Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

TNT beste financiële website van 2008. Actualiteit en strategische informatie behoeft verbetering. AMSTERDAM, 31 oktober 2008

De financiële website van TNT behaalt de eerste plaats in het onderzoek naar de kwaliteit van de online financiële communicatie van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van Het Financieele Dagblad in het kader van de FD Henri Sijthoff-Prijs voor financiële verslaggeving. Internetadviesbureau Jungle Rating heeft de websites bekeken en gerangschikt. De top-50 van 2008 is vandaag bekendgemaakt. Uit het onderzoek blijkt dat met name de communicatie over de corporate strategie verbeterd kan worden. Ook scoren sommige website onder de maat op het gebied van de actuele informatievoorziening. Binnen de categorie Small- en Midkap bleek de website vanz OPG Groep de beste te zijn. Ook de financiële websites van niet-beursgenoteerde ondernemingen zijn door Jungle Rating onderzocht. Van de 24 onderzochte ondernemingen kwam Nuon als beste uit de bus.

In het kader van de FD Henri Sijthoff-Prijs 2008 heeft internetadviesbureau Jungle Rating voor het vijfde achtereenvolgende jaar de financiële websites van 50 beursgenoteerde ondernemingen beoordeeld. Deze vijftig websites kwamen in het vooronderzoek als beste uit de bus. Zij scoorden indertijd het beste op transparantie, toegankelijkheid en volledigheid. Dit jaar zijn ook de websites van 24 niet-beursgenoteerde ondernemingen onderzocht. Deze ondernemingen zijn van tevoren door Het Financieele Dagblad geselecteerd.

Openheid over strategie en actualiteit laat te wensen over Er blijkt nog veel te winnen op het gebied van communicatie rondom de actualiteit; zoals de kredietcrisis. Zo blijkt de communicatie op de Fortis website rondom overname van de Nederlandse overheid van de Nederlandse bank- en verzekeringsactiviteiten van Fortis op 3 oktober 2008 uiterst summier. Verder dan het tonen van een kort persbericht gaat de voormalige financiële reus niet. "Een jaarverslag komt slechts éénmaal per jaar uit. De wereld verandert echter snel. Een website is daarom bij uitstek geschikt om beleggers en andere belanghebbenden direct op de hoogte te kunnen houden van wat er speelt. Bovendien kan een bedrijf veel uitgebreider en interactiever communiceren over de actualiteit dan dat mogelijk is in een papieren jaarverslag. Een statische website met een beperkte inhoud volstaat daarom tegenwoordig niet meer," zegt Gert van der Have, coördinator van de FD Henri Sijthoff-Prijs.

Tevens blijkt uit het onderzoek dat de informatieverschaffing rondom de strategie van de onderneming nog te wensen overlaat. "Helder geformuleerde doelstellingen, waar de top zich aan committeert, zullen invloed hebben op de trots en loyaliteit van de medewerkers," aldus Saskia Buijl, verantwoordelijk voor het onderzoek vanuit Jungle Rating. Buijl: "In deze turbulente tijden is er ongelooflijk veel onzekerheid. De noodzaak om open te communiceren is daarmee des te groter. Vertrouwen winnen en behouden is de uitdaging. Niet communiceren wekt momenteel per definitie wantrouwen en is fnuikend voor de reputatie van het bedrijf. Internet is het medium bij uitstek om op actuele, transparante basis gelijktijdig te communiceren met alle stakeholders."

Websites van TNT en Nuon excelleren in openheid en functionaliteit De website van TNT scoort op verschillende fronten bovengemiddeld. De financiële website bevat veel corporate video's en maakt gebruik van "sociale media," zoals YouTube. Daarnaast biedt de website de mogelijkheid om historische koersen op te vragen, het rendement op aandelen te berekenen en interactieve koersgrafieken. De website beschikt over interactieve aspecten zoals een alert service voor pagina updates, feedback mogelijkheden en de optie 'send to a friend' op elke webpagina.

De corporate website van Nuon is bovenaan geëindigd in de categorie niet-beursgenoteerde ondernemingen. Waar het onderwerp innovatie op menig corporate website wordt vermeden, is Nuon een positieve uitzondering. De onderneming communiceert duidelijk en visueel over haar innovatieve projecten.

FD Henri Sijthoff-Prijs
De beoordeling van de financiële websites in Nederland is onderdeel van de FD Henri Sijthoff-Prijs. Het Financieele Dagblad reikt deze prijs ieder jaar uit aan ondernemingen die zich onderscheiden door openbare informatie en financiële verslaggeving. De prijswinnaar van de FD Henri Sijthoff-Prijs is op 31 oktober 2008 bekend gemaakt. In opdracht van Het Financieele Dagblad is het onderzoek naar de kwaliteit van de financiële websites in Nederland uitgevoerd door internetadviesbureau Jungle Rating.

= Einde bericht =

Noot voor redacties:

Voor meer informatie (