4. Chauffeursdiploma's taxivervoer Valys
Chauffeursdiploma's taxivervoer Valys
Kamerstuk, 4 november 2008
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DMO-PO-2886449
3 november 2008
Naar aanleiding van het persbericht van FNV-Bondgenoten van 9 oktober
2008, waarin wordt gesteld dat slechts 10 procent van de
taxi-chauffeurs over de juiste opleiding beschikt, heeft u de
Staatssecretaris van V&W en mij verzocht om een reactie. Mede namens
de Staatssecretaris van V&W treft u deze bijgaand aan.
Direct na het verschijnen van het persbericht is contact gelegd met de
betrokken bestuurder bij FNV-Bondgenoten. Desgevraagd gaf betrokkene
aan dat er 10 taxibedrijven waren benaderd met vragen over diploma's
van chauffeurs. Het ging daarbij alleen om chauffeurs die voor Valys
rijden, zo bleek. Mijn herhaalde verzoek om nadere onderbouwing van de
steekproef zijn onbeantwoord gebleven.
In het persbericht wordt verder gesproken over vervoer van zieken en
gehandicapten. Valys is géén ziekenvervoer, maar taxivervoer voor
ouderen en gehandicapten om zogenaamde bovenregionale reizen te maken.
Het signaal van FNV-Bondgenoten is een serieuze zaak. Daarom heb ik de
uitvoerder van Valys, Connexxion, per direct gevraagd een extra
controle-ronde uit te voeren om te bezien in hoeverre voldaan wordt
aan de contractbepalingen rond de chauffeursdiploma's. In het u
toegezonden bestek (TK, vergaderjaar 2005-2006, 25847, nr. 38) en de
overeenkomst tussen Connexxion en VWS staat namelijk opgenomen dat
chauffeurs die voor Valys rijden de volgende diploma's bezitten:
1. het CCV chauffeursdiploma Taxi;
2. het CVV diploma Sociale Vaardigheden Taxi;
3. het CVV diploma Doelgroepenvervoer.
De diploma-eisen die in de overeenkomst worden gesteld, gaan verder
dan de wettelijke eisen die uit het Besluit personenvervoer 2000
voortvloeien. Daarin wordt voor alle taxivervoer, dus ook het
Valys-vervoer, het chauffeursdiploma Taxi (nr. 1) verplicht gesteld.
Ik vind het van belang om vast te stellen dat, op grond van de opgave
van Connexxion, alle chauffeurs die voor Valys rijden tenminste het
wettelijk verplichte diploma bezitten. Dit beeld wordt ondersteund
door controles van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Daarnaast zijn in de overeenkomst tussen VWS en Connexxion een tweetal
aanvullende -niet wettelijk verplichte- diploma's (nr. 2 en nr. 3)
opgenomen om de dienstverlening aan de klant te verbeteren. Deze beide
diploma-eisen zijn met opzet strenger gesteld dan hetgeen gebruikelijk
is in bestekken voor vergelijkbare vervoerscontracten. Connexxion
heeft deze bepalingen één op één doorvertaald in contracten met haar
onderaannemers. Connexxion heeft aangegeven dat, op dit moment, nog
niet alle chauffeurs over de aanvullende diploma's beschikken. 41% van
de chauffeurs beschikt over het diploma Sociale Vaardigheden en 32%
over het diploma Doelgroepenvervoer. Hiermee voldoet Connexxion op dit
moment, volgens de letter, (nog) niet aan het gestelde in de
overeenkomst. Connexxion heeft verzuimd dit aan mij te melden. Deze
informatie geeft op zich aanleiding tot grote zorg. Ik vind het
ernstig dat Connexxion mij dat niet eerder heeft gemeld. Mijn streven
is om tot 100% te komen. Ik zal daar afspraken met Connexxion over
maken. Uit het overleg dat ik met Connexxion heb gevoerd blijkt
echter, dat op een andere wijze wel aan de verplichting van de
diploma-eisen (nr. 2 en nr. 3) wordt voldaan.
Connexxion werkt met het Taxi keurmerk (TX), waarbij ook
onderaannemers gehouden worden aan het voldoen aan de in dit kader
gestelde kwaliteitseisen voor personeel en materieel. In de eigen
kwaliteitscontroles van Connexxion wordt naleving hiervan bij
onderaannemers gecontroleerd. Ten tijde van het sluiten van de
overeenkomst tussen VWS en Connexxion vormden het CCV diploma Sociale
Vaardigheden en Doelgroepenvervoer een verplicht onderdeel van het
opleidingsprogramma voor chauffeurs binnen het TX-keurmerk. In de
taxibranche is sindsdien echter een ontwikkeling gaande waarin deze
verplichting plaatsmaakt voor (bedrijfs)cursussen die inhoudelijk ten
minste gelijk zijn aan de genoemde CCV diploma's. Dat geldt ook voor
de eisen vastgelegd in de overeenkomst voor het Valys-Vervoer. Binnen
het TX-keurmerk gelden de volgende opleidingseisen:
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport