Persbericht
Datum 31 oktober 2008
Kenmerk 209
Amsterdam brengt bezoek aan China
Een Amsterdamse delegatie onder leiding van burgemeester Cohen brengt van 1-8
november een bezoek aan China. Op het programma staat een bezoek aan de
steden Beijng en Shanghai. De reis heeft tot doel zakelijke relaties aan te gaan en
verdere samenwerking te bevorderen op het terrein van onderwijs, cultuur en
toerisme. In de delegatie zitten naast bestuurders uit Amsterdam en de regio
vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de culturele sector, de toeristenindustrie
en het hoger onderwijs.
De Amsterdamse regio presenteert zich in China als een creatieve en innovatieve regio
voor bedrijven, studenten en toeristen. De afgelopen jaren groeit het aantal Chinese
toeristen dat een bezoek brengt aan Amsterdam flink. Hoewel het aantal Chinese toeristen
met 50.000 per jaar in vergelijking met andere landen nog relatief laag ligt, is het aantal in
één jaar gestegen met 38%. De verwachting is dat deze groei zich de komende jaren
voortzet.
In Amsterdam heeft zich sinds 2006 een twintigtal Chinese bedrijven gevestigd. Daarnaast
investeren Amsterdamse bedrijven steeds meer in China. Burgemeester Cohen zal in
Shanghai de aankoniging doen van twee Amsterdamse creatieve bedrijven die zich in
Shanghai willen vestigen.
De missie heeft ook als doel om de mogelijkheden voor uitwisseling van studenten te
verbeteren en de samenwerking op het gebied van wetenschappelijk onderzoek te
stimuleren. Het ATCB en de hoger onderwijsinstellingen (Universiteit van Amsterdam, Vrije
Universiteit en Hogeschool INHolland) laten tijdens twee seminars in Beijing en Shanghai
zien wat de Amsterdamse regio te bieden heeft op het gebied van toerisme en het hoger
onderwijs, en hoe beide landen in de toekomst kunnen samenwerken.
Met de deelname van de Amsterdamse wethouder Cultuur Carolien Gehrels en de
directeuren van het Rijksmuseum, Hermitage Amsterdam/Nieuwe Kerk en het
Muziekgebouw aan het IJ aan de delegatie, is er tijdens de reis ook aandacht voor
uitwisseling op cultureel gebied. Een optreden van het Concertgebouworkest in Beijing en
Shanghai biedt daarbij een uitstekende gelegenheid om Amsterdam te presenteren als
creatieve cultuurstad.
Aegon en ING hebben bezoeken voorbereid om Amsterdam ook als financieel centrum te
presenteren. Hiermee lopen zij vooruit op de het bezoek dat een Amsterdamse delegatie
volgend jaar aan China brengt. Dan is de financiële sector het centrale thema van de reis.
Dit is het derde jaar dat Amsterdam met een grote delegatie naar China gaat. De jaarlijkse
missie naar China maakt sinds 2006 deel uit van het China-beleid van Amsterdam. Dit
beleid heeft als belangrijke peilers: acquisitie, logistiek, handel, toerisme, onderwijs,
cultuur en city marketing. Amsterdam investeert in de betrekkingen met China vanuit de
overtuiging van het toenemende belang van China op de lange termijn. In korte tijd zijn al
.
31 oktober 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 208 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
een aantal successen geboekt. Zo is dit jaar de derde loop vanuit China naar de
Amsterdamse haven geopend. Hierdoor kan de ladingenstroom vanuit China de komende
jaren blijven stijgen. Door de inzet van het kantoor van de haven in China is de Port of
Amsterdam een gevestigd merk geworden in de logistieke wereld. Hetzelfde geld voor
Schiphol dat het Airport City concept nu in China aan de man brengt. Het Chinese
technologiebedrijf Huawei heeft naast haar Benelux hoofdkwartier dit jaar ook de
wereldwijde financial holding in Amsterdam gevestigd, samen met nog 5 andere Chinese
bedrijven.
Pb-209
Gemeente Amsterdam