Nieuwe Citroën C1: Nog meer sprankeling en karakter
(11/3/2008)
De wendbare, dynamische en praktische C1 heeft sinds de lancering in
2005 een prominente plaats in zijn segment verworven met al meer dan
310.000 kopers wereldwijd. Zijn vernieuwende concept van een compacte,
economische en milieuverantwoorde stadsauto onderstreept de creatieve
denkwijze van Citroën.
Eind dit jaar profiteert het kleinste model uit het gamma van een
nieuw vooraanzicht waarbij uiteraard de uitstekende rij-eigenschappen
en het speelse karakter van deze Citroën behouden blijven.
Tegelijkertijd onderscheidt hij zich met een verbruik en uitstoot die
uitermate gereduceerd zijn: 4,5 l/100 km bij gecombineerd verbruik en
een uitstoot van 106 gr/km CO2 voor de 1.0i benzineversie met 68 pk
indien die is uitgerust met handgeschakelde vijfbak.
Prikkelend en geraffineerd: design van de C1
Vanaf november toont de C1 zijn nieuwe uiterlijk. Het exterieur met de
ronde vormen wordt dan opgewaardeerd met aanpassingen aan de voorzijde
waar een markante bumper zijn prikkelende en beweeglijke
persoonlijkheid extra benadrukt. Ook het moderne en originele
interieur van de C1 krijgt wijzigingen mee in de vorm van andere
bekleding en materialen. Zij illustreren het vermogen van dit model om
te verleiden met 2 niveaus ; Seduction en Ambiance.
Economisch en milieuverantwoord: de zuinigheid van de C1
Dankzij zijn motoren voelt de C1 zich zowel in de stad als op de
snelweg prima thuis. Zij zorgen voor de vereiste prestaties onder
geheel verschillende omstandigheden. Bovendien zijn ze spaarzaam in
het gebruik dankzij het gereduceerde gewicht van de auto. Zo maakt de
1.0i benzinemotor met 68 pk de C1 tot de maatstaf voor een lage
belasting van het milieu met slechts 4,5 l/100 km gecombineerd
verbruik en een geringe uitstoot van maar 106 gr/km CO2 (met
handgeschakelde vijfbak). De auto krijgt hierdoor het energielabel A
en profiteert van de ⬠1.400,- milieusubsidie van de overheid.
Net als zijn voorganger beantwoordt de nieuwe C1 aan de strategie van
Citroën die garant staat voor een gamma compacte modellen die
verschillend zijn van design en concept. Daartoe gaan onder het nieuwe
uiterlijk twee silhouetten schuil met gedifferentieerd design:
- een driedeurs versie voor degenen die vooral de voorstoelen
benutten
- een vijfdeurs versie om degenen te bedienen die regelmatig
met vier personen reize
Onderscheidend uiterlijk
Dankzij de gewijzigde neus wint dit compacte model aan dynamiek en
uitstraling. De nieuwe bumper zorgt met zijn grote formaat en ronde
vormen nadrukkelijk voor een krachtig en levendig karakter met een
toefje elegantie. Vanaf het tweede uitrustingsniveau â Ambiance â is
de C1 voorzien van een verchroomde sierstrip die de bumper markeert en
de C1 moderne, krachtige klasse verleent. Deze meer dynamische
werkwijze keert ook terug in het design van de sierwieldoppen met
opvallende en karakteristieke inkepingen. De driedeurs en vijfdeurs
versies behouden beide hun originele achterzijde met optimaal zicht.
Om de ruimte optimaal te benutten vormt de achterruit de achterklep.
De harmonieuze achterlichtunits met helder glas en antracietkleurige
behuizing sluiten aan weerszijden naadloos aan bij de bumper. Er
worden twee nieuwe lakkleuren toegevoegd: grijs Mica en blauw Electra.
Interieur ontworpen om te verleiden
Het interieur van de C1 is op diverse plaatsen gewijzigd met het oog
op meer harmonie. Twee nieuwe bekledingsmaterialen â overwegend blauw
Foncé en rood Bordeaux â zorgen voor levendigheid en elegantie. Voor
de C1 wordt ook een combinatie van alcantara en leer leverbaar op het
tweede uitrustingsniveau. Die uitrusting bekrachtigt het raffinement
van het interieur en rondt het modelgamma naar boven af. Op dit
uitrustingsniveau zijn bovendien stuurwiel en pookknop van leer
voorzien, en hebben snelheidsmeter, toerenteller, ventilatieroosters
en tenslotte de portiergrepen een zwartglanzende omlijsting.
Airconditioning, lichtmetalen velgen en een audio- cd-speler zijn
standaard op dit uitrustingsniveau. Op alle modellen krijgt de console
midden op het dashboard een gewijzigde opdruk die beter afleesbaar en
moderner is. Door de grotere openingshoek van de achterklep wordt de
toegang tot de bagageruimte geoptimaliseerd. Op het Ambiance niveau
zijn tevens de toerenteller en radio/cd speler standaard.
Beproefde creativiteit
Met een lengte van 3,43 m, een breedte van 1,63 m en hoogte van 1,47
heeft de C1 compacte buitenmaten die hem zeer wendbaar maken in
stadsverkeer. Het interieur biedt plaats aan vier personen en deze
ruimte is een sterk punt als de compacte afmetingen van het exterieur
in aanmerking worden genomen. Voorin dragen de breedte op
schouderhoogte (1,38 m) en de hoogte van zitting tot dak (0,87 m) bij
aan het comfort voor inzittenden. Ook achterin profiteren passagiers
van de knieruimte en de hoogte van zitting tot dak (0,84 m). De C1
herbergt twaalf bergvakken die zijn opgenomen in het dashboard, de
middenconsole en portieren. Deze vakken zorgen er voor dat bestuurder
en inzittenden alles direct onder handbereik hebben.
Uitstekende rijeigenschappen
Zowel in de stad als daarbuiten weet de C1 met zijn rijdynamiek te
bekoren. Zijn wegligging zorgt voor uitstekend rijgedrag en draagt
wezenlijk bij aan zijn actieve veiligheid. De veiligheidsvoorzieningen
waarover de C1 beschikt zijn van het hoogste niveau: geventileerde
schijfremmen vóór, ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeler), CSC
(Cornering Stability Control waardoor de auto stabiel blijft bij
remmen in bochten) en airbags voor bestuurder en voorpassagier zijn
standaard vanaf het eerste uitrustingsniveau, de Seduction.
Efficiënte en milieuvriendelijke motoren
Om te voldoen aan veelzijdige verwachtingen van klanten kan de C1 5
deurs Ambiance naar wens worden geleverd met een handgeschakelde
vijfbak of met SensoDrive, een gerobotiseerde halfautomaat. Een
dergelijk compleet aanbod is nog altijd uitzonderlijk in dit segment.
De 1.0i benzinemotor met 68 pk biedt souplesse in het gebruik door
soepele en krachtige versnelling door het gehele toerenbereik. Hij
ontwikkelt 55 kW bij 6.000 tpm en heeft een koppel van 93 Nm bij 3.600
tpm. Deze motor blijkt nog zuiniger, want zijn verbruik is beperkt tot
4,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik en voorzien van handgeschakelde
vijfbak bedraagt zijn emissiewaarde slechts 106 gr/km CO2 en 107 gr/km
C02 als hij is voorzien van SensoDrive.
Economisch bij zowel aanschaf als in gebruik
Nog afgezien van zijn aantrekkelijke aanschafprijs biedt de C1
gunstige kilometerkosten dankzij gereduceerd gebruik en geringe
onderhoudskosten.
AutoRai