Veilig Amsterdam
Maatregelen Oud-West op route school-huis
Verkeersbord voor veilige schoolroute
* Verkeersveiligheid
* Stadsdeel Oud-West
4 november 2008
Extra aandacht binnen het verkeersbeleid ligt op de verkeersveiligheid
van kinderen en ouders rondom school. In 2003 is in het kader van het
stedelijke project ââtussen school en thuisââ een onderzoek
uitgevoerd. Hierbij is in kaart gebracht hoe de verkeersveiligheid
wordt ervaren en waar zich gevaarlijke situaties voordoen rondom
basisscholen en op de school-huis route.
Daarop zijn infrastructurele aanpassingen gedaan en is een
educatieprogramma ontwikkeld dat uitgevoerd wordt op de basisscholen
binnen Oud-West. Per school zijn de knelpunten in kaart gebracht. In
sommige gevallen zijn direct aanpassingen doorgevoerd, in andere
situaties worden aanpassingen binnen huidige en komende
herprofileringen meegenomen.
Doorgevoerde aanpassingen
Voor de Kinkerhoek is het fietspad verplaatst naar de kade zodat
kinderen veiliger kunnen spelen. Het fietspad bij De Vlinderboom
(voorheen Martin Luther Kingschool) loopt naar beneden en daardoor was
er slecht zicht naar de Bellamystraat. Door het voetpad door te
trekken en bloembakken te plaatsen is de situatie veiliger geworden.
Leonardo Da Vinci gaat verhuizen, maar had vooral last van het
kruispunt Potgieterstraat met de Bilderdijkstraat. De oversteek hier
werd als onveilig ervaren. De oversteek is al korter gemaakt door een
breder steunpunt in het midden aan te leggen. Afdeling Projecten
bereidt ook nog andere maatregelen voor die de oversteek makkelijker
moeten maken. Bij de herprofilering van de Bilderdijkstraat komt hier
een structurele oplossing voor.
Om meer overzicht en onderscheid tussen de verschillende paden te
creëren in de Kinkerstraat, vooral het gedeelte bij de arcade, is
straatmeubilair achter de kolommen geplaatst zodat voetgangers minder
makkelijk het fietspad op kunnen lopen. Ook is er een afwijkende tegel
en verlichting tussen het voetpad en fietspad aangebracht.
Bij de kruising van de Kinkerstraat met de Nicolaas Beetsstraat is een
drempelmarkering aangelegd en de rijweg verhoogd zodat het veiliger is
om over te steken. Op dit moment wordt onderzocht of het mogelijk is
de rijweg te verleggen, zodat er ruimte komt voor een rustpunt waarbij
op de rijweg een zebrapad kan komen.
De tramrails op en naar het Bellamyplein leverde gevaarlijke situaties
en valpartijen op. De rails is verwijderd. In de J.P. Heijestraat
wordt vaak te hard gereden en het zicht belemmerd door geparkeerde
autoâs. Dit wordt in 2008 een 30 km/uur straat met verkeerdrempels.
In de herprofilering van de Bilderdijkstraat/ Eerste Constantijn
Huygensstraat/ De Clercqstraat worden een aantal kruispunten aangepakt
namelijk:
* Kinkerstraat-Bilderdijkstraat
* Jacob van Lennepkade-Jacob van Lennepstraat
* Eerste Helmersstraat - Eerste Constantijn Huygensstraat
* Overtoom â Eerste Constantijn Huygensstraat
* Bilderdijkstraat-De ClercqstraatÂ
* De Clercqstraat-Da Costakade, de Nassaukade, de Agatha Dekenstraat
en de Elisabeth Wolffstraat
Gesprek met het Winterkoninkje
Het stadsdeel is in gesprek met medewerkers en ouders van basisschool
het Winterkoninkje. Uit dit gesprek zijn een aantal actiepunten
voortgekomen die eind dit jaar verder worden geëvalueerd.
Uit de gesprekken bleek bijvoorbeeld dat veegwagens op de fietspaden
en het schoolplein gevaarlijke situaties opleveren, evenals ladende en
lossende vrachtwagens op de Kinkerstraat, tussen de N. Beetsstraat en
de J.P. Heijestraat. Gekeken wordt of de veegtijden kunnen worden
aangepast en of de laad- en loslocaties beter afgeschermd kunnen
worden. Ook wordt de politie gevraagd hier strenger op te handhaven.
Het voetgangerslicht van de Verkeerslichten J.P. Heijestraat â
Kinkerstraatstaat staat te kort op groen om veilig over te steken. Ook
is het is voor automobilisten komend vanuit de J.P.Heijestraat (HEMA
kant) vaak niet duidelijk dat de fietsers aan de overkant (bij de
bloemenstal) tegelijk groen hebben. Dit levert onveilige situaties en
boze automobilisten op. De knipperbol brengt onvoldoende duidelijkheid
en voor de automobilisten is het voetgangerslicht ook niet zichtbaar.
Hiervoor wordt bij de werkgroep verkeerslichten van de Centrale Stad
een aanvraag gedaan voor plaatsing van schoolmeesterknoppen, hierbij
blijft het licht voor voetgangers langer op groen staan.
Er heeft tijdelijk in de J.P. Heijestraat aan de kant van de HEMA een
bord gestaan met de tekst âlet op, fietsers overzijde tegelijk groenâ
maar deze is verwijderd. Het bord âfietsers tegelijk groenâ zal zolang
de verkeerslichten nog niet anders zijn afgesteld, terug geplaatst
worden omdat het goed werkte. Ook is afgesproken dat op een aantal
strategische plekken het woord âSCHOOLZONEâ ingestraat/ geschilderd
wordt.