abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
31 oktober 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2008/3287 -
Onderwerp
Uitzetten NVB in de Rotterdamse metro
Geachte voorzitter,
De invoering van de OV-chipkaart is op een punt gekomen dat een volgende belangrijke
stap kan worden gezet. De pilot, waarin het gebruik van de OV-chipkaart in Rotterdam
wordt getest, kan worden uitgebreid. De Stadsregio Rotterdam en de RET hebben hard
gewerkt aan een goed functionerend OV-chipkaartsysteem in de metro. De laatste fase
van de pilot in de Rotterdamse metro kan ingaan. Ik heb besloten het verplicht accepteren
van de nationale vervoerbewijzen in de Rotterdamse metro per 29 januari 2009 te
beëindigen.
De Stadsregio Rotterdam heeft een onderbouwd verzoek tot beëindiging van "de
strippenkaart" in de Rotterdamse metro ingediend. Ik heb dit verzoek getoetst aan de
afgesproken criteria, zoals genoemd in mijn brief van 29 november 2007
(Kamerstukken II, 23 645 nr.173) en de criteria die ik daaraan in het Aanvalsplan heb
toegevoegd. Ik ben tot het oordeel gekomen dat de Stadsregio voldoet aan deze criteria.
In de bijlage bij deze brief licht ik mijn oordeel toe.
Bij de toetsing aan de criteria heb ik de belangen van de reizigers centraal gesteld. Daarom
hecht ik ook groot belang aan de inbreng van de consumentenorganisaties. Het regionale
consumentenoverleg, het Platform Reizigersbelangen Openbaar Vervoer (PROV), heeft in
grote meerderheid ingestemd met het verzoek van de Stadsregio Rotterdam. Het PROV is
van mening dat de eerdere door het PROV aangegeven zorgpunten voldoende zijn
opgelost om een positief advies uit te brengen over het uitzetten van het NVB op de
Rotterdamse metro. Alleen de vertegenwoordiger van de afdeling Rotterdam van Rover
heeft een voorbehoud gemaakt. Samen met decentrale overheden, vervoerders en
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMo-2008/3287
vertegenwoordigers van consumentenorganisaties werk ik op dit moment aan het
concretiseren van het eindbeeld van de OV-chipkaart. De zorgpunten van de
consumentenorganisaties worden daarin meegenomen. Ik heb met de Stadsregio
Rotterdam afgesproken dat, indien nodig, aanpassingen in het Rotterdamse OV-
chipkaartsysteem worden doorgevoerd.
De Royal Holloway University of Londen (RHUL) heeft een reactie gegeven op het door
de RET en TLS opgestelde fraudebeheersingsplan voor Rotterdam. Ook het plan van
aanpak voor het landelijke migratieplan is door RHUL beoordeeld. RHUL geeft ten aanzien
van beide plannen een aantal aanbevelingen. SRR en TLS volgende deze aanbevelingen
op. Bovenstaande biedt voldoende waarborgen dat adequaat kan worden gereageerd bij
fraude.
Mijn besluit om de verplichting tot het accepteren van nationale vervoerbewijzen in de
metro van Rotterdam per 29 januari 2009 te beëindigen zal leiden tot een aanpassing van
de Ministeriële regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer. Voor de OV-
studentenkaart is een wijziging van de Wet op de studiefinanciering nodig, waar de
reisrechten van studenten zijn geregeld. Deze wijziging wordt door het ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voorbereid.
Met deze stap vangt een belangrijke fase van het project aan. Met het uitzetten van het
NVB in de Rotterdamse metro gaat de laatste fase van de pilot in Rotterdam beginnen.
Het systeem moet nu worden beproefd, zodat we kunnen leren met het oog op de
verdere uitrol. Ik heb vertrouwen in de wijze waarop de Stadsregio Rotterdam aan de slag
gaat om van de OV-chipkaart in de Rotterdamse metro een succes te maken.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
VENW/DGMo-2008/3287
Bijlage Toetsing aan voorwaarden opheffen verplichting accepteren NVB
1. Het OV-chipkaartsysteem is operationeel en stabiel.
Op basis van informatie van de RET kan worden vastgesteld dat het aantal
restitutieaanvragen dit jaar is gehalveerd. Er zijn per maand 2 miljoen reizen in de metro
met de OV-chipkaart. In 0,033% van de gevallen is er sprake van een verzoek om
restitutie. Op basis daarvan kan worden gesteld dat het systeem voor de metro
operationeel en stabiel is.
2. Distributie in de regio is op peil conform de distributie strategie.
Voor de metro zijn op elk station apparaten aanwezig waaruit OV-chipkaarten kunnen
worden gekocht en waarmee OV-chipkaarten kunnen worden opgeladen.
3. Aantoonbaar soepele overgang van NVB naar OV-chipkaart voor reizigers.
Er zijn compensatieregelingen ontwikkeld waarmee reizigers die gebruik moeten maken
van zowel de strippenkaart als van de OV-chipkaart worden gecompenseerd voor de
dubbel betaalde basisstrip. Het PROV heeft geadviseerd om te kiezen voor de variant met
de stempelkaart en die ook te gebruiken bij overstappen van en naar de trein. Hierover
heeft de RET met NS afspraken gemaakt.
Voor de abonnementhouders is geen compensatieregeling nodig omdat deze reizigers hun
reisrechten van het papieren abonnement op de OV-chipkaart kunnen laden en daarmee
zonder extra kosten kunnen reizen.
4. Studenten kunnen beschikken over een OV-chipkaart.
Studenten die in Rotterdam wonen en/of studeren beschikken over een OV-chipkaart.
Nieuwe studenten worden, zodra ze een OV-studentenkaart ontvangen, ook van een OV-
chipkaart voorzien. Begin volgend jaar worden ook de andere studenten van een OV-
chipkaart voorzien. Studenten die van elders komen en nog geen OV-chipkaart hebben,
kunnen bij de klantenservice van de RET een OV-chipkaart ontvangen, waarmee ze
toegang krijgen tot het systeem.
5. (Jaar)abonnementhouders zijn over op een vervangende propositie of hun bestaande
abonnement wordt op de OV-chipkaart geplaatst.
De reisrechten van alle abonnementen kunnen op de OV-chipkaart worden geladen.
Jaarabonnementhouders hebben al een OV-chipkaart. Voor de andere
abonnementhouders kan dit tijdig voor het uitzetten van het NVB worden geregeld.
6. `Het uitzetten' van het NVB.
Er is de afgelopen maanden voortdurend overleg geweest met de omliggende overheden
en de betrokken vervoerbedrijven. De omliggende overheden zijn schriftelijk door de
Stadsregio Rotterdam over de gemaakte afspraken geïnformeerd. Het regionale
consumentenoverleg, het PROV, heeft geadviseerd.
---
VENW/DGMo-2008/3287
7. Voor de begeleiderskaart voor gehandicapten, de opsporingsambtenaren en alle andere
speciale vervoerbewijzen (zie punt 4) zijn er oplossingen om met het openbaar vervoer te
kunnen reizen.
De reisrechten van deze groepen zijn verkrijgbaar op de OV-chipkaart, waarmee aan dit
criterium is voldaan.
8. Beveiliging moet op orde zijn.
De Royal Holloway University of Londen (RHUL) heeft een reactie gegeven op het door
de RET en TLS opgestelde fraudebeheersingsplan voor Rotterdam. Daarin geeft RHUL een
aantal aanbevelingen. Ik heb van TLS en RET de bevestiging ontvangen dat zij bezig zijn
met het opvolgen van de aanbevelingen van RHUL. De beoordeling door RHUL en de
toezegging van TLS en RET bieden voldoende waarborgen dat op basis van het
fraudebeheersingsplan adequaat kan worden gereageerd bij fraude.
9. Opbrengstneutraliteit.
De Stadsregio Rotterdam heeft aangetoond dat de overgang naar het nieuwe systeem
opbrengstneutraal kan plaatsvinden. Dat betekent dat bij de door de Stadsregio
vastgestelde tarieven de opbrengsten bij gelijkblijvende reizigersvolumes ook gelijk blijven.
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat