Nederlandse Zorgautoriteit
Bezwaar tegen apothekerstarief van â¬6,10 ongegrond
Publicatiedatum: 03-11-2008
NZa: clawback-korting opnieuw invoeren
De Nederlandse Zorgautoriteit heeft het bezwaar van koepelorganisatie
KNMP tegen het apothekerstarief van â¬6,10 dat vanaf 1 juli 2008
geldt, ongegrond verklaard. Daarnaast blijkt de schorsing van de
clawback-korting per 1 juli 2008 door de voorzieningenrechter niet
nodig, deze kan opnieuw worden ingevoerd.
De KNMP heeft bezwaar gemaakt tegen het tarief van de NZa. Zij stelden
dat een kostendekkend tarief van â¬8,25 nodig was om hun verlies aan
inkomsten als gevolg van het per 1 juli 2008 door zorgverzekeraars
ingevoerde preferentiebeleid te compenseren. Door dit beleid zagen
apothekers hun inkoopvoordelen sinds juli van dit jaar sterk
teruglopen. Uit recent onderzoek van de NZa blijkt dat de
inkoopvoordelen in 2008 naar schatting met ongeveer een vierde dalen
naar een bedrag van ⬠304.000 per gemiddelde apotheek. Hierdoor houdt
de gemiddelde apotheek nog altijd een bedrag aan overwinst over van
naar schatting â¬128.000 bovenop het norminkomen van â¬103.000 per
jaar. De praktijkkosten zijn dan al verrekend.
Apotheken en apotheekhoudende huisartsen bedingen al jaren forse
bonussen en kortingen bij de farmaceutische groothandel voor het
afnemen van medicijnen. In 2007 bedroegen deze bonussen en kortingen
in totaal 780 miljoen euro. Een deel van deze inkoopvoordelen wordt
door een clawback-regeling teruggehaald. In 2008 ging het om een
percentage van 6,82% (gemiddeld 90.000 euro per apotheker per jaar).
Vanwege de onzekerheid over de financiële gevolgen van het
preferentiebeleid op het inkomen van apothekers, schorste de
voorzieningenrechter de clawback tijdelijk per 1 juli 2008. Uit het
onderzoek van de NZa is nu gebleken dat zelfs wanneer de clawback niet
geschorst zou zijn, de gemiddelde apotheek naar schatting nog een
overwinst van ongeveer ⬠83.000 zou overhouden bovenop het
norminkomen van â¬103.000 per jaar. De NZa concludeert dan ook dat de
tijdelijke schorsing van de clawback door de voorzieningenrechter niet
nodig was om de lagere inkoopvoordelen en hogere kosten als gevolg van
de uitbreiding van het preferentiebeleid te compenseren voor de
gemiddelde apotheek.
De gegevens van de NZa zijn afkomstig uit recent onderzoek naar
inkoopvoordelen en praktijkkosten over 2007, waarin een doorrekening
wordt gemaakt naar 2008 en 2009. Bij deze doorrekening is een
beredeneerde inschatting gemaakt van de gevolgen van het
preferentiebeleid. Ondanks verzoek van de KNMP was het niet mogelijk
deze beslissing eerder te nemen, omdat de recente gegevens uit dit
onderzoek nodig waren om een zorgvuldige afweging te kunnen maken. De
NZa zal in de eerste helft van 2009 aanvullend onderzoek doen naar de
exacte gevolgen van het preferentiebeleid in 2008.
De clawback-korting over de tweede helft van 2008 zal in het tarief
van 1 januari 2009 verrekend worden door middel van een (aanvullende)
clawback-korting.