Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Burgemeester en wethouders
van de gemeente Leidschendam-Voorburg
Postbus 905
2270 AX VOORBURG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 3 november 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGMO-2008/2606 2008/18193 Onderwerp
Uw brief van 29 juli 2008 aangaande de proef met dynamische snelheden op de A12

Geacht college,

Hiermee reageer ik op uw brief van 29 juli 2008 over het experiment met dynamische maximumsnelheden op de A12 bij Voorburg, stad uit.

Net zoals u in uw brief aangeeft hecht ook ik groot belang aan de gezondheid van de inwoners van Voorburg. Daarom heeft het experiment verschillende doelstellingen. Naast de verbetering van de doorstroming van het verkeer is dat ook het behoud van de huidige luchtkwaliteit.

Uit de evaluatie van de 80 km zones, van september vorig jaar, blijkt dat de doorstroming van het verkeer op de A12 Voorburg, stad uit, zodanig verslechterd, dat niet voldaan wordt aan het beleidskader Overschie. In het beleidskader Overschie is immers aangegeven dat naast de doelstelling de lokale luchtkwaliteit te verbeteren, bij de instelling van de 80 km zones ook de voorwaarde is gesteld dat de doorstroming van het verkeer niet mag verslechteren (Kamerstuk 28 663/29 200 XII, nr. 11). Naar aanleiding hiervan heb ik besloten op de A12 Voorburg, stad uit, een experiment te houden met dynamische maximumsnelheden.

De verwachting is dat door de maximumsnelheid te dynamiseren de doorstroming van het verkeer zal verbeteren en dat daardoor de luchtkwaliteit niet zal verslechteren. De luchtkwaliteit kan weliswaar door een snelheidsverhoging verslechteren, maar een verbeterde verkeersdoorstroming kan deze verslechtering weer compenseren. Het is niet Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGMO-2008/2606

uitgesloten dat de luchtkwaliteit in z'n totaliteit nog wat zal verbeteren. Het experiment is onder meer nodig om de precieze effecten van het dynamiseren van de maximumsnelheid te kunnen bepalen.

Op en nabij de A12 Voorburg, stad uit, is ter vermindering van de geluidhinder stiller asfalt aangelegd en zijn er modulaire geluidsschermen geplaatst. Uit onderzoek blijkt overigens dat een snelheidsverhoging of -verlaging met 20 km/u, afhankelijk van de verkeerssamenstelling, ongeveer 1 dB(A) uitmaakt in geluidsniveau. Dit verschil is op het gehoor nauwelijks tot niet waarneembaar.

Indien u behoefte heeft aan extra informatie dan zullen experts van de Dienst Verkeer en Scheepvaart van mijn ministerie u graag nader informeren over het experiment.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---