Nederlandse Zorgautoriteit




Bezwaar tegen apothekerstarief van â¬6,10 ongegrond

Publicatiedatum: 03-11-2008

NZa: clawback-korting opnieuw invoeren

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft het bezwaar van koepelorganisatie KNMP tegen het apothekerstarief van â¬6,10 dat vanaf 1 juli 2008 geldt, ongegrond verklaard. Daarnaast blijkt de schorsing van de clawback-korting per 1 juli 2008 door de voorzieningenrechter niet nodig, deze kan opnieuw worden ingevoerd.

De KNMP heeft bezwaar gemaakt tegen het tarief van de NZa. Zij stelden dat een kostendekkend tarief van â¬8,25 nodig was om hun verlies aan inkomsten als gevolg van het per 1 juli 2008 door zorgverzekeraars ingevoerde preferentiebeleid te compenseren. Door dit beleid zagen apothekers hun inkoopvoordelen sinds juli van dit jaar sterk teruglopen. Uit recent onderzoek van de NZa blijkt dat de inkoopvoordelen in 2008 naar schatting met ongeveer een vierde dalen naar een bedrag van ⬠304.000 per gemiddelde apotheek. Hierdoor houdt de gemiddelde apotheek nog altijd een bedrag aan overwinst over van naar schatting â¬128.000 bovenop het norminkomen van â¬103.000 per jaar. De praktijkkosten zijn dan al verrekend.

Apotheken en apotheekhoudende huisartsen bedingen al jaren forse bonussen en kortingen bij de farmaceutische groothandel voor het afnemen van medicijnen. In 2007 bedroegen deze bonussen en kortingen in totaal 780 miljoen euro. Een deel van deze inkoopvoordelen wordt door een clawback-regeling teruggehaald. In 2008 ging het om een percentage van 6,82% (gemiddeld 90.000 euro per apotheker per jaar). Vanwege de onzekerheid over de financiële gevolgen van het preferentiebeleid op het inkomen van apothekers, schorste de voorzieningenrechter de clawback tijdelijk per 1 juli 2008. Uit het onderzoek van de NZa is nu gebleken dat zelfs wanneer de clawback niet geschorst zou zijn, de gemiddelde apotheek naar schatting nog een overwinst van ongeveer ⬠83.000 zou overhouden bovenop het norminkomen van â¬103.000 per jaar. De NZa concludeert dan ook dat de tijdelijke schorsing van de clawback door de voorzieningenrechter niet nodig was om de lagere inkoopvoordelen en hogere kosten als gevolg van de uitbreiding van het preferentiebeleid te compenseren voor de gemiddelde apotheek.

De gegevens van de NZa zijn afkomstig uit recent onderzoek naar inkoopvoordelen en praktijkkosten over 2007, waarin een doorrekening wordt gemaakt naar 2008 en 2009. Bij deze doorrekening is een beredeneerde inschatting gemaakt van de gevolgen van het preferentiebeleid. Ondanks verzoek van de KNMP was het niet mogelijk deze beslissing eerder te nemen, omdat de recente gegevens uit dit onderzoek nodig waren om een zorgvuldige afweging te kunnen maken. De NZa zal in de eerste helft van 2009 aanvullend onderzoek doen naar de exacte gevolgen van het preferentiebeleid in 2008.

De clawback-korting over de tweede helft van 2008 zal in het tarief van 1 januari 2009 verrekend worden door middel van een (aanvullende) clawback-korting.