Deelgemeente Feijenoord Rotterdam

Geen uitgesproken voorkeur voor locatie nieuwe Kuip

De deelraadscommissie Ruimtelijke Zaken heeft 28 oktober kon zich, na enkele aanscherpingen, goed vinden in de reactie van het dagelijks bestuur op de ruimtelijke modellen voor het Stadionpark. Hoewel enkele leden bijzonder gecharmeerd waren van de internationale uitstraling van het Maasmodel, waarbij de nieuwe Kuip gedeeltelijk in het water komt te staan, onderschreef een meerderheid dat in de reactie richting gemeentebestuur geen voorkeur wordt uitgesproken voor één van de drie modellen.

Voor- en nadelen
Bij de besluitvorming over de uiteindelijke gebiedsvisie dient op grond van nader onderzoek goed gekeken te worden wat de voor- en nadelen zijn van elk model. "Het is onmogelijk om te zeggen: we willen dit model", aldus portefeuillehouder René Kronenberg. "Dat is ons ook niet gevraagd. Ik heb ook emoties bij één van de modellen, maar de goede elementen van de drie verschillende modellen moeten zoveel mogelijk bij elkaar worden gebracht.."

Parkeren en OV
Feijenoord heeft de drie modellen getoetst aan een aantal uitgangspunten en de effecten bestudeerd die uitvoering ervan zouden hebben op de deelgemeente. Voor alle modellen geldt dat de onderdelen verkeer, parkeren, openbaar vervoer (OV) en de bijbehorende infrastructuur belangrijke knel- en aandachtspunten zijn. Deze aspecten dienen in samenhang te worden onderzocht.

Metroverbinding
Er moet voor de gebiedsontwikkeling een OV-studie plaatsvinden naar de afwikkeling van grote bezoekersaantallen bij evenementen in het nieuwe stadion, stelt de deelgemeente. Ook dient (buiten de deelgemeente) te worden gezocht naar oplossingen voor het parkeren op piekmomenten. "De realisatie van een nieuwe metroverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom vinden wij van groot belang", aldus het dagelijks bestuur.

Impact op wijken
Het gebied Stadionpark ligt grotendeels buiten de grenzen van de deelgemeente Feijenoord. Toch zal de ontwikkeling van het gebied grote impact hebben op met name de wijken Hillesluis en Vreewijk. De deelgemeente pleit bijvoorbeeld voor behoud van groen en de huidige voorzieningen, zoals de breedtesport. Bebouwing van de speeltuinen, andere speelvoorzieningen en het Cruijff Court in het Varkenoordsepark is voor de deelgemeente Feijenoord geen optie.

In samenhang
Daarbij zijn goede verbindingen en aantrekkelijke, veilige routes essentieel. Ook het economisch belang (de spin-off) voor de bewoners van Feijenoord wordt in de reactie aan het gemeentebestuur genoemd. Het woningbouwprogramma voor het Stadionpark moet worden bezien in de context van de huidige plannen en ontwikkelingen op de Kop van Zuid en Parkstad en de herstructurering in de oude wijken. Vanwege de hoogte van een overkapping van het spoor (zeven meter) in een van de modellen wordt geopteerd voor een volledige ondertunneling indien dat model gekozen wordt.

Eiland van Brienenoord
De aanscherpingen van dit standpunt vanuit de commissie gaan met name over de effecten van het Maasmodel voor de natuur op het Eiland van Brienenoord. Voorzitter Gre de Bel van de volkstuinvereniging op het eiland had in het vragenhalfuur de commissie gewaarschuwd voor de invloed van bouwoverlast en van bezoekersstromen en verlichting vanuit het stadion op het vogelbestand. Eénderde van de volkstuinders woont in de deelgemeente Feijenoord, gaf zij aan. Thuis op Straat houdt een vakantieweek op het eiland en scholieren en volwassenen komen er in groten getale vanwege de unieke flora en fauna.

Sterker benoemd
René Kronenberg zegde toe die waarden van het eiland en het belang van een goed milieueffectenonderzoek in de reactie aan burgemeester en wethouders nog wat sterker te zullen benoemen. Ook zal extra nadruk worden gelegd op de gewenste samenhang met de ontwikkeling van Parkstad. Daarnaast verzocht de commissie aan het dagelijks bestuur om bij de verdere ontwikkelingen van het Stadionpark ook aandacht te blijven geven aan het belang van nieuwe bedrijvigheid voor de bewoners van Feijenoord en aan een adequate ontsluiting van het gebied, zowel qua wegen als openbaar vervoer.

De Tobbe
George Verhaege (SP) sprak zijn bezorgdheid uit over de grote invloed van een nieuwe metrolijn op de leefbaarheid op Zuid. Jo den Haan (PvdA) vreesde voor extra verkeersdrukte op de Groenezoom en (bij het afsluiten van de Colosseumweg) op de Beijerlandselaan. Saffet Alpaslan (PvdA) vond een nadeel van het Maasmodel dat de nieuwe Kuip dan veel verder van Vreewijk en Hillesluis staat. Arie van der Ent (PvdA), ten slotte, had al een bijnaam voor het nieuwe stadion als dat aan de rivier komt: de Tobbe. "Met Feyenoord is het ook vaak tobben, dus dan slaan we twee vliegen in één klap!"