4 november 2008
Tijdreeksanalyses bij verkeersveiligheidonderzoek
SWOV-onderzoeker Frits Bijleveld heeft op 4 november 2008 met succes
zijn proefschrift Time series analysis in road safety research using
State Space Methods verdedigd. Het proefschrift heeft als uitgangspunt
de statistische behandeling van verkeersveiligheidsvragen zoals: in
welke mate ontwikkelingen of maatregelen bijgedragen aan de daling van
het aantal verkeersslachtoffers en wat kunnen we daarvan leren voor de
toekomst?
Om op dat soort vragen een kwantitatief antwoord te krijgen, worden
getalsmatige verbanden gezocht tussen aan de ene kant de waargenomen
veranderingen in het aantal verkeersongevallen of verkeersslachtoffers
en aan de andere kant de potentiële verklaringen:
beleidsveranderingen, veranderingen in verkeersgedrag, veranderingen
in expositie, invoering van specifieke maatregelen, etcetera.
Zowel de veiligheidsgegevens als de potentieel verklarende gegevens
vertonen veel onvolkomenheden en onnauwkeurigheden. Wanneer hiermee
geen rekening wordt gehouden bij de analyse kan dit tot verkeerde of
ongerechtvaardigde conclusies leiden.
Frits Bijleveld presenteert in zijn proefschrift een nieuwe benadering
op de gangbare tijdreeksanalyses, speciaal vanuit het oogpunt van
verkeersveiligheid. De benadering is gebaseerd op zogenoemde
structurele tijdreeksmodellen, maar combineert gelijktijdig drie
fundamentele aspecten. Zo is het mogelijk meerdere verklarende
variabelen in het model op te nemen en ook meerdere te verklaren
variabelen, zoals het aantal ongevallen en het aantal slachtoffers.
Ook houdt het model rekening met waarnemingsfouten of zelfs met geheel
ontbrekende data. De benadering stelt de onderzoeker ten slotte in
staat het verkeersveiligheidsproces en de onzekerheid daarin te
ontbinden in interpreteerbare componenten.
Aan de hand van empirische data op het gebied van verkeersveiligheid
toont Bijleveld het effect en de toepasbaarheid van deze methode aan.
Onderwerpen die in zijn proefschrift aan bod komen zijn onder meer de
mogelijkheden rekening te houden met de registratiegraad van
ongevallen, de mogelijkheden de mobiliteit binnen en buiten de
bebouwde kom te bepalen en de effecten van weersomstandigheden op de
verkeersveiligheid.
Het proefschrift Time series analysis in road safety research using
State Space Methods is het vierde in de SWOV-dissertatiereeks. Eerder
verschenen in de reeks de titels Determinants and consequences of
drivers' emotions, Assisting the older driver en Expecting the
unexpected.
++++++++++++++++++++++++++++
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid