Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 3 oktober 2008
Museumnacht Amsterdam: 1 november 2008
Kaartverkoop start zaterdag 4 oktober, nieuwe website online
Datum: zaterdag 1 november 2008
Plaats: 41 musea in Amsterdam
Tijd: 19.00 - 02.00 uur
Start kaartverkoop: 4 oktober 2008
Info: www.n8.nl
Op zaterdag 1 november organiseert de n8 voor de negende keer de museumnacht Amsterdam. 41 musea openen hun deuren van 19.00 tot 02.00 uur met een speciale programmering; tegelijkertijd zijn ook de vaste collecties en tijdelijke tentoonstellingen te zien. Sinds 2003 is de museumnacht uitverkocht met jaarlijks 26.000 bezoekers.
De museumnacht wordt sinds 2000 door de Amsterdamse musea georganiseerd om te experimenteren met openingstijden en programmering. Op deze wijze wil de n8 een jong publiek nieuwe ingangen naar het museum bieden. Programma's bestaan dan ook uit film, muziek, speciale rondleidingen en performance, die de verschillende instellingen zo goed mogelijk verbeelden.
Meer activiteiten dan ooit
Met meer dan 200 programma onderdelen hebben de deelnemende musea meer activiteiten geprogammeerd dan ooit. Bekijk als eerste de wereldberoemde schedel van Damien Hirst in het Rijksmuseum, maak muziek met gameboys in het NIMk, voer met Appa actie in het Verzetsmuseum of loop mee met een optocht vol beeldende kunst georganiseerd door W139.
Vele n8 ambassadeurs helpen je om uit het (soms) overweldigende programma aanbod een keuze te maken door middel van 'jouw n8'. Op n8.nl kun je de persoonlijke selectie bekijken van onder andere Filemon Wesselink (BNN), soulzangeres Giovanca en de Nachtburgemeesters van Amsterdam. Hier kun je ook gemakkelijk een eigen n8 samenstellen. Vanaf 4 oktober staat het gehele programma op n8.nl, in de week voor de museumnacht zijn programmaboekjes verkrijgbaar bij AUB Ticketshop en de deelnemende musea. Het programma zal tevens beschikbaar zijn via de KPN mobiele museumgids.
n8.nl vernieuwd
Na de lancering van het museumnacht programma zal op 11 oktober de geheel vernieuwde n8 website online gaan. De n8 wil naast het organiseren van de museumnacht het gehele jaar door de Amsterdamse musea verbinden met een jong en nieuw publiek. n8.nl is een online platform met jonge bloggers die tentoonstellingen recenseren, video vanuit musea in samenwerking met Het Parool en Ondergrond.TV en podcasts ('nachtgeluiden') gemaakt door o.a. studenten aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Zowel voor als na de museumnacht kun je op n8.nl lezen, zien en horen wat er in de Amsterdamse musea te doen is.
Negen afterpartyŽs
Dit jaar kunnen bezoekers van de museumnacht de nacht afsluiten in één van de negen clubs die een n8-afterparty organiseren. Het tonen van een museumnacht passe-partout geeft korting op de entreeprijs van Melkweg, Paradiso, Studio 80, Flexbar, Sugar Factory, Odeon, Club 8, Bitterzoet en SMART Project Space.
Gratis GVB vervoer
Het GVB is vervoerspartner van de museumnacht. Bezoekers kunnen op vertoon van hun passe-partout van 18.00 tot 6.00 gratis gebruik maken van al het GVB vervoer in Amsterdam: metro's, trams, stadsbussen en nachtbussen.
Kaartverkoop: start 4 oktober
Museumnacht passe-partouts zijn te koop via alle verkooppunten van Ticket Service Nederland. Dit zijn o.a. de grotere postkantoren, GWK kantoren en Free Record Shops door heel Nederland. Verder zijn ook de volgende Amsterdamse locaties Ticket Service verkooppunten: AUB Ticketshop, Concerto, Fame Music Store en Get Records. Passe-partouts zijn ook telefonisch te bestellen via het Ticket Service call center (tel. 0900-3001250, 0,45 cpm) en online via www.ticketservice.nl. N.B. Er zijn dus geen passe-partouts verkrijgbaar bij de deelnemende musea.
Passe-partouts kosten in de voorverkoop E 17,- (incl. servicekosten). Op de avond zelf zijn passe-partouts, indien nog beschikbaar, tot 22.00 uur te koop bij een beperkt aantal locaties. De avondverkoopprijs is E 20,- (incl. servicekosten). Wederom worden er 888 kaarten beschikbaar gesteld aan leden van de museumnacht-Hyve, die exclusief de mogelijkheid hebben om een passe-partout met 2 euro korting aan te schaffen.
Een passe-partout voor de museumnacht geeft toegang tot alle musea en is de hele nacht geldig. Bovendien is het passe-partout na de museumnacht geldig voor één extra museumbezoek t/m 31 december 2008. In 2007 was de museumnacht geheel uitverkocht. Bezoekers wordt daarom aangeraden hun kaarten in de voorverkoop te kopen.
Sponsoring & partners
De museumnacht wordt mede mogelijk gemaakt door KPN (hoofdsponsor), Het Parool (mediapartner), Gemeente Amsterdam (partner), Hyves (partner) en GVB (vervoerspartner).
Deelnemende musea en instellingen
Allard Pierson Museum, Amsterdams Historisch Museum, Anne Frank Huis, ARCAM, Artis Aquarium, Artis Dierentuin, Artis Planetarium, Bijbels Museum, Bijzondere Collecties, de Brakke Grond (gastlocatie), Filmmuseum, Foam_Fotografiemuseum Amsterdam, Museum Geelvinck Hinlopen Huis (nieuw), Van Gogh Museum, Hermitage Amsterdam, Huis Marseille, Joods Historisch Museum, Museum Van Loon, Mediamatic, NIMk, NEMO science center, De Nieuwe Kerk, Museum Ons' Lieve Heer op Solder, De Oude Kerk, Persmuseum, Pianola Museum, Portugese Synagoge (gastlocatie), Museum Het Rembrandthuis, Rijksmuseum, Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam (alleen VOC schip), SMART Project Space (gastlocatie), Stadsarchief Amsterdam, Stedelijk Museum (Stedelijk in de Stad), Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, Tassenmuseum Hendrikje, Theatermuseum, Tropenmuseum, Verzetsmuseum, W139, Waag Society, Museum Willet-Holthuysen.
######
Over n8
De n8 is het jongerenplatform van de Amsterdamse musea. Ze is opgericht om vanuit een jonge doelgroep (18-35) na te denken over de toegankelijkheid van musea. De jaarlijkse museumnacht is het bekendste project. Vanuit dezelfde gedachte is n8.nl inmiddels uitgebreid tot een site die het hele jaar nieuws en achtergronden brengt over musea in Amsterdam. Zo wil de n8 jongeren bekendmaken met de musea, en andersom de musea bekendmaken met jongeren.
---
Ingezonden persbericht