* >Meerdere meetpunten in trajectcontrolesysteem
Meerdere meetpunten in trajectcontrolesysteem
De media-aandacht rondom trajectcontrolesystemen vormt voor het Bureau
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie aanleiding extra uitleg te
geven over de werking van de systemen. Trajectcontrolesystemen meten
over langere afstand de gemiddelde snelheid van passerende voertuigen.
Op punt A start de meting die op punt B wordt beëindigd. De tijd die
het voertuig erover doet, afgezet tegen de afstand tussen A en B is de
gemiddelde snelheid van het voertuig. De trajectcontroletrajecten op
wegen met op- en afritten zijn opgedeeld in meerdere secties.
Meerdere meetpunten
De trajectcontrolesystemen met meerdere secties staan ondermeer op de
A20, de A12 bij Utrecht op de parallelrijbaan en de A10. De kortste
afstand van een sectie is op dit moment ruim 900 meter. Het is
mogelijk dat de weggebruiker niet alle secties passeert, omdat hij
bijvoorbeeld tussentijds afslaat. Per sectie wordt de gemiddelde
snelheid berekend. Wanneer je binnen één sectie te hard rijdt, volgt
een bekeuring. Dit sluit aan bij de werking van een
trajectcontrolesysteem zoals deze bekend is.
Voor weggebruikers blijft het van belang om zich over het hele traject
aan de maximaal toegestane limiet te houden. Verkeersdeelnemers kunnen
bij een systeem met meerdere secties nooit meer dan één bekeuring
krijgen. Alleen voor de hoogste overtreding wordt een bekeuring
opgelegd. Veel weggebruikers vinden trajectcontrole een eerlijk
meetmiddel omdat over langere afstand wordt gemeten.
Betrouwbaar
Alle trajectcontrolesystemen worden door het NMi (Nederlands
Meetinstituut) uitgebreid onderzocht en getest waarna certificering
plaatsvindt. Jaarlijks worden de individuele trajectcontrolesystemen
aan een keuring onderworpen. Trajectcontrole komt de
verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu ten
goede.
Openbaar Ministerie