Sébastien Loeb en Daniel Elena voor de vijfde maal wereldkampioen
(11/3/2008)
Twee november 2008 zal de geschiedenis van het WRC ingaan als de dag
dat Sébastien Loeb en Daniel Elena hun record van vijf opeenvolgende
wereldtitels behalen. Een unieke prestatie in deze tak van sport.
Het illustere tweetal beheerst al sinds 2004 de bovenste regionen van
het WRC-klassement. Eerst met de Citroën Xsara, meer recent met de
Citroën C4. Net als in 2005 behalen Loeb en Elena dit jaar de
wereldtitel al in de voorlaatste rally, de Rally van Japan. De laatste
rally van het seizoen wordt over drie weken in Wales gereden. Daar
zullen de teams Sébastien Loeb/Daniel Elena en Dani Sordo/Marc Martí
ongetwijfeld hun uiterste best doen om ook de constructeurstitel
veilig te stellen voor Citroën.
De laatste leg van de 2008 Rally Japan was slechts 96,43 km,
onderverdeeld in negen stages. Toch leek deze zondag eindeloos te
duren voor het Franse team, dat vol spanning wachtte op het moment dat
ze de champagnekurken konden laten knallen om de historische
overwinning te vieren.
Gezien de natte en modderige omstandigheden van het afgelopen weekend,
deden Sébastien en Daniel geen poging om als eerste te finishen in
Japan. Het Citroën team reed beheerst en voorzichtig en eindigde als
derde. Dit was genoeg om de vijfde opeenvolgende wereldtitel in
ontvangst te kunnen nemen. Een fantastische prestatie, zeker omdat het
tweetal samen pas zes hele seizoenen meerijdt in de competitie. Met
dit nieuwe record verbeteren ze dat van Juha Kankkunen en, meer in het
bijzonder, Tommi Mäkinen. Hij was de enige coureur vóór hen die
vier keer op rij de wereldtitel wist te winnen (van 1996 t/m 1999).
âHet is uiteraard een fantastisch gevoel,â aldus een overgelukkige
Sébastien aan de finish. âWe hadden ons dit jaar ten doel gesteld om
een nieuwe wereldtitel binnen te halen. Het is geweldig dat we dit
hebben kunnen behalen met zijn allen. Ik was er erg op gebrand om de
titel al vandaag in Japan binnen te halen, zodat we in Wales onze
handen vrij hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ons weekend door dit
streven lang en frustrerend was. Gelukkig functioneerde onze C4 met de
Pirelli-banden hier prima. Bovendien hebben we ons best gedaan om het
kampioenschap af en toe uit ons hoofd te zetten, iets wat natuurlijk
niet echt gemakkelijk was. Met iedere stage kwam de titel meer en meer
binnen ons bereik, en het uiteindelijke resultaat is natuurlijk
geweldig.â
âIk weet eigenlijk niet of de overwinning dit jaar beter voelt dan
andere jaren,â gaat de nu vijfvoudige wereldkampioen* verder. âAan
onze eerste wereldtitel zal ik altijd speciale herinneringen blijven
houden. Ik wil niet de indruk wekken dat winnen iets is waar je aan
gewend raakt, het is gewoon dat iedere overwinning anders voelt. Wat
wel ieder jaar hetzelfde is, is de sensatie dat je dit succes mag
delen met alle leden van het team. Iedereen heeft zijn of haar
uiterste best gedaan, en deelt in de feestvreugde. Dit geldt ook voor
Dani Sordo en Marc MartÃ, wiens geweldige resultaten ook hebben
bijgedragen aan ons succes. We gaan nu op naar Cardiff, waar we zullen
proberen om er een dubbel kampioenschap voor Citroën van te maken...â
âHet was een lang jaar, maar het winnen van de titel is een
ongelofelijk fijn gevoel,â vertelt Daniel Elena. âDit is onze vijfde
wereldtitel samen, en met elk van de vijf ben ik enorm blij.
Belangrijker dan de statistieken is voor mij echter het plezier tijden
het rijden, de geweldige sfeer in het Citroën-team en het werken met
Seb.â
âIk ben dolgelukkig voor âSébastianâ en âDanosâ,â voegt Dani Sordo
toe. âZe hebben dit jaar, met nog één race te gaan, al tien
overwinningen op hun naam weten te schrijven. De titel is absoluut
verdiend. Het is voor Marc en mij een eer om tot hetzelfde team te
behoren. Zoals gezegd, staat er nog één race op het programma, en we
zullen ons uiterste best doen om de benodigde punten voor de
constructeurstitel én voor onze derde plek in het klassement binnen
te halen.â Jammer genoeg konden Dani en Marc in Japan niet finishen
wegens problemen met de turbo op vrijdag. De auto wordt nu uitgerust
met een nieuwe motor voor de Wales Rally GB, dit alles in
overeenstemming met het reglement.
Olivier Quesnel is zichtbaar aangedaan door het behalen van deze
titel, de eerste sinds zijn aanstelling als de nieuwe baas van
Citroën Sport. âDit is een geweldig gevoel!,â lacht hij. âMet het
behalen van deze titel hebben we al de helft van onze doelstellingen
voor dit seizoen bereikt. Natuurlijk gaan we deze zege uitgebreid met
zijn allen vieren, maar daarna zal al onze aandacht direct gericht
zijn op het binnenhalen van de constructeurstitel in Wales.â
AutoRai