Ingezonden persbericht


93017b.jpg

Persbericht

Overwinning van Obama volgens Nederlanders goed voor de reputatie van de VS

Onderzoek in 21 landen legt de uitdaging van de nieuwe president bloot

Amstelveen, 31 oktober 2008 -- De nieuwe Amerikaanse president zal hard moeten werken om de internationale reputatie van de VS te herstellen. Zo ziet 60% van de Nederlanders de VS als hoofdschuldige van de huidige economische crisis. Nederlanders zijn daarover milder dan bijvoorbeeld Duitsers, van wie 86% deze mening is toegedaan. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek in opdracht van communicatie-adviesbureau Porter Novelli, uitgevoerd door Market Probe International en Global Research Network.

Van de ondervraagde Nederlanders denkt 79% dat Obama de verkiezingen zal winnen, tegenover 7% voor McCain. In Denemarken verwacht 91% deze uitkomst, in Engeland 73% en in de VS zelf 62%. Volgens 53% van de Nederlandse ondervraagden zal de reputatie van de VS in de wereld bij een overwinning van Obama verbeteren. 43% denkt dat een overwinning van McCain die reputatie nog verder doet verslechteren.

Positieve invloed
De meeste respondenten zijn van mening dat Obama een positieve invloed op internationale onderwerpen als wereldvrede, armoede en mensenrechten zal hebben. Dit betekent dat hij als eventuele nieuwe president van de VS hoge verwachtingen moet inlossen en voor enorme uitdagingen staat om de reputatie van de VS te verbeteren. Zo zegt 42% van de Nederlandse ondervraagden dat hun beeld van de VS recent verslechterd is, vindt 44% dat de invloed van de VS in de rest van de wereld verminderd is, en meent 47% dat de VS het voortouw moeten nemen in het beslechten van de economische crisis.

Over het onderzoek
Het onderzoek werd in oktober 2008 uitgevoerd onder 10.392 mensen wereldwijd, onder wie een representatieve steekproef van 559 Nederlandse volwassenen van 18 jaar en ouder. Opdrachtgever is communicatie-adviesbureau Porter Novelli, met 100 kantoren werkzaam in 60 landen. Op de Nederlandse vestiging in Amstelveen werken specialisten op het gebied van corporate communicatie, marketingcommunicatie, public affairs en overheidscommunicatie.
---