Actiz
3 november 2008
Ouderen blij met zorg op afstand
Zorgcliënt voelt zich veiliger en kan langer thuis wonen
Ouderen zijn zeer tevreden over zorg op afstand via telebegeleiding of
een videonetwerk. Cliënten voelen zich door deze interactieve zorg
veiliger. Ook kunnen zij dankzij het video- of telecontact langer
thuis blijven wonen. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL, in
opdracht van brancheorganisatie ActiZ. Op een congres over dit thema
doet ActiZ vandaag een oproep om vaart te maken met de verdere
invoering van zorg op afstand.
Ruim 1.100 AWBZ- en overige zorgcliënten maken op dit moment gebruik
van zorg op afstand. Via telebegeleiding of een videonetwerk kunnen
zij contact hebben met hun zorgverleners en zo begeleiding en advies
krijgen. Vooral ouderen van boven de 75 jaar en met een chronische
ziekte maken gebruik van deze relatief nieuwe techniek. En naar volle
tevredenheid, zo blijkt uit het representatieve onderzoek. Van de
cliënten voelt 71% zich veiliger en 61% zegt door de zorg op afstand
langer thuis te kunnen blijven wonen. Het leven is aangenamer en de
zelfstandigheid is toegenomen, aldus de cliënten. Waar cliënten
daarvoor toestemming hebben gegeven, kan de zorgverlener ook zelf het
initiatief nemen om via een camera bij de cliënt in de kamer te
kijken. Ook over deze mogelijkheid zijn de meeste cliënten positief.
Zorg op afstand is een geweldige uitvinding meent 76% van de
gebruikers.
Vaart maken
Niet alleen cliënten zijn positief; ook de betrokken zorgverleners
vinden dat videocommunicatie het werk aantrekkelijker en gevarieerder
maakt. Daarnaast biedt het `zorgverlenen op afstand' nieuwe
mogelijkheden voor verpleegkundigen die nu niet in de zorg aan het
werk zijn. Al met al is het zaak om vaart te maken met de verdere
invoering van zorg op afstand, vindt ActiZ. De zorgvraag blijft immers
stijgen en er ontstaat een steeds groter tekort aan zorgverleners.
Tegelijk willen mensen langer zelfstandig in hun eigen woonomgeving
blijven wonen. Zorg op afstand is een belangrijk middel en antwoord op
deze ontwikkelingen. Daarom moeten veel meer mensen aangesloten worden
op bijvoorbeeld videonetwerken. Meestal is er nu alleen nog sprake van
communicatie tussen zorgcliënt en zorgverlener. ActiZ wil de
mogelijkheden graag uitbreiden met veel meer diensten en bijvoorbeeld
manieren om sociale contacten te leggen. Ook is het van belang dat
deze nieuwe wijze van zorgverlenen verder integreert in de reguliere
zorg.
Actiepunten
Om de benodigde vaart te maken zijn drie punten heel belangrijk.
Allereerst moeten de technische systemen en programma's beter op
elkaar gaan aansluiten. Verder wordt zorg op afstand nu nog betaald
uit tijdelijke financieringsregelingen. Er moet snel duidelijk worden
hoe de defintieve financiering er uit gaat zien. Ook het inpassen van
deze nieuwe vorm van zorg in de huidige zorg vraagt aandacht.
Sinds 2005 voert ActiZ het programma Zorg op afstand uit. Dit
programma is bedoeld om kennis en ervaringen uit te wisselen en
zorgorganisaties te ondersteunen bij het invoeren van zorg op afstand.
Op dit moment doen twaalf zorginstellingen als pioniers mee aan het
programma; ruim 1.100 cliënten zijn aangesloten op een zorg op
afstand-systeem.
---