Deelgemeente Feijenoord Rotterdam
Geen uitgesproken voorkeur voor locatie nieuwe Kuip
De deelraadscommissie Ruimtelijke Zaken heeft 28 oktober kon zich, na
enkele aanscherpingen, goed vinden in de reactie van het dagelijks
bestuur op de ruimtelijke modellen voor het Stadionpark. Hoewel enkele
leden bijzonder gecharmeerd waren van de internationale uitstraling
van het Maasmodel, waarbij de nieuwe Kuip gedeeltelijk in het water
komt te staan, onderschreef een meerderheid dat in de reactie richting
gemeentebestuur geen voorkeur wordt uitgesproken voor één van de drie
modellen.
Voor- en nadelen
Bij de besluitvorming over de uiteindelijke gebiedsvisie dient op
grond van nader onderzoek goed gekeken te worden wat de voor- en
nadelen zijn van elk model. "Het is onmogelijk om te zeggen: we willen
dit model", aldus portefeuillehouder René Kronenberg. "Dat is ons ook
niet gevraagd. Ik heb ook emoties bij één van de modellen, maar de
goede elementen van de drie verschillende modellen moeten zoveel
mogelijk bij elkaar worden gebracht.."
Parkeren en OV
Feijenoord heeft de drie modellen getoetst aan een aantal
uitgangspunten en de effecten bestudeerd die uitvoering ervan zouden
hebben op de deelgemeente. Voor alle modellen geldt dat de onderdelen
verkeer, parkeren, openbaar vervoer (OV) en de bijbehorende
infrastructuur belangrijke knel- en aandachtspunten zijn. Deze
aspecten dienen in samenhang te worden onderzocht.
Metroverbinding
Er moet voor de gebiedsontwikkeling een OV-studie plaatsvinden naar de
afwikkeling van grote bezoekersaantallen bij evenementen in het nieuwe
stadion, stelt de deelgemeente. Ook dient (buiten de deelgemeente) te
worden gezocht naar oplossingen voor het parkeren op piekmomenten.
"De realisatie van een nieuwe metroverbinding tussen Zuidplein en
Kralingse Zoom vinden wij van groot belang", aldus het dagelijks
bestuur.
Impact op wijken
Het gebied Stadionpark ligt grotendeels buiten de grenzen van de
deelgemeente Feijenoord. Toch zal de ontwikkeling van het gebied
grote impact hebben op met name de wijken Hillesluis en Vreewijk. De
deelgemeente pleit bijvoorbeeld voor behoud van groen en de huidige
voorzieningen, zoals de breedtesport. Bebouwing van de speeltuinen,
andere speelvoorzieningen en het Cruijff Court in het Varkenoordsepark
is voor de deelgemeente Feijenoord geen optie.
In samenhang
Daarbij zijn goede verbindingen en aantrekkelijke, veilige routes
essentieel. Ook het economisch belang (de spin-off) voor de bewoners
van Feijenoord wordt in de reactie aan het gemeentebestuur genoemd.
Het woningbouwprogramma voor het Stadionpark moet worden bezien in de
context van de huidige plannen en ontwikkelingen op de Kop van Zuid en
Parkstad en de herstructurering in de oude wijken. Vanwege de hoogte
van een overkapping van het spoor (zeven meter) in een van de modellen
wordt geopteerd voor een volledige ondertunneling indien dat model
gekozen wordt.
Eiland van Brienenoord
De aanscherpingen van dit standpunt vanuit de commissie gaan met name
over de effecten van het Maasmodel voor de natuur op het Eiland van
Brienenoord. Voorzitter Gre de Bel van de volkstuinvereniging op het
eiland had in het vragenhalfuur de commissie gewaarschuwd voor de
invloed van bouwoverlast en van bezoekersstromen en verlichting vanuit
het stadion op het vogelbestand. Eénderde van de volkstuinders woont
in de deelgemeente Feijenoord, gaf zij aan. Thuis op Straat houdt een
vakantieweek op het eiland en scholieren en volwassenen komen er in
groten getale vanwege de unieke flora en fauna.
Sterker benoemd
René Kronenberg zegde toe die waarden van het eiland en het belang van
een goed milieueffectenonderzoek in de reactie aan burgemeester en
wethouders nog wat sterker te zullen benoemen. Ook zal extra nadruk
worden gelegd op de gewenste samenhang met de ontwikkeling van
Parkstad. Daarnaast verzocht de commissie aan het dagelijks bestuur
om bij de verdere ontwikkelingen van het Stadionpark ook aandacht te
blijven geven aan het belang van nieuwe bedrijvigheid voor de bewoners
van Feijenoord en aan een adequate ontsluiting van het gebied, zowel
qua wegen als openbaar vervoer.
De Tobbe
George Verhaege (SP) sprak zijn bezorgdheid uit over de grote invloed
van een nieuwe metrolijn op de leefbaarheid op Zuid. Jo den Haan
(PvdA) vreesde voor extra verkeersdrukte op de Groenezoom en (bij het
afsluiten van de Colosseumweg) op de Beijerlandselaan. Saffet Alpaslan
(PvdA) vond een nadeel van het Maasmodel dat de nieuwe Kuip dan veel
verder van Vreewijk en Hillesluis staat. Arie van der Ent (PvdA), ten
slotte, had al een bijnaam voor het nieuwe stadion als dat aan de
rivier komt: de Tobbe. "Met Feyenoord is het ook vaak tobben, dus dan
slaan we twee vliegen in één klap!"