Veilig Amsterdam


Maatregelen Oud-West op route school-huis

Verkeersbord voor veilige schoolroute


* Verkeersveiligheid

* Stadsdeel Oud-West

4 november 2008

Extra aandacht binnen het verkeersbeleid ligt op de verkeersveiligheid van kinderen en ouders rondom school. In 2003 is in het kader van het stedelijke project ââtussen school en thuisââ een onderzoek uitgevoerd. Hierbij is in kaart gebracht hoe de verkeersveiligheid wordt ervaren en waar zich gevaarlijke situaties voordoen rondom basisscholen en op de school-huis route.

Daarop zijn infrastructurele aanpassingen gedaan en is een educatieprogramma ontwikkeld dat uitgevoerd wordt op de basisscholen binnen Oud-West. Per school zijn de knelpunten in kaart gebracht. In sommige gevallen zijn direct aanpassingen doorgevoerd, in andere situaties worden aanpassingen binnen huidige en komende herprofileringen meegenomen.

Doorgevoerde aanpassingen
Voor de Kinkerhoek is het fietspad verplaatst naar de kade zodat kinderen veiliger kunnen spelen. Het fietspad bij De Vlinderboom (voorheen Martin Luther Kingschool) loopt naar beneden en daardoor was er slecht zicht naar de Bellamystraat. Door het voetpad door te trekken en bloembakken te plaatsen is de situatie veiliger geworden. Leonardo Da Vinci gaat verhuizen, maar had vooral last van het kruispunt Potgieterstraat met de Bilderdijkstraat. De oversteek hier werd als onveilig ervaren. De oversteek is al korter gemaakt door een breder steunpunt in het midden aan te leggen. Afdeling Projecten bereidt ook nog andere maatregelen voor die de oversteek makkelijker moeten maken. Bij de herprofilering van de Bilderdijkstraat komt hier een structurele oplossing voor.

Om meer overzicht en onderscheid tussen de verschillende paden te creëren in de Kinkerstraat, vooral het gedeelte bij de arcade, is straatmeubilair achter de kolommen geplaatst zodat voetgangers minder makkelijk het fietspad op kunnen lopen. Ook is er een afwijkende tegel en verlichting tussen het voetpad en fietspad aangebracht.

Bij de kruising van de Kinkerstraat met de Nicolaas Beetsstraat is een drempelmarkering aangelegd en de rijweg verhoogd zodat het veiliger is om over te steken. Op dit moment wordt onderzocht of het mogelijk is de rijweg te verleggen, zodat er ruimte komt voor een rustpunt waarbij op de rijweg een zebrapad kan komen.

De tramrails op en naar het Bellamyplein leverde gevaarlijke situaties en valpartijen op. De rails is verwijderd. In de J.P. Heijestraat wordt vaak te hard gereden en het zicht belemmerd door geparkeerde autoâs. Dit wordt in 2008 een 30 km/uur straat met verkeerdrempels.

In de herprofilering van de Bilderdijkstraat/ Eerste Constantijn Huygensstraat/ De Clercqstraat worden een aantal kruispunten aangepakt namelijk:

* Kinkerstraat-Bilderdijkstraat

* Jacob van Lennepkade-Jacob van Lennepstraat
* Eerste Helmersstraat - Eerste Constantijn Huygensstraat
* Overtoom â Eerste Constantijn Huygensstraat
* Bilderdijkstraat-De ClercqstraatÂ

* De Clercqstraat-Da Costakade, de Nassaukade, de Agatha Dekenstraat en de Elisabeth Wolffstraat

Gesprek met het Winterkoninkje
Het stadsdeel is in gesprek met medewerkers en ouders van basisschool het Winterkoninkje. Uit dit gesprek zijn een aantal actiepunten voortgekomen die eind dit jaar verder worden geëvalueerd.

Uit de gesprekken bleek bijvoorbeeld dat veegwagens op de fietspaden en het schoolplein gevaarlijke situaties opleveren, evenals ladende en lossende vrachtwagens op de Kinkerstraat, tussen de N. Beetsstraat en de J.P. Heijestraat. Gekeken wordt of de veegtijden kunnen worden aangepast en of de laad- en loslocaties beter afgeschermd kunnen worden. Ook wordt de politie gevraagd hier strenger op te handhaven.

Het voetgangerslicht van de Verkeerslichten J.P. Heijestraat â Kinkerstraatstaat staat te kort op groen om veilig over te steken. Ook is het is voor automobilisten komend vanuit de J.P.Heijestraat (HEMA kant) vaak niet duidelijk dat de fietsers aan de overkant (bij de bloemenstal) tegelijk groen hebben. Dit levert onveilige situaties en boze automobilisten op. De knipperbol brengt onvoldoende duidelijkheid en voor de automobilisten is het voetgangerslicht ook niet zichtbaar. Hiervoor wordt bij de werkgroep verkeerslichten van de Centrale Stad een aanvraag gedaan voor plaatsing van schoolmeesterknoppen, hierbij blijft het licht voor voetgangers langer op groen staan.

Er heeft tijdelijk in de J.P. Heijestraat aan de kant van de HEMA een bord gestaan met de tekst âlet op, fietsers overzijde tegelijk groenâ maar deze is verwijderd. Het bord âfietsers tegelijk groenâ zal zolang de verkeerslichten nog niet anders zijn afgesteld, terug geplaatst worden omdat het goed werkte. Ook is afgesproken dat op een aantal strategische plekken het woord âSCHOOLZONEâ ingestraat/ geschilderd wordt.