Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Den Haag, 30 oktober 2009
Wim Crouwel ontvangt de Gerrit Noordzijprijs 2009
Een van Nederlands meest toonaangevende ontwerpers, Wim Crouwel, krijgt de Gerrit Noordzijprijs 2009. De prijs is een internationale bekroning voor letterontwerp en typografie, die eens in de drie jaar door een deskundige jury wordt toegekend aan een succesvol (letter)ontwerper. In navolging van Gerrit Noordzij onderscheidt de ontwerper zich op de volgende drie gebieden: letterontwerpen, lesgeven en publiceren. De prijs bestaat uit een tentoonstelling en een publicatie. Wim Crouwel neemt de prijs op vrijdag 6 maart 2009 op de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in ontvangst.
De prijs is een initiatief van de Master opleiding Type and Media van de KABK in samenwerking met Museum Meermanno te Den Haag en onder auspiciën van de dr. P.A. Tiele-stichting. De Type and Media opleiding Letterontwerpen is samen met de opleiding aan de Universiteit van Reading (GB) de enige opleiding ter wereld waar letterontwerpers worden opgeleid. De prijsuitreiking aan Wim Crouwel is tevens de opening van de tentoonstelling over het werk van de vorige Gerrit Noordzij prijswinnaar, de Amerikaanse letterontwerper, Tobias Frère-Jones.
De prijs is vernoemd naar Gerrit Noordzij (1931) die meer dan dertig jaar het vak Letterontwerpen op hoog niveau onderwees aan de KABK. In de discussies die Noordzij en Crouwel met elkaar voerden, in schrift maar vooral ook als ze samen in een panel zaten om te praten over de toekomst van het vak, bleek steeds weer hoe tegengesteld hun opvattingen zijn. Toch werden de discussies altijd gevoerd met een hoge mate van respect en interesse voor elkaar zienswijze, waardoor niet de tegenstelling maar juist de breedte van het vak duidelijk werd. In een tijd waarin alle digitale technieken tegelijk in opkomst waren, hebben zij als geen ander bijgedragen aan het ontwikkelen van visies over typografie, letterontwerpen, en ontwerpen in het algemeen.
Zondag 2 november vindt een openbaar debat plaats tussen Wim Crouwel en Jan van Toorn in Felix Meritus in Amsterdam. In 1972 kwamen deze ontwerpers al eerder samen om over hun ideeën en standpunten te discussiëren. Crouwel, voorstander van de heldere esthetiek van het functionalisme, kwam die middag in aanvaring met Van Toorn, een ontwerper die alle regels liefst overboord zette. Dit keer staan zij opnieuw tegenover elkaar om die historische avond van toen te doen herleven. Daarnaast is er op dit moment een expositie met affiches en catalogi van Wim Crouwel te zien in Galerie Vivid in Rotterdam en vanaf 18 november vindt een overzichtstentoonstelling van Crouwel plaats in het Van Abbe Museum in Eindhoven.
Wim Crouwel
Grafisch vormgever Wim Crouwel (Groningen, 1928) is bekend om zijn systematische en geordende aanpak. Hij is de typograaf van vaste stramienen en lettertypen en voert in zijn veelzijdige carrière een vorm van standaardisatie en industrieel denken in het ontwerpen door. Na zijn studie aan de academie Minerva in Groningen (1947 tot 1949) richt Crouwel zijn eigen ontwerpbureau op. Van 1963 tot 1980 zet hij samen met Friso Kramer, Benno Wissing en Paul en Dick Schwarz Total Design op, dat de bijnaam 'Totaal Ontwerp' krijgt, omdat het bedrijf zich, als eerste ontwerpbureau in Nederland, bezighoudt met het ontwerp in de meest brede zin van het woord. Verschillende disciplines worden samengebracht ten behoeve van een interdisciplinaire ontwerpopgave. Crouwel maakt tevens vele affiches, catalogi en tentoonstellingen voor het Van Abbemuseum in Eindhoven en het Stedelijk Museum in Amsterdam.
In 1967 ontwerpt hij, als reactie op de onvolkomenheden van het eerste computergestuurde zetsysteem Digiset, het revolutionaire New Alphabet, een alfabet dat uitsluitend uit horizontale en verticale lijnen bestaat. Grote internationale bekendheid krijgt hij voor zijn ontwerp van het Nederlandse paviljoen op de wereldtentoonstelling in 1970 in Osaka. Crouwel wordt in 1973 bijzonder hoogleraar industriële vormgeving aan de Technische Universiteit te Delft. Hij bleef adviseur bij Total Design en wordt in 1981 directeur van Museum Boijmans Van Beuningen. Crouwel combineert deze laatste functie met zijn hoogleraarschap in de kunst- en cultuurwetenschappen aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam.
Crouwel heeft belangrijke prijzen en onderscheidingen op zijn naam staan waaronder de Leopold II orde voor zijn ontwerp van het Benelux-paviljoen op de wereldtentoonstelling in 1958, de Piet Zwart Prijs van de BNO in 1991 en de Oeuvreprijs Vormgeving van het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst in 2004. Daarnaast werd Crouwel in 1989 Officer of the most excellent order of the British Empire (OBE) en Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw in 1993.
De Gerrit Noordzijprijs werd achtereenvolgens uitgereikt aan Gerrit Noordzij, Fred Smeijers, Erik Spiekermann en Tobias Frère-Jones.
De jury bestond dit jaar uit: Jack Verduyn Lunel (voorzitter) directeur van de KABK, Gerard Unger, hoogleraar Typografie aan de Universiteit Leiden, Leo Voogt, directeur van Museum Meermanno, Petr van Blokland, letterontwerper en docent aan de Type and Media-opleiding en de afdeling Grafisch Ontwerpen en Ada Lopes Cardozo, hoofd afdeling Grafisch Ontwerpen van de KABK (secretaris).
---
Ingezonden persbericht