Ingezonden persbericht
++++++++++++++++++P+ PERSBERICHT+++++++++++++++++++++++++++++++
Nieuwe P+: GROENE FLITSPROCEDURE noodzakelijk
Het beslissen over alle windparken in de Noordzee hoeft niet langer dan twee
jaar duren, in plaats van zeven jaar voor een enkel parkje. De procedure
voor het toelaten van een nieuw zuinig stadsvoertuig als de Segway had in
twee maanden afgerond kunnen worden, in plaats van vier jaar bakkeleien. In
een maand had de groene vrachttram in Amsterdam ambtelijk goedkeuring kunnen
krijgen om over de rails te rijden, in plaats van zes maanden nodeloos
wachten. Drie voorbeelden van bedrijven en organisaties die in de nieuwe P+
pleiten voor het invoeren van een groene flitsprocedure. P+ People Planet
Profit constateert dat overheden hun eigen prachtige klimaatdoelstellingen
niet omzetten in ambtelijke daadkracht. Om de opwarming van de aarde tegen
te gaan, moet Nederland in 2020 niet minder dan 20 procent van de eigen
energie duurzaam opwekken. Dat roept de minister-president en de
burgemeester. ³Maar vervolgens blokkeren ambtenaren met wetten uit het jaar
0 de bedrijven en organisaties die met praktische producten en oplossingen
komen², zo staat in de nieuwste aflevering van P+. Boordevol wereldprimeurs
en nog transparanter door de aangepaste vormgeving.
Johan van de Gronden, algemeen directeur van het Wereld Natuur Fonds (WWF)
zegt zich te ergeren aan de ³dikke Haagse stroop². In P+: ³Een gevoel van
urgentie dat in Den Haag wordt beleden maar nauwelijks in praktijk wordt
gebracht.Een groene flitsprocedure voor windparken op zee wordt beheerd door
slechts één duurzame energieregisseur. Wijs nou dit jaar nog die gebieden
aan waar alle parken kunnen komen. Maak één centrale kaart. Geef dan een
centrale milieueffectreportage voor al die toekomstige windparken, niet voor
elk park afzonderlijk. Dan moet er ook één centraal stopcontact aan de
Noordzeekust komen, voor een centraal slim elektriciteitsnet Dat voorkomt
hoogspanningskabels langs de hele kust. Een apart investeringsfonds Noordzee
kan misschien ook nog versnellen. Dan is de hele procedure teruggebracht van
zeven naar twee jaar. Naar verhouding is dat een flitsende procedure,
waarbij je ook nog zorgvuldig omgaat met de natuur. Investeerders staan in
de startblokken. Deze bal ligt op de stip. Zelfs deze premier kan de penalty
snoeihard in de rechterbovenhoek schoppen.²
Piet Kruijt, directeur van Segway Nederland, sluit zich hierbij aan. De
importeur van deze tweewielige electrische personal transporter in P+: ³Ik
heb vier jaar moeten wachten op het recht om met Segway in Nederland op de
openbare weg te mogen rijden. In Oostenrijk was dat binnen een paar maanden
geregeld, door een minister van Verkeer en Innovatie. Dat had hier in
Nederland ook gekund. Maar hier is een jarenlange lobby nodig geweest om de
verkeerswetgeving te veranderen. De Tweede Kamer heeft uiteindelijk
ingegrepen en in afwachting van de aanpassing een gedoogbeleid afgekondigd.
En dat voor een transportmiddel dat volkomen CO2-neutraal is, wanneer je 'm
oplaadt met groene stroom. De Segway geeft 0 uitstoot. Ideaal als vervanger
voor korte autoritten in de binnenstad, van huis naar afspraak,
bijvoorbeeld. Vanaf het station of het transferium.²
Ook Jupijn Haffmans had graag een ambtenaar getroffen die de krant leest en
weet wat de burgemeester wil. De directeur public affairs van City Cargo
Amsterdam, de vrachttram die naar de binnenstad rijdt in P+: ³City Cargo is
een commercieel bedrijf maar operationeel en financieel verbonden aan de
gemeente Amsterdam. Dat heeft tot effect dat ambtenaren nog meer dan normaal
op zoek gaan naar mogelijke problemen en risico's. Er worden dan procedures
opgestart, die voor het hele gemeentelijke vervoerbedrijf niet gelden. We
vroegen als start up om een programma van eisen om over de tramrails te
mogen rijden. Dat bleek helemaal niet te bestaan. Het gemeentelijk
vervoerbedrijf is toen gevraagd zoiets op te stellen. En kwam toen onder
andere met de eis dat er geen reclame op de ruiten mag worden geplakt. In
een vrachttram zitten helemaal geen ramen! Dat slaat nergens op. Niet minder
dan zes maanden heeft dit geduurd. Dat is een half jaar wachten voordat je
een tram kunt bestellen. Een half jaar later pas inkomsten kunt genereren,
terwijl je onkosten gewoon doorlopen. Een half jaar oponthoud voordat je
CO2-neutraal vervoer naar en uit de binnenstad kunt aanbieden.²
Nederland telt nog veel meer voorbeelden van gefrustreerde groene
ondernemers. Neem de tuinders die zo hebben bezuinigd op energie dat ze nu
in een duurder tarief vallen. Neem de lijdensweg van bedrijven en
particulieren die hun zelf opgewekte energie niet aan het net kunnen
leveren. Neem al die boeren die afhaken en toch maar geen mestvergister
nemen. Neem een hartekreet als het afschaffen van het wettelijk verplicht
toesturen van al die duizenden kilo's papier aan telefoon- en gouden gidsŠ
P+ PDF: P+ over groene flitsvergunning
http://www.peopleplanetprofit.be/beelden/flitsvergunning.pdf
Meer info: Hoofdredacteur Jan Bom, mob. 06 - 27 153 000