Ingezonden persbericht
Woonconsument oriënteert op internet, koopt in winkel
Om zich te oriënteren op de prijs van een woonproduct van meer dan 1.000, gaat de helft van de
Nederlanders het liefst naar de winkel. Het internet is voor 45% van de Nederlanders het favoriete
oriëntatiekanaal. De winkel is echter veruit het populairste aankoopkanaal: 91% schaft daar zijn
woonproduct aan. Op het gebied van de duurdere woonproducten is het internet dus nog steeds meer
een oriëntatiekanaal dan een aanschafkanaal. Dit blijkt uit onderzoek van WoonKennis ten behoeve van
de nieuwe website www.WoonKennis.nl.
In het onderzoek is consumenten gevraagd naar hun oriëntatie- en aanschafgedrag voor producten van meer
dan 1.000 die te koop zijn in interieurzaken, keu kenzaken, badkamerzaken, slaapzaken en op
meubelboulevards en dergelijke. De overgrote meerderheid van de Nederlanders koopt een dergelijk
woonproduct in de winkel en 4% doet dat via het internet. Slechts 1% koopt dergelijke producten op een beurs.
Voorkeur oriëntatiekanaal voor prijs versus aanschafkanaal van een woonproduct van meer dan 1.000 (in %)
Oriëntatie Aanschaf
Internet 45 4
Winkel 49 91
Beurs 1 1
Anders 2 1
Weet niet/geen mening 3 3
Bron: WoonKennis, oktober 2008
Huurder gebruikt vooral internet bij prijsoriëntatie
De verschillen tussen huurders en woningbezitters zijn opvallend bij de oriëntatie op woonproducten. Van de
woningbezitters oriënteert 41% zich via het internet en 53% doet dat in de winkel. Bij huurders ligt die
verhouding andersom: 50% oriënteert zich via internet en 44% gaat naar de winkel om prijsinformatie in te
winnen. Zodra beide doelgroepen tot aanschaf overgaan, vallen verschillen weg: 91% van de huurders koopt in
de winkel, net als 92% van de woningbezitters. Het internet is voor 3% van de huurders en voor 4% van de
woningbezitters het favoriete aankoopkanaal voor woonproducten van meer dan 1.000.
Voorkeur oriëntatiekanaal voor prijs bij aanschaf van een woonproduct van meer dan 1.000 (in %)
Huurders Woningbezitters
Internet 50 41
Winkel 44 53
Beurs 1 1
Anders 2 2
Weet niet/geen mening 3 3
Bron: WoonKennis, oktober 2008
Oriëntatie functies: huurder kiest internet
Tussen huurders en woningbezitters is er een verschil op het gebied van oriëntatie op woonproducten. Dit geldt
niet alleen als er georiënteerd wordt op prijs. Als zij zich oriënteren op de verschillende functies van
woonproducten, doen huurders dat veel vaker via internet dan woningbezitters. Van de huurders oriënteert 51%
zich via internet, terwijl slechts 38% van de woningbezitters zich online oriënteert op de verschillende functies
van woonproducten. Van de woningbezitters oriënteert 54% zich in de winkel, terwijl 43% van de huurders naar
de winkel gaat.
Voorkeur oriëntatie voor verschillende functies bij aanschaf van een woonproduct van meer dan 1.000 ( in %)
Huurders Woningbezitters
Internet 51 38
Winkel 43 54
Beurs 1 2
Anders 0 0
Weet niet/geen mening 5 6
Bron: WoonKennis, oktober 2008
Internet is een veelgebruikt oriëntatiekanaal, niet alleen voor de prijs van woonproducten, maar ook voor de
verschillende functies van die producten. Er zijn aanzienlijke verschillen in het gebruik van internet als
oriëntatiekanaal onder huurders en woningbezitters. De aanschaf van woonproducten gebeurt ondanks de
populariteit van internet nog altijd in de winkel. Dat is niet verwonderlijk, want het comfort van een zithoek of de
krasbestendigheid van een keukenblad is lastig te beoordelen via het internet.
WoonKennis Website
De WoonKennis website gaat dieper in op de mening van consumenten over woonproducten. Zo worden vragen
over oriëntatie en aanschaf van woonproducten uitgesplitst naar inkomen, leeftijd, gezinssituatie,
opleidingsniveau, kluservaring en of men in een huur- of koopwoning woont. Verder is op de website informatie
te vinden over klusgedrag van consumenten, verhuisgeneigdheid, woonwensen en het oriëntatiegedrag van
woningzoekenden.
www.woonkennis.nl bevat alle informatie voor de professional die zich op de woonconsument richt.
WoonKennis is een product van BouwKennis, uitgever van marktinformatie over de bouw-, installatie-, woon-, en
vastgoedmarkt. De producten van WoonKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het
strategisch beleid.