4. Reactie op petitie van LFB en zwartboek van CG-raad, ANBO en FNV
aangaande functioneren van contractvervoer (w.o. Regiotaxi)
Reactie op petitie van LFB en zwartboek van CG-raad, ANBO en FNV aangaande
functioneren van contractvervoer (w.o. Regiotaxi)
Kamerstuk, 31 oktober 2008
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DMO-CB-U-2863490
31 oktober 2008
Op verzoek van uw Kamer doen wij u onze reactie toekomen op de petitie
die u heeft ontvangen van de Landelijke Federatie Belangenverenigingen
(LFB) aangaande het functioneren van Regiotaxi's en Valys. Tevens
geven wij een reactie op het zwartboek opgesteld door de Chronische
zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-raad), ANBO en FNV
Bondgenoten over het functioneren van het contractvervoer in den
brede. Ten slotte gaan we in op het "Masterplan verbetering
contractvervoer taxi: Chauffeurs en gebruikers verdienen beter!" van
FNV Bondgenoten.
Petitie LFB
We hebben aandachtig kennis genomen van het onderzoek van de LFB en
constateren met hen dat kwalitatief goed taxivervoer van belang is
voor de participatie van mensen. Dit geldt zeker voor mensen met een
beperking. Met goede vervoersvoorzieningen kunnen zij actiever
participeren in de samenleving. Uit het onderzoek komt naar voren dat
de helft (18 personen) van de geïnterviewden gebruik maakt van
Regiotaxi en - in een enkel geval - van Valys. Een aantal van hen
heeft klachten over dit vervoer. Wij zien deze klachten, hoewel het
aantal waarnemingen beperkt is, als een serieus signaal. Het beeld dat
dit onderzoek van de LFB oplevert, namelijk dat er met name klachten
zijn over de stiptheid van de ritten, wordt bevestigd in het zwartboek
dat is opgesteld door CG-raad, ANBO en FNV Bondgenoten.
Zwartboek en Masterplan FNV Bondgenoten
Het zwartboek is opgesteld mede naar aanleiding van het
`taxivisie'-traject waarin gebruikersorganisaties,
werknemersorganisaties, zorgverzekeraars, vervoerders en ministeries
hebben geparticipeerd. De opstellers van het zwartboek geven terecht
aan dat contractvervoer gericht is op een kwetsbare groep en dat
kwalitatief goed en betrouwbaar contractvervoer van belang is.
In het zwartboek wordt middels een verzameling van circa 600 klachten
een weinig rooskleurig beeld van de kwaliteit van het contractvervoer
geschetst. De klachten van zowel chauffeurs als passagiers hebben
betrekking op een langere periode en beslaan diverse vormen van
contractvervoer (zoals seniorenvervoer, leerlingenvervoer,
gehandicaptenvervoer, ziekenvervoer en regiovervoer). Chauffeurs
zouden graag zien dat de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden worden
verbeterd, terwijl passagiers met name aandacht vragen voor het te
laat arriveren van het vervoer. Hoewel het aantal klachten wel gezien
moet worden in relatie tot het grote aantal ritten in het
contractvervoer, zijn de verhalen vaak triest. Met name de ernst van
de klachten is aanleiding om te bezien hoe verbeteringen kunnen worden
gerealiseerd.
In het Masterplan -dat is bijgevoegd bij het zwartboek- doet de FNV
een aantal waardevolle suggesties om de kwaliteit van het
contractvervoer verder te verbeteren. Zo benadrukt zij het belang van
aandacht voor kwaliteit bij aanbestedingen en het maken van goede
afspraken hierover. Verder geeft ze aan dat het aanbestedingsproces
verder geprofessionaliseerd dient te worden en er meer aandacht dient
te komen voor monitoring. Ten slotte pleit de FNV voor een versterking
van de positie en arbeidsvoorwaarden van werknemers.
Verantwoordelijkheidsverdeling
Het contractvervoer is grotendeels gedecentraliseerd en valt met name
onder de verantwoordelijkheid van OV-autoriteiten, (samenwerkende)
gemeenten en zorgverzekeraars. Een aantal gemeenten koopt het
Wmo-vervoer in bij de Regiotaxi.
Aan welke eisen het contractvervoer dient te voldoen, staat in de met
de vervoerder gesloten overeenkomst, welke tot stand is gekomen na een
Europese aanbestedingsprocedure. De door de LFB en in het zwartboek
aangehaalde ervaringen rond slechte ritplanningen en het te laat komen
van taxi's, dienen dan ook primair opgelost te worden in de
contractuele relatie tussen opdrachtgever en vervoerder
(opdrachtnemer). Opdrachtgevers kunnen in hun contract bijvoorbeeld
eisen stellen aan opdrachtnemers over ritboekingen en op tijd rijden.
Deze eisen dienen vervolgens wel nageleefd te worden. Arbeidspositie
en arbeidsvoorwaarden zijn primair een zaak van werkgevers en
werknemers, waarbij de overheid uiteraard wel kaders stelt.
Toekomstvisie taxibeleid
Het functioneren van het contractvervoer kan en moet beter. Wij zijn
dan ook content met de `Toekomstvisie Taxibeleid' (31521, nr. 1) die u
op 26 juni 2008 is aangeboden. In deze taxivisie, die zowel over
straattaxivervoer als contractvervoer gaat, komt het beeld naar voren
dat er bij het contractvervoer te weinig aandacht uitgaat naar het
monitoren van en afrekenen op contractuele afspraken over kwaliteit.
Gezien de ernst van de klachten is er reden om te bezien hoe we met
een gezamenlijke inzet van alle partijen een verbetering kunnen
bereiken. Vertegenwoordigers van de taxibranche,
reizigersorganisaties, vakbonden, gemeenten, zorgverzekeraars en
rijksoverheid hebben gezamenlijk een analyse gemaakt van het
functioneren van het contractvervoer en oplossingsrichtingen
geformuleerd om te komen tot kwalitatief beter contractvervoer. De
komende tijd zal vorm en inhoud worden gegeven aan een gezamenlijke
implementatieagenda voor verbetering van het contractvervoer. De in
het zwartboek geconstateerde problemen en oplossingsrichtingen komen
grotendeels met de analyse overeen. In die zin worden de aangedragen
oplossingsrichtingen meegenomen bij het opstellen van de
implementatieagenda. Uw Kamer zal dit najaar nader over de
imlementatieagenda worden geïnformeerd.
Wij beschouwen de petitie en het zwartboek als belangrijke signalen
uit de praktijk die ons sterken in onze overtuiging dat verbetering
van het contractvervoer nodig is. Met de nu ingezette koers willen wij
die verbetering, samen met alle betrokken partijen, realiseren.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
dr. A. Klink
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
J.C. Huizinga-Heringa
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Wekzijn en Sport
dr. J. Bussemaker
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
S.A.M. Dijksma
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport