Ton Geurts, CPO van het jaar 2008
31/10/2008 12:12
Alfa Delta Compendium
Ton Geurts is gisteren, 30 oktober, uitgeroepen tot CPO van 2008. Zijn gedrevenheid, kennis van het internationaal opererende AkzoNobel, de complexiteit van de door hem ingezette veranderingen, de resultaten en de mens Geurts zelf maakte hem favoriet bij publiek en jury.
De organisatoren Alfa Delta Compendium en NEVI kijken terug op een zeer geslaagde en goed bezette dag. De CPO-dag van 2008 stond in het teken van: 'Van Inkoop naar organisatiestrategie'. Rondom dit thema presenteerden de genomineerden zich allen op zeer professionele en gedreven wijze.
Ton Geurts (AkzoNobel), Herman van den Hoogen (Corus), Marcel de Ruiter (Gemeente Rotterdam) en Frank Steller (Nederlandse Spoorwegen) streden gisteren een titanenstrijd waarin behalve overeenkomsten ook de verschillen tussen de vier heren duidelijk werden en uiteindelijk resulteerden in een unanieme uitspraak van jury en publiek.
De vier genomineerden hebben zonder uitzondering gestaan voor een belangrijke keuze; Doorgaan op de bekende weg en hierin professionaliseren of overgaan naar het nieuwe pad van managen van kritische leveranciers, maatschappelijk ondernemen en/of innovatie. Alle vier hebben zij gekozen voor het tweede pad en leiden zij hun organisatie naar een top die nog goeddeels in de wolken ligt. Het zijn pioniers die ons laten zien waar je met inkoop kunt komen.
Ton Geurts bouwde een compleet nieuwe organisatie voor gecoördineerde inkoop, kreeg greep op de enorme spend, integreerde succesvol de inkoopactiviteiten van ICI en gaf inhoud aan maatschappelijk verantwoord inkopen. En dat alles in nog geen twee jaar. Inkoop in de allerhoogste versnelling.
Frank Steller van de NS was de second best in practice. Hij wist met zijn enorme enthousiasme en opeNSourcing strategie ook velen te overtuigen van zijn talent. Hij moest echter in Geurts zijn meerdere erkennen en was een goede 'verliezer' in een strijd waarin eigenlijk alleen winnaars als genomineerden konden deelnemen.
Bij de Young Talents was Elize van de Wetering - Philips Healthcare, het jonge inkoop talent met de meeste drive en geboekte resultaten. Zij ontving een opleidingscheque van 2500,- euro zodat ze haar talent nog verder kan ontwikkelen.
Einde persbericht
http://www.cpo-dag.nl