Vlaamse Overheid
bewuste studiekeuze met "De wereld aan je voeten"
Leerlingen derde graad secundair maken bewuste studiekeuze met "De wereld
aan je voeten"
Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en
Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
maandag 3 november 2008
Persbericht Patricia Ceysens en Frank Vandenbroucke
"De wereld aan je voeten" laat leerlingen van de derde graad secundair
onderwijs intensief werk maken van hun studiekeuze. Via levensechte
informatie komen ze in contact met de wereld waarin ze later zullen
werken als werknemer, ondernemer, wetenschapper of ingenieur. 31
scholen tekenden dit schooljaar al in voor één of meerdere
deelprojecten. Ministers Ceysens en Vandenbroucke investeren samen
1.128.000 euro in het project "De wereld aan je voeten" dat loopt over
drie schooljaren.
Minister van Economie, Wetenschap en Innovatie Ceysens: "Ik besteed
veel aandacht aan het aantrekken en opbouwen van menselijk kapitaal.
Als we onze economie in Vlaanderen op koers willen houden, zullen we
nog meer moeten inzetten op technologische innovatie en ondernemen in
een geglobaliseerde wereld. Daarvoor zijn mensen nodig met specifieke
expertise. Ik vind het noodzakelijk dat onze arbeidsmarkt nauw
aansluit bij deze uitdaging. De meerwaarde van het project "de wereld
aan je voeten" zit in de ondersteuning vanuit twee beleidsdomeinen.
Het is goed dat onderwijs en economie, wetenschap en innovatie samen
investeren in de tewerkstelling van morgen. Een goede studiekeuze is
immers de beste garantie voor een succesvolle, boeiende en uitdagende
loopbaan."
Minister van Onderwijs Vandenbroucke: "Studiekeuze is belangrijk in
mijn beleid omdat leerlingen die een goede studiekeuze maken meer
kansen hebben op een succesvolle schoolloopbaan. Studiekeuze en
beroepskeuze liggen vaak in één lijn. Daarom is het goed dat
leerlingen via dit project gedurende een langere tijd laten werken aan
hun studiekeuze. Zich goed informeren is de basisvoorwaarde voor een
goede, doordachte studiekeuze. De meerwaarde van "de wereld aan je
voeten" is dat ook de aspecten technologie, ondernemingszin en
internationalisering daarbij meegenomen worden."
Het project "De wereld aan je voeten!" kadert in het
sociaaleconomische plan `Vlaanderen in Actie'. De missie van het
project is de instroom van jongeren voor een wetenschappelijke of
technologische opleiding te verhogen en het (internationaal)
ondernemerschap bij jongeren te stimuleren. Het project richt zich
specifiek naar leerlingen uit de derde graad ASO/TSO en hun
leerkrachten.
Het project bestaat uit vier onderdelen. Scholen bepalen zélf aan
welke deelprojecten zij willen deelnemen. Indien een school de vier
projecten uitvoert in één schooljaar, krijgen zij een financiële
tegemoetkoming van 1.000 euro voor de gemaakte kosten. De vier
deelprojecten zijn:
1. Seminarie
Het seminarie "De paradoxen van de mondialisering" is een
oogopener voor de leerlingen over onze gemondialiseerde
maatschappij en de nood aan meer opgeleiden met wetenschappelijke
en technologische kennis. In een gesprek met een ondernemer
discussiëren de leerlingen over vragen als:
- Waarom hebben de Nederlanders grotere multinationals gecreëerd
dan wij Belgen?
- Gaan de Chinezen onze jobs afnemen?
- Leidt globalisering automatisch tot een hard sociaal model zoals
in de Verenigde Staten?
2. Bedrijfscontact
In dit deelproject kunnen de leerlingen vragen stellen aan een
ondernemer die ervaring heeft met de geglobaliseerde economie of
aan een ingenieur of wetenschapper. De rolmodellen worden zo
gekozen dat uit dit gesprek een boeiend, enthousiasmerend maar ook
realistisch beeld geeft van het beroep. Het gaat niet om een
klassiek bedrijfsbezoek met een rondleiding in de fabriek, wel om
de studiekeuze, loopbaan en jobinhoud van de contactpersonen. De
leerlingen brengen een gericht bedrijfsbezoek of nodigen een
ingenieur uit op school. De Koninklijke Vlaamse
ingenieursvereniging zorgt voor de contacten.
3. Webquest
Tijdens de webquest gaan leerlingen zelf aan de slag. Er wordt een
simulatieactiviteit uitgewerkt in het ICT-lokaal van de eigen
school. Tijdens dit groepswerk ontdekken leerlingen vaardigheden
die nodig zijn bij wetenschappelijke en technologische processen
en internationaal ondernemen: initiatief nemen, samenwerken,
plannen, informatie vergaren en verwerken, strategieën bedenken en
implementeren.
4. Studiekeuzebegeleiding
Op basis van de drie vorige deelprojecten kunnen leerlingen veel
gerichter zoeken naar opleidingen die de brug maken tussen hun
eigen talenten en hun gedroomde beroep. Eerst inventariseren ze de
competenties, die zij tijdens de vorige projecten hebben
waargenomen of ervaren. Daarna koppelen ze deze vaardigheden terug
naar hun eigen talenten, hun ideeën over hun persoonlijke toekomst
en de daarbij mogelijke studiekeuzes.
De coördinatie van "De wereld aan je voeten" werd toevertrouwd aan de
Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging (K VIV). Het netwerk van de
KVIV en de VIK (Vlaamse ingenieurskamer) zorgt ervoor dat de contacten
met de Vlaamse bedrijfswereld vlot verlopen. Karel Uyttendaele
verzorgt de seminaries rond mondialisering en het belang van
ondernemerschap. Dhr. Uyttendaele heeft meer dan 25 jaar ervaring als
ingenieur in de ICT. Daarnaast was hij 10 jaar lang het gezicht van
ICT bij Agoria en heeft hij ervaring met het leiden van debatten rond
dit thema.
Meer informatie over het project vindt u op
www.dewereldaanjevoeten.be. Contactpersoon bij K VIV:
Chris.vandesande@kviv.be
In bijlage vindt u een lijst van de deelnemende scholen.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Ward Verhaeghe, woordvoerder van minister Vandenbroucke
Tel: 02 552 68 00
GSM: 0476 60 02 15
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be