Technische Universiteit Delft
Product beleving
door M&C
Promotie van Mevrouw Ir. G.D.S. Ludden: "Sensorische incongruentie en
verrassing in product ontwerpen"
04 november 2008 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
Mevrouw Ir. G.D.S. Ludden | ingenieur industrieel ontwerpen, Nederland
promotor | Prof.dr. P.P.M. Hekkert (IO)
coprom. | Dr.ir. H.N.J. Schifferstein (UHD-IO)
Sensorische incongruentie en verrassing in product ontwerpen
Mensen ervaren de wereld en de objecten in deze wereld continu door al
hun zintuigen. Product ontwerpers kunnen de manier waarop mensen
producten beleven beïnvloeden door aandacht te besteden aan alle
zintuiglijke aspecten van het product ontwerpen. Het ontwerpen van
zintuiglijke ervaringen kan gericht zijn op het communiceren van een
consistente boodschap via al de zintuigen, op deze manier kan deze
boodschap als sterker ervaren worden.
Een aanpak die hier lijnrecht op staat, een product zo ontwerpen dat
via verschillende zintuigen incongruente informatie gecommuniceerd
wordt, kan gebruikt worden om verrassende producten te ontwerpen. Het
waarnemen van bepaalde sensorische informatie kan verwachtingen
creëren over wat door de overige zintuigen waargenomen kan worden. De
vervolgens door de ovcerige zintuigen waargenomen informatie kan deze
verwachtingen tegenspreken, wat kan leiden tot verrassing.
Het proefschrift `Sensory incongruity and surprise in product design'
beschrijft onderzoek waarin producten met drie types sensorische
incongruenties gebruikt zijn: visueel - tactiel, visueel - auditief en
visueel - olfactorisch. Onze studies suggereren dat van deze drie,
visueel - tactiele incongruenties het succesvolst zijn in het opwekken
van verrassing. De verrassing lijkt op de lange termijn een effect te
hebben op 3 andere emoties: interesse, fascinatie en verwarring.
De onderzoeken waarin producten met visueel - auditieve en visueel -
olfactorische incongruenties werden gebruikt wezen uit dat mensen
minder vaak verrast zijn door deze types incongruenties. Niettemin kan
het geluid van een product in sommige gevallen de waargenomen
uitstraling van dat product beïnvloeden.
Ontwerpers moeten altijd goed overwegen of ze sensorische
incongruenties willen ontwerpen of er juist voor willen zorgen dat een
product een consistente boodschap levert aan alle zintuigen.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.
Laatst gewijzigd: 29 oktober 2008