CDA
Knops: Besluitvormingsproces JSF transparant, zorgvuldig en objectief
Deze week vond er in de Kamer een debat plaats met staatssecretaris de
Vries van Defensie en minister van der Hoeven van Economische Zaken
over de negatieve berichtgeving in media over de besluitvorming rond
de JSF.
CDA-kamerlid Raymond Knops noemde het logisch dat er veel
berichtgeving was geweest over de JSF in de afgelopen periode. 'Het
proces van de mogelijke opvolgers van de F16, de kandidatenanalyse is
in volle gang en dat moet uiteindelijk in 2010 uitmonden in een keuze
voor een toestel waar de Koninklijke Luchtmacht de komende decennia
mee zal gaan vliegen, een belangrijke investering voor de krijgsmacht
dus', zo sprak Knops. Hij voegde daaraan toe dat wat hem betreft er
meer op het spel staat, namelijk de vraag wat we in de toekomst met
onze krijgsmacht willen. Juist daarom is het volgens de CDA'er van
groot belang om een zorgvuldig proces te volgen, gelukkig is het beeld
van misleiding van de Tweede Kamer recht gezet. Knops stelde dat het
uitgangspunt; het beste toestel, voor de beste prijs met de beste
kansen voor de industrie voor het CDA nog steeds recht overeind staat.
Er is voor de CDA-fractie geen enkele aanleiding te veronderstellen
dat de kandidatenevaluatie in 2002 onzorgvuldig is verlopen, de JSF
kwam er toen gewoon het beste uit naar voren.
Tot slot stelde Knops dat er tot op heden flink geïnvesteerd is in de
JSF, ook vanuit het Nederlandse bedrijfsleven. Over de hieruit
vergaarde omzet verwacht de overheid een bepaalde afdracht. Daarover
is onenigheid tussen bedrijfsleven en overheid ontstaan en het
beslismoment is verlengd tot 1 december. Knops zei dat het CDA er
begrip voor zou kunnen hebben om het beslismoment over dit
afdrachtpercentage uit te stellen naar een later tijdstip. 'Immers uit
de kandidatenanalyse zou mogelijkerwijs een ander vliegtuig kunnen
komen en bovendien is de fluctuerende dollarkoers van grote invloed op
het afdrachtpercentage, met de stijgende dollarkoers ten opzichte van
de euro zou dit een veel lager percentage betekenen', zo zei Knops.
Volgens de CDA'er kan zo ook de kandidatenevaluatie, met inbegrip van
de industriële deelname, nog beter tot zijn recht komen dan nu al het
geval is. Uiteindelijk ontstond er nog een discussie over het
vervolgtraject in de testfase, de staatssecretaris wil zoals ook
afgesproken in het tijdspad met de kamer in februari het contract
tekenen voor de aanschaf van het eerste testtoestel. Het CDA steunt de
staatssecretaris om dit inderdaad door te zetten omdat hij anders in
2011 niet kan beschikken over het eerste testtoestel. 'Nederland moet
de kans grijpen om aan de testfase mee te doen, anders wordt het pas
een jaar later, de Nederlandse piloten zouden dan te weinig tijd
krijgen ermee te leren vliegen'.
---