Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 31 oktober 2008

Kenmerk 209

Amsterdam brengt bezoek aan China

Een Amsterdamse delegatie onder leiding van burgemeester Cohen brengt van 1-8 november een bezoek aan China. Op het programma staat een bezoek aan de steden Beijng en Shanghai. De reis heeft tot doel zakelijke relaties aan te gaan en verdere samenwerking te bevorderen op het terrein van onderwijs, cultuur en toerisme. In de delegatie zitten naast bestuurders uit Amsterdam en de regio vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de culturele sector, de toeristenindustrie en het hoger onderwijs.

De Amsterdamse regio presenteert zich in China als een creatieve en innovatieve regio voor bedrijven, studenten en toeristen. De afgelopen jaren groeit het aantal Chinese toeristen dat een bezoek brengt aan Amsterdam flink. Hoewel het aantal Chinese toeristen met 50.000 per jaar in vergelijking met andere landen nog relatief laag ligt, is het aantal in één jaar gestegen met 38%. De verwachting is dat deze groei zich de komende jaren voortzet.

In Amsterdam heeft zich sinds 2006 een twintigtal Chinese bedrijven gevestigd. Daarnaast investeren Amsterdamse bedrijven steeds meer in China. Burgemeester Cohen zal in Shanghai de aankoniging doen van twee Amsterdamse creatieve bedrijven die zich in Shanghai willen vestigen.

De missie heeft ook als doel om de mogelijkheden voor uitwisseling van studenten te verbeteren en de samenwerking op het gebied van wetenschappelijk onderzoek te stimuleren. Het ATCB en de hoger onderwijsinstellingen (Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit en Hogeschool INHolland) laten tijdens twee seminars in Beijing en Shanghai zien wat de Amsterdamse regio te bieden heeft op het gebied van toerisme en het hoger onderwijs, en hoe beide landen in de toekomst kunnen samenwerken.

Met de deelname van de Amsterdamse wethouder Cultuur Carolien Gehrels en de directeuren van het Rijksmuseum, Hermitage Amsterdam/Nieuwe Kerk en het Muziekgebouw aan het IJ aan de delegatie, is er tijdens de reis ook aandacht voor uitwisseling op cultureel gebied. Een optreden van het Concertgebouworkest in Beijing en Shanghai biedt daarbij een uitstekende gelegenheid om Amsterdam te presenteren als creatieve cultuurstad.

Aegon en ING hebben bezoeken voorbereid om Amsterdam ook als financieel centrum te presenteren. Hiermee lopen zij vooruit op de het bezoek dat een Amsterdamse delegatie volgend jaar aan China brengt. Dan is de financiële sector het centrale thema van de reis.

Dit is het derde jaar dat Amsterdam met een grote delegatie naar China gaat. De jaarlijkse missie naar China maakt sinds 2006 deel uit van het China-beleid van Amsterdam. Dit beleid heeft als belangrijke peilers: acquisitie, logistiek, handel, toerisme, onderwijs, cultuur en city marketing. Amsterdam investeert in de betrekkingen met China vanuit de overtuiging van het toenemende belang van China op de lange termijn. In korte tijd zijn al .

31 oktober 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 208 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

een aantal successen geboekt. Zo is dit jaar de derde loop vanuit China naar de Amsterdamse haven geopend. Hierdoor kan de ladingenstroom vanuit China de komende jaren blijven stijgen. Door de inzet van het kantoor van de haven in China is de Port of Amsterdam een gevestigd merk geworden in de logistieke wereld. Hetzelfde geld voor Schiphol dat het Airport City concept nu in China aan de man brengt. Het Chinese technologiebedrijf Huawei heeft naast haar Benelux hoofdkwartier dit jaar ook de wereldwijde financial holding in Amsterdam gevestigd, samen met nog 5 andere Chinese bedrijven.

Pb-209