abcdefgh
Burgemeester en wethouders
van de gemeente Leidschendam-Voorburg
Postbus 905
2270 AX VOORBURG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 november 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/2606 2008/18193
Onderwerp
Uw brief van 29 juli 2008 aangaande de proef met dynamische snelheden op de A12
Geacht college,
Hiermee reageer ik op uw brief van 29 juli 2008 over het experiment met dynamische
maximumsnelheden op de A12 bij Voorburg, stad uit.
Net zoals u in uw brief aangeeft hecht ook ik groot belang aan de gezondheid van de
inwoners van Voorburg. Daarom heeft het experiment verschillende doelstellingen. Naast
de verbetering van de doorstroming van het verkeer is dat ook het behoud van de huidige
luchtkwaliteit.
Uit de evaluatie van de 80 km zones, van september vorig jaar, blijkt dat de doorstroming
van het verkeer op de A12 Voorburg, stad uit, zodanig verslechterd, dat niet voldaan
wordt aan het beleidskader Overschie. In het beleidskader Overschie is immers
aangegeven dat naast de doelstelling de lokale luchtkwaliteit te verbeteren, bij de
instelling van de 80 km zones ook de voorwaarde is gesteld dat de doorstroming van het
verkeer niet mag verslechteren (Kamerstuk 28 663/29 200 XII, nr. 11). Naar aanleiding
hiervan heb ik besloten op de A12 Voorburg, stad uit, een experiment te houden met
dynamische maximumsnelheden.
De verwachting is dat door de maximumsnelheid te dynamiseren de doorstroming van het
verkeer zal verbeteren en dat daardoor de luchtkwaliteit niet zal verslechteren. De
luchtkwaliteit kan weliswaar door een snelheidsverhoging verslechteren, maar een
verbeterde verkeersdoorstroming kan deze verslechtering weer compenseren. Het is niet
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/2606
uitgesloten dat de luchtkwaliteit in z'n totaliteit nog wat zal verbeteren. Het experiment is
onder meer nodig om de precieze effecten van het dynamiseren van de maximumsnelheid
te kunnen bepalen.
Op en nabij de A12 Voorburg, stad uit, is ter vermindering van de geluidhinder stiller
asfalt aangelegd en zijn er modulaire geluidsschermen geplaatst. Uit onderzoek blijkt
overigens dat een snelheidsverhoging of -verlaging met 20 km/u, afhankelijk van de
verkeerssamenstelling, ongeveer 1 dB(A) uitmaakt in geluidsniveau. Dit verschil is op het
gehoor nauwelijks tot niet waarneembaar.
Indien u behoefte heeft aan extra informatie dan zullen experts van de Dienst Verkeer en
Scheepvaart van mijn ministerie u graag nader informeren over het experiment.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat