 260 170 560 430
2008 800 400 820 480 1620 880
Productie biodiesel
In 2009 kan ook de productie van biodiesel in het Rotterdamse havengebied starten. De twee fabrieken hebben een gezamenlijke capaciteit van ruim 600.000 ton. Hierdoor maakt Nederland een sprong op de Europese ranglijst.
De "European Biodiesel Board" schat de EU-productiecapaciteit in 2008, op ongeveer 16 miljoen ton. Hiervan ligt echter 3 miljoen ton stil en is veel andere capaciteit onderbenut. Verreweg de meeste capaciteit staat in Duitsland: 5,3 miljoen ton. Frankrijk, bijna 2 miljoen ton, Italië (1,5) en Spanje (1,3) volgen. België en het Verenigd Koninkrijk zitten onder de 750.000 ton en Oostenrijk en Portugal onder de 500.000. Nederland en Polen zijn goed voor respectievelijk 450.000 en 570.000 ton.
Conferentie
Deze week vindt in Parijs de "World Ethanol Conference" plaats. Op 6 november verzorgt Ronald Backers , business developer bulk cargo & shipping' van het Havenbedrijf Rotterdam daar een presentatie. Hierin is onder andere een analyse van de (Europese) bestemmingen van biodiesel en ethanol opgenomen. Ook analyseerde Backers in samenwerking met Vopak de, gecompliceerde, ladingsamenstelling van een ethanoltanker en de consequenties hiervan voor de logistieke keten.
© Overig