Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Consumentenorganisaties openen meldpunt OV-chipkaart

De definitieve afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro komt te vroeg. Dat stellen de consumentenorganisaties Consumentenbond, Landelijke Studenten Vakbond, ROVER en Viziris. Vanaf maandag stellen de organisaties daarom een meldpunt open waar reizigers terecht kunnen met hun klachten. Dit meldpunt is te bereiken via www.ovloket.nl. De klachten zullen de consumenten­ vertegenwoordigers gebruiken om staatssecretaris Huizinga en de RET te bewegen maatregelen te nemen om aan de 11 reizigerseisen te voldoen.

Deze 11 reizigerseisen zijn in 2005 opgesteld als minimumvoorwaarden voor het invoeren van het elektronisch vervoerbewijs. Als aan deze voorwaarden is voldaan, zijn de consumentenorganisaties voorstanders van invoering van de kaart. De eisen bestaan uit zaken als het voorkomen van prijsstijgingen, tarieftransparantie en een goede werking van het systeem. De werking van het systeem is nu nog onvoldoende en een onacceptabele prijsverhoging is niet uit te sluiten.

De consumentenorganisaties pleiten voor een evaluatie drie maanden na de afschaffing van de strippenkaart om duidelijkheid te krijgen over het functioneren van het systeem en de acceptatie van de kaart door alle reizigersgroepen. Uit een recente quick scan van de Consumentenbond blijkt namelijk dat de ruime meerderheid van de Rotterdamse reizigers het niet eens is met het besluit van staatssecretaris Huizinga. Het ministerie heeft consumenten altijd voorgehouden dat draagvlak onder reizigers een voorwaarde was voor de invoering van de OV-chipkaart.

Het uitschakelen van de strippenkaart op de Rotterdamse metro is een fase die mede bedoeld is om noodzakelijke leerervaring op te doen. Bij een zorgvuldige aanpak hoort een evaluatie. De resultaten van deze evaluatie moeten bekend zijn vóór elders vergelijkbare stappen worden gezet. Tevens willen de eerdergenoemde consumentenorganisaties duidelijkheid over de maatregelen die zijn getroffen om te voorkomen dat reizigers de dupe worden als het systeem niet goed blijkt te werken.

In september stapten de Consumentenbond, LSVb, ROVER en Viziris uit het landelijk chipkaartoverleg. De organisaties hadden er geen vertrouwen meer in dat reizigers in deze vorm van het elektronisch vervoerbewijs daadwerkelijk beter af zouden zijn en het niet zou leiden tot prijsstijgingen. Helaas is die situatie nog onveranderd. Door de haast om de chipkaart in de Rotterdamse metro in te voeren, ontstaan nu klantonvriendelijke situaties voor reizigers die met hun strippenkaart willen overstappen tussen metro en streekbus of trein. Op die lijnen is de chipkaart nog niet bruikbaar.

Pagina geplaatst: 31 oktober 2008