CDA

Knops: Besluitvormingsproces JSF transparant, zorgvuldig en objectief

Deze week vond er in de Kamer een debat plaats met staatssecretaris de Vries van Defensie en minister van der Hoeven van Economische Zaken over de negatieve berichtgeving in media over de besluitvorming rond de JSF.

CDA-kamerlid Raymond Knops noemde het logisch dat er veel berichtgeving was geweest over de JSF in de afgelopen periode. 'Het proces van de mogelijke opvolgers van de F16, de kandidatenanalyse is in volle gang en dat moet uiteindelijk in 2010 uitmonden in een keuze voor een toestel waar de Koninklijke Luchtmacht de komende decennia mee zal gaan vliegen, een belangrijke investering voor de krijgsmacht dus', zo sprak Knops. Hij voegde daaraan toe dat wat hem betreft er meer op het spel staat, namelijk de vraag wat we in de toekomst met onze krijgsmacht willen. Juist daarom is het volgens de CDA'er van groot belang om een zorgvuldig proces te volgen, gelukkig is het beeld van misleiding van de Tweede Kamer recht gezet. Knops stelde dat het uitgangspunt; het beste toestel, voor de beste prijs met de beste kansen voor de industrie voor het CDA nog steeds recht overeind staat. Er is voor de CDA-fractie geen enkele aanleiding te veronderstellen dat de kandidatenevaluatie in 2002 onzorgvuldig is verlopen, de JSF kwam er toen gewoon het beste uit naar voren.

Tot slot stelde Knops dat er tot op heden flink geïnvesteerd is in de JSF, ook vanuit het Nederlandse bedrijfsleven. Over de hieruit vergaarde omzet verwacht de overheid een bepaalde afdracht. Daarover is onenigheid tussen bedrijfsleven en overheid ontstaan en het beslismoment is verlengd tot 1 december. Knops zei dat het CDA er begrip voor zou kunnen hebben om het beslismoment over dit afdrachtpercentage uit te stellen naar een later tijdstip. 'Immers uit de kandidatenanalyse zou mogelijkerwijs een ander vliegtuig kunnen komen en bovendien is de fluctuerende dollarkoers van grote invloed op het afdrachtpercentage, met de stijgende dollarkoers ten opzichte van de euro zou dit een veel lager percentage betekenen', zo zei Knops. Volgens de CDA'er kan zo ook de kandidatenevaluatie, met inbegrip van de industriële deelname, nog beter tot zijn recht komen dan nu al het geval is. Uiteindelijk ontstond er nog een discussie over het vervolgtraject in de testfase, de staatssecretaris wil zoals ook afgesproken in het tijdspad met de kamer in februari het contract tekenen voor de aanschaf van het eerste testtoestel. Het CDA steunt de staatssecretaris om dit inderdaad door te zetten omdat hij anders in
2011 niet kan beschikken over het eerste testtoestel. 'Nederland moet de kans grijpen om aan de testfase mee te doen, anders wordt het pas een jaar later, de Nederlandse piloten zouden dan te weinig tijd krijgen ermee te leren vliegen'.

---