Nissan maakt doorbraak in lakstraattechniek
(11/4/2008)
Nissan past baanbrekende technologie toe in de lakstraat van al zijn
fabrieken wereldwijd. De belasting van het milieu neemt af doordat â
ten opzichte van de huidige technieken â het energieverbruik lager is,
de CO2 -emissie is verminderd en de uitstoot van VOCâs (volatile
organic compounds) wordt tegengegaan.
Met het gebruik van een efficiënter spuitproces en het terugbrengen
van het aantal lakstraten is de nieuwe methode tevens ruimtebesparend
en twee keer zo snel. Deze doorbraak in lakstraattechniek zorgt ervoor
dat Nissan, op grond van eigen berekeningen, over de meest compacte
spuiterij ter wereld beschikt.
De gehele spuiterij nu is tijdens de verwarmings-, koelings- en
verdampingsprocessen goed voor ongeveer een kwart van de
energieconsumptie van een fabriek. De airconditioning die nodig is
voor het verdampingsproces, zorgt jaarlijks bijvoorbeeld voor een
CO2 -uitstoot van 13.000 ton. Lak op waterbasis is weliswaar beter
voor het milieu, maar er is wel meer energie nodig om het water te
verdampen.
Door de omvang van de lakstraat te verkleinen, gaan ook de
energiebehoefte en de daaruit voortvloeiende CO2 -emissie omlaag.
Dankzij een efficiënter spuitproces neemt de hoeveelheid VOCâs
(volatile organic compounds) tot 50 procent af. De lakstraat zelf zal
uit één lopende band bestaan in plaats van twee.
Een grote uitdaging bij het spuiten van metalen oppervlakken is het
behouden van een consistent kleurbeeld. De nieuwe methode omvat een
flexibele aanbrenging van de lak op de diverse carrosseriepanelen om
sneller en efficiënter te werken en de hoeveelheid afval te
verminderen. Dit is mogelijk door geavanceerde technologie die het
spuitwerk op het metaal regelt. Met een vooraf berekende snelheid
worden de verfpartikels verdeeld over het plaatwerk aangebracht voor
een consistenter resultaat. Deze nieuwe spuittechniek wordt in de
nabije toekomst gefaseerd ingevoerd bij alle Nissan-faciliteiten.
Als onderdeel van het Nissan Green Program 2010 â Nissans
milieustrategie voor de middellange termijn â richt Nissan zich op de
ontwikkeling van nieuwe technieken, producten en diensten die
bijdragen aan het terugdringen van de CO2 -uitstoot, het verminderen
van voertuigemissies en het vaker recyclen van grondstoffen. Nissan is
op 1 juli 2008 door het Japanse ministerie van milieu aangewezen als
ECO First Company.
AutoRai