Ingezonden persbericht
Russen blijven geld uitgeven in Nederland
Amerikaanse bestedingen vallen tegen
Amerikanen geven dit jaar veel minder geld uit in Nederland. De Russische uitgaven stijgen echter met meer dan 30%. Opvallend is daarbij dat ondanks de kredietcrisis de Russen ook in oktober weer meer uitgaven dan in oktober 2007. De Chinezen blijven echter koploper in de totale bestedingen in ons land. Dat blijkt uit cijfers van Global Refund, het bedrijf dat onder andere btw terugaven verzorgt aan reizigers van buiten de Europese Unie.
Russen weten Nederland steeds makkelijker te vinden als toeristische en zakelijke bestemming. Vooral steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag vallen daarbij in de smaak. In onze hoofdstad namen de bestedingen van Russen het afgelopen jaar met 31% toe. Niet alleen de totale bestedingen, ook het aantal aankopen nam spectaculair toe. Uit diezelfde cijfers blijkt ook dat de Russen vooral hun geld uitgeven aan modeproducten als kleding, make-up, horloges en sieraden.
Opvallend is dat het aantal buitenlandse bestedingen in Amsterdam door de kredietcrisis achteruit loopt, maar dat geldt niet voor de Russische uitgaven. Russen die reizen maken echt tijd om te winkelen. Dat zien wij ook bij de reiziger uit bijvoorbeeld Japan en China. Omdat vooral rijke Russen veel reizen, wordt door Russen relatief veel geld uitgegeven , aldus Marja van Reijn namens Global Refund.
De uitgaven van Amerikanen daarentegen zijn het laatste jaar drastisch gedaald. Dit heeft mede te maken met de hoge stand van de dollar. Nu de dollar meer waard wordt ten opzichte van de Euro, verwachten we dat Amerikanen volgend jaar weer meer uitgeven in Nederland. Daarnaast verwachten we ook dat de Amerikaanse reizigers meer vertrouwen krijgt in de economie als er een nieuwe president is. Naast de Russen valt op dat ook Oekraïners en Brazilianen steeds meer geld uitgeven in Amsterdam.
Global Refund doet maandelijks onderzoek naar het uitgavenpatroon van buitenlanders in Nederland. Volgens de organisatie gebruiken winkeliers lang niet alle kansen die zij hebben om de toeristen in hun winkel te krijgen. Als je weet dat er in Amsterdam veel Russen lopen en dat die Russen veel geld hebben om uit te geven, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat een winkelier ook serieus nadenkt hoe hij die Russische toerist zijn winkel in kan krijgen.