PERSBERICHT
Consumentenorganisaties openen meldpunt OV-chipkaart
De definitieve afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse
metro komt te vroeg. Dat stellen de consumentenorganisaties
Consumentenbond, Landelijke Studenten Vakbond, ROVER en Viziris. Vanaf
maandag stellen de organisaties daarom een meldpunt open waar
reizigers terecht kunnen met hun klachten. Dit meldpunt is te bereiken
via www.ovloket.nl. De klachten zullen de consumenten
vertegenwoordigers gebruiken om staatssecretaris Huizinga en de RET te
bewegen maatregelen te nemen om aan de 11 reizigerseisen te voldoen.
Deze 11 reizigerseisen zijn in 2005 opgesteld als minimumvoorwaarden
voor het invoeren van het elektronisch vervoerbewijs. Als aan deze
voorwaarden is voldaan, zijn de consumentenorganisaties voorstanders
van invoering van de kaart. De eisen bestaan uit zaken als het
voorkomen van prijsstijgingen, tarieftransparantie en een goede
werking van het systeem. De werking van het systeem is nu nog
onvoldoende en een onacceptabele prijsverhoging is niet uit te
sluiten.
De consumentenorganisaties pleiten voor een evaluatie drie maanden na
de afschaffing van de strippenkaart om duidelijkheid te krijgen over
het functioneren van het systeem en de acceptatie van de kaart door
alle reizigersgroepen. Uit een recente quick scan van de
Consumentenbond blijkt namelijk dat de ruime meerderheid van de
Rotterdamse reizigers het niet eens is met het besluit van
staatssecretaris Huizinga. Het ministerie heeft consumenten altijd
voorgehouden dat draagvlak onder reizigers een voorwaarde was voor de
invoering van de OV-chipkaart.
Het uitschakelen van de strippenkaart op de Rotterdamse metro is een
fase die mede bedoeld is om noodzakelijke leerervaring op te doen. Bij
een zorgvuldige aanpak hoort een evaluatie. De resultaten van deze
evaluatie moeten bekend zijn vóór elders vergelijkbare stappen worden
gezet. Tevens willen de eerdergenoemde consumentenorganisaties
duidelijkheid over de maatregelen die zijn getroffen om te voorkomen
dat reizigers de dupe worden als het systeem niet goed blijkt te
werken.
In september stapten de Consumentenbond, LSVb, ROVER en Viziris uit
het landelijk chipkaartoverleg. De organisaties hadden er geen
vertrouwen meer in dat reizigers in deze vorm van het elektronisch
vervoerbewijs daadwerkelijk beter af zouden zijn en het niet zou
leiden tot prijsstijgingen. Helaas is die situatie nog onveranderd.
Door de haast om de chipkaart in de Rotterdamse metro in te voeren,
ontstaan nu klantonvriendelijke situaties voor reizigers die met hun
strippenkaart willen overstappen tussen metro en streekbus of trein.
Op die lijnen is de chipkaart nog niet bruikbaar.
Pagina geplaatst: 31 oktober 2008