Gemeente Delft
College Delft kiest voor ondergrondse aanleg hoogspanningsverbinding 150kV ten zuiden van Delft
Burgemeester en wethouders van Delft hebben de minister van Economische Zaken geantwoord dat Delft de voorkeur geeft aan het ondergronds leggen van de 150 kV hoogspanningsverbinding ten zuiden van Delft, door het Abtswoudse Bos. Hiermee reageert het college op een aanbod van de minister om de bestaande bovengrondse 150 kV hoogspanningsverbinding, die langs de Kruithuisweg loopt, ondergronds te brengen.
Afgelopen juni gaf de Tweede Kamer minister Van der Hoeven (Economische Zaken) groen licht voor gedeeltelijk bovengrondse aanleg van de Zuidring van de Randstad 380 kV tussen Wateringen en Zoetermeer. Deze hoogspanningsverbinding is nodig omdat de transportcapaciteit van het elektriciteitsnet in de Randstad moet worden uitgebreid.
Om te compenseren dat de 380 kV in de Zuidring niet geheel ondergronds kan worden aangelegd heeft de minister aan Delft aangeboden de bestaande 150kV-verbinding langs de Kruithuisweg ondergronds te brengen. De hoogspanningsmasten langs de Kruithuisweg zullen dan verdwijnen.
De minister heeft de gemeente Delft gevraagd een standpunt in te nemen over een tweetal door haar aangedragen opties. Optie 1 is een ondergrondse aanleg van de 150kV verbinding langs de Kruithuisweg. Optie 2 is een ondergrondse aanleg ten zuiden van de stad, door het Abtswoudsebos, samen met de 380 kV verbinding die daar ook ondergronds zal worden aangelegd.
Het college van Delft kiest voor optie 2. Het college is van mening dat een ondergrondse aanleg van de 150 kV verbinding (gecombineerd met de 380 kV verbinding) ten zuiden van de stad beter mogelijk is dan langs de Kruithuisweg. Zo levert aanleg langs de Kruithuisweg veel overlast op en tast deze de ecologische zone aan.
De minister heeft aangegeven niet te willen meewerken aan méér kilometers ondergrondse aanleg van de 380kV verbinding. Toch blijven Delft, de gemeente Midden-Delfland en belangenorganisaties, zich inspannen om alsnog een groter deel ondergronds te brengen en om een zo geschikt mogelijk daal/stijgpunt te realiseren (dit is het punt waar de bovengrondse verbinding overgaat in een ondergrondse).
Noot voor de redactie (