KPMG
Kredietcrisis dwingt bedrijven tot ingrijpende kostenreducties
04|11|08 - Nederlandse bedrijven nemen de naderende economische
recessie bloedserieus, constateert William Koot, partner bij KPMG
Advisory en verantwoordelijk voor kostenreductieprogramma's bij
bedrijven.
Nederlandse ondernemingen voeren op dit moment op grote schaal
kostenreducties door als gevolg van de kredietcrisis. Hoewel één op de
vier bedrijven genoeg denkt te hebben aan het hanteren van de
kaasschaaf, voert de meerderheid ingrijpende kostenreductieprogramma's
door. Eén op de vijf bedrijven neemt op dit moment harde
saneringsmaatregelen.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse ondernemingen naar
de gevolgen van de kredietcrisis. Van de onderzochte bedrijven is ruim
90% op dit moment actief bezig met het reduceren van kosten. Tweederde
van de bedrijven noemt hierbij de kredietcrisis als directe
aanleiding. Slechts 6% van de ondernemingen ziet de beperkte
financieringsmogelijkheden als reden om actie te nemen. Het opschudden
van de interne organisatie door een vermindering van het aantal
managementlagen en staf wordt veruit het meest toegepast.
Daarnaast willen de bedrijven met name kosten besparen door een
efficiëntere inkoop van goederen, optimalisering van de supply chain
en vermindering van zowel werkkapitaal als IT-uitgaven. Ook het
afstoten van niet-winstgevende activiteiten staat bij veel bedrijven
bovenaan de agenda. Voor de bedrijven vormt het budget voor 2009 een
belangrijk instrument, waarvoor strikte kostenreductie doelstellingen
zijn geformuleerd. Ter ondersteuning hiervan worden organisatiebrede
programma's gestart.
"Het is duidelijk dat Nederlandse bedrijven de naderende economische
recessie bloedserieus nemen", constateert William Koot, partner bij
KPMG Advisory en verantwoordelijk voor kostenreductieprogramma's bij
bedrijven. Koot: "Sinds de kredietcrisis deze zomer oversloeg naar de
reële economie is de wereld snel veranderd en blijken de veranderende
economische omstandigheden intussen breeduit vertaald in
kostenoptimalisatie initiatieven."
Opvallend is dat ruim 90% van de bedrijven naast kostenreductie
tegelijkertijd kijkt naar de mogelijkheid tot omzetverhoging door het
winnen van marktaandeel of door investeringen in acquisities en
innovaties. Dit past volgens Koot bij de meer gebalanceerde
bedrijfsstrategieën van afgelopen jaren, waarin zowel aandacht is voor
omzetgroei als kostenbeheersing.
Koot: "Echter, hieruit schemert ook door dat de nood nog niet als
acuut wordt ervaren. Dat er nog geen sprake is van blinde paniek,
blijkt verder uit de focus op goed onderbouwde kostenreductie
programma's met strategische ambities met een langere doorlooptijd en
betrokkenheid op alle niveaus. Slechts 20% neemt op dit moment harde
saneringsmaatregelen. De bestuurders van de bedrijven zien voor
zichzelf duidelijk een voortrekkersrol weggelegd. Van de bedrijven
noemt 70% aandacht en toewijding van het management in combinatie met
strakke sturing en goede communicatie als randvoorwaarden voor een
succesvolle kostenreductie."
Vergeleken met de crisis in 2001 lijken de bedrijven volgens Koot nu
sneller en doortastender te reageren. Koot: "Dit zal echter een
negatieve impact hebben op het consumentenvertrouwen en het gevaar
voor een recessie op korte termijn vergroten. Toch zijn de
aanpassingen belangrijk voor de financiële gezondheid van het
bedrijfsleven en het stabiliseren van de aandelenkoersen op de
middellange termijn. Bovendien geeft het ook lucht aan de gespannen
arbeidsmarkt van de afgelopen jaren. We mogen echter tevreden zijn met
de reactie van de Nederlandse ondernemingen tot nu toe. Het is echter
een uitdaging voor de toekomst om geplande kostenreducties te
versterken op het moment dat de crisis nog harder om zich heen
grijpt."
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.