Ingezonden persbericht
++++++++++++++++++PERSBERICHT+++++++++++++++++++++++++++++++
MarketResponse en P+: Vleesonderzoek 2008
Nederland wil aan de vleesloze dag
Als Nederlanders één dag per week geen vlees eten, kunnen ze een positieve
bijdrage leveren aan de klimaatveranderingen. Maar willen we dat ook?
Bijvoorbeeld één dag in de week geen kip, of varken of rund op tafel? Goed
idee vindt 68 procent van de Nederlanders. Dit blijkt uit het Vleesonderzoek
2008, uitgevoerd door het research en consultancybureau MarketResponse, in
samenwerking met het tijdschrift over duurzaam ondernemen, P+ . Het
onderzoek staat deze week in het nieuwe nummer van P+.
Moeten we dan een vaste dag kiezen? Daarover heerst grote twijfel. Dat moet
dan maar de vrijdag zijn, vindt 15 procent van de Nederlanders. Liever de
zaterdag, vindt 12 procent. Nee, de woensdag, volgens 8 procent, die
blijkbaar de gehaktdag beu is. Maakt niet uit welke dag van de week, stelt
een meerderheid van 31 procent van de Nederlandse bevolking. Slecht één op
de tien Nederlanders wil elke dag van de week vlees blijven eten.
De aanleiding van deze representatieve steekproef: het hoofd van het
klimaatbureau van de Verenigde Naties (IPCC) stelde begin september dat de
hele wereldbevolking een offer moet brengen om de opwarming van de planeet
te verminderen. Volgens dr. Rajendra Pachauri veroorzaakt de mondiale
vleesproductie een-vijfde van alle broeikasgassen. Grasland en land voor
voedingsgewassen vernietigt ook nog eens onvervangbare natuur, zoals
tropische regenwouden.. Pachauri spreekt met gezag: zijn organisatie kreeg
vorige jaar nog een gedeelde Nobelprijs.
De oproep van de VN valt heel goed in Nederland, zo blijkt uit het onderzoek
van MarketResponse, dat eerder becijferde dat Nederland al 1,8 miljoen
Cultural Creatives kent. Dit zijn consumenten die een duurzame levensstijl
nastreven. Dat kan gaan om keuzes in kleding, in energiegebruik,
beslissingen over vervoer of over de vraag welk voedsel gekocht wordt.
Van alle respondenten reageerde maar liefst 27 procent 'heel positief' op de
oproep om één dag in de week geen vlees te eten. Een nog grotere groep van
41 procent reageerde 'positief'. Wanneer deze percentages bij elkaar worden
opgeteld, ontstaat een totaalgroep van 68 procent van alle Nederlanders die
best een dag per week zonder vlees zou willen. Groepen die met name
enthousiast reageerden (76 procent) zijn 50-plussers waar de kinderen alweer
de deur uit zijn, en gezinnen met kinderen tussen de 5 en 14 jaar. Met name
vrouwen blijken één dag geen vlees een prima idee te vinden; maar liefst
acht op de tien vrouwen staat positief tegenover deze oproep. De meeste
positieve reacties kwamen uit het westen van het land.
Uit het onderzoek blijkt ook dat meer mensen met een hogere opleiding eerder
een dagje zonder ham op de boterham willen (74 procent), dan mensen die geen
universitaire of hbo-studie hebben gevolgd. Van de groep laag opgeleiden
zegt 12 procent: 'Ik wil elke dag vlees'. Deze cijfers worden nauwelijks
vertekend door mensen die vegetariër zijn. In de hele onderzoekspopulatie
was dat percentage slechts 2 procent.
Maar gaat u het ook echt doen, vroeg MarketResponse. Dan blijken vrouwen
standvastiger dan mannen te zijn. Niet minder dan 74 procent van de vrouwen
zegt de daad bij het woord te zullen voegen. Het maakt dan ook niet uit of
ze een gezin met één of vier kinderen hebben; de kip blijft die dag in de
supermarkt liggen. Mannen denken nog wel eens door de bocht te zullen gaan:
slechts 46 procent denkt daadwerkelijk gehoor te geven aan de oproep. Verder
blijkt één dag geen vlees eten in eenpersoonshuishoudens en kleinere
gezinnen beter uitvoerbaar is dan in de grotere gezinnen.
Volgens directeur Willem Brethouwer van MarketResponse wijst deze opvallend
hoge uitslag er op ³dat er al een feitelijke gedragsverandering gaande is.
Er zijn blijkbaar al steeds meer vleesverlaters in Nederland, anders kom je
niet op zulke hoge aantallen uit. En dat vooral vrouwen zo standvastig in
hun overtuiging zijn, betekent dat het menens is. Vrouwen zijn toch nog
steeds in grote meerderheid diegene in het gezin die besluiten wat er op
tafel komt te staan.²
Voor verdere info:
Willem Brethouwer, directeur MarketResponse: 06- 53290033
www.marketresponse.nl
Jan Bom, hoofdredacteur P+: 06 -27 153 000
www.p-plus.nl
++++++++++++++++++PERSBERICHT+++++++++++++++++++++++++++++++