Economische crisis: de uitdaging voor de CPO

31/10/2008 10:51

Alfa Delta Compendium

Economische crisis: de uitdaging voor de CPO

Alfa Delta Compendium neemt Principal over

De economische crisis levert innovatieve ideeën en zorgt voor creativiteit en professionalisering in Inkoopland. De gevolgen van de economische crisis stimuleren inkopers voluit, zij moeten nu alles uit de kast te halen om kostenbesparend bezig te zijn, short term cost-reductions. Het moment om stil te staan bij Performance Improvement en ketenmanagement.

De economische crisis is de kans voor de CPO om zijn toegevoegde waarde voor de organisatie te laten zien. Deze crisis zet de professionalisering van het beroep inkoper in een stroomversnelling. Aan de inkopers wordt immers gevraagd om de dalende marges te compenseren met prijsdalingen aan de inkoopkant. Het is aan de CPO om te laten zien dat keiharde prijsonderhandelingen met de leverancier alleen, niet het meest optimale resultaat genereren.

Transparantie in de inkoop- en productieketen is essentieel en maken duidelijk waar de verbeteringen kunnen worden ingezet, aanpassingen plaats moeten vinden en waar kostenreductie bij zowel leverancier als eigen organisatie behaald kan worden. Bij Performance Improvement wordt uitgegaan van kostenreductie én procesoptimalisatie.

Door de kennis vanuit de business te bundelen met de inkoopkennis worden organisaties in staat gesteld om samen het beste resultaat te realiseren. Prestatieverbetering door het smarter inrichten van de eigen processen en door processen met toeleveranciers te integreren resulteren in een verhoging van de productiviteit en reductie van waste in de eigen organisatie.

Procurement moet integraal in de organisatie worden ingezet en de procurement-strategie moet een afgeleidde zijn van de organisatiestrategie. Gert Baars, directeur Alfa Delta Compendium een consultancy bureau op het gebied van Procurement, Finance en Operations (volgt en anticipeert op alle veranderingen op inkoopgebied); "De handshake naar de board kan een enorm verdienpotentieel opleveren. De inkoper zelf moet hierin zijn rol claimen. Dat vergt veel kennis van de business, transparantie van de eigen en gelieerde processen en professionalisering of verandering van werken." Dit laatste is vaak genoeg een drempel waar tegenop wordt gezien, en is (deels) gericht op de langere termijn. "Maar het is uiteindelijk een noodzakelijke stap als je tijdens en na deze crisis het hoofd boven water wil blijven houden en je bedrijf gezond wilt onderscheiden van je concurrenten." Met de overname van Principal, expert op het gebied van Performance Improvement, in de zomer van dit jaar, door Baars' Alfa Delta Compendium (in 2004 nam hij Compendium al over) heeft zijn bedrijf de extra know how in huis gehaald en de mogelijkheid gecreëerd om organisaties bij te staan en te begeleiden als zij die veranderingen in gang willen zetten. Zo heeft de economische- en hypotheek crisis voor Baars geen nadelige gevolgen.

Einde persbericht





http://www.alfadelta.nl