Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Plantronics komt met financiële resultaten tweede kwartaal boekjaar 2009
Omzet naar verwachting, winst hoger dan voorspeld; Bluetooth productlijn sterke stijging omzet en winst
Hoofddorp, 30 oktober 2008 -- Plantronics Inc., (NYSE: PLT) heeft in het tweede kwartaal van het boekjaar 2009 een omzet gehaald van $216,9 miljoen, tegen $208,2 miljoen in de vergelijkbare periode een jaar eerder. De omzet lag binnen de eerder afgegeven prognose van $210 tot $220 miljoen. De winst per aandeel, berekend volgens de in Amerika gangbare GAAP boekhoudmethode, kwam uit op $0,36, tegen $0,34 in het tweede kwartaal een jaar eerder. De non-GAAP winst per aandeel was $0,41, tegen $0,39 een jaar eerder. Het verschil tussen GAAP en non-GAAP winst per aandeel is gelegen in de berekening van de kosten van optieregelingen.
"De winstgevendheid in het kwartaal was fors dankzij de toegenomen verkoop van bluetooth apparatuur met een verbeterde marge. Dat compenseerde de afzwakkende zakelijke markt en verliezen bij valutatransacties. De economische vooruitzichten in de wereld zijn onzeker, maar Plantronics staat financieel zeer sterk met $200 miljoen aan kasgelden. Daarnaast heeft de organisatie geen schulden. We kunnen onze positie nog verder versterken door het nog strakker beheren van de voorraden," zegt Ken Kannappan, President en Chief Executive Officer.
"De sterke marktacceptatie van onze nieuwe Altec Lansing producten heeft in het huidige boekjaar geresulteerd in bijna 40 procent hogere aanwezigheid in de retailmarkt dan in het voorafgaande jaar. We gaan ervan uit dat deze nieuwe producten, met hun grotere marge, het grootste aandeel zullen hebben in de omzet van de Audio Entertainment Group (AEG) in het boekjaar 2010. We zijn van mening dat we de AEG weer op de rails hebben."
Audio Communications Group (ACG)
(Headsets voor kantoor en contact center, mobiele telefonie, gaming en computer)
De omzet van de Audio Communications Group (ACG) van $195,3 miljoen in het tweede kwartaal was 7,9 procent hoger dan in de vergelijkbare periode een jaar eerder. De omzetstijging was het resultaat van de toegenomen vraag naar bluetooth headsets, ter waarde van $57,4 miljoen, een stijging van 85 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzet afkomstig van producten voor het kantoor en contact center kwam in het verslagkwartaal uit op $119,5 miljoen, 9 procent minder dan in het tweede kwartaal vorig jaar, voornamelijk als gevolg van de zwakke thuismarkt en inzakkende verkopen in andere regio's.
Audio Entertainment Group (AEG)
(Altec Lansing)
De omzet in het tweede kwartaal in het AEG-segment van 27,2 miljoen was 4,2 procent hoger dan in het voorafgaande kwartaal en 20,9 procent lager dan in de vergelijkbare periode een jaar eerder. Hoewel de netto omzet lager was dan die in het tweede kwartaal van vorig jaar, was dat wel conform de eerder uitgesproken verwachting. Het resultaat in het tweede kwartaal vorig jaar werd beïnvloed door een eenmalige transactie met een warenhuis.
Vooruitzichten
De hieronder uitgesproken verwachtingen kunnen afwijken van de uiteindelijke resultaten.
Gebaseerd op de huidige situatie verwacht Plantronics dat de netto omzet in het derde kwartaal van boekjaar 2009 voor de divisies ACG en AEG zal uitkomen tussen $205 miljoen en $220 miljoen. De winst per aandeel voor het derde kwartaal, berekend volgens de non-GAAP-methode, zal tussen $0,25 en $0,33 liggen. De winst per aandeel, berekend volgens de GAAP-methode, tussen $0,19 en $0,27.
Over Plantronics
Plantronics stond in 1962 aan de wieg van de eerste lichtgewicht headset en is sindsdien de voorloper op het gebied van geluidsinnovatie en geluidskwaliteit. De producten borduren voort op Plantronics' ervaring in mission critical communicatie - waaronder ook de ontwikkeling van de headset die Neil Armstrong gebruikte voor het uiten van zijn legendarische woorden "One small step for man..." vanaf de maan. Plantronics' producten voor kantoor, contact centers, mobiele telefonie en entertainment maken communiceren makkelijker, comfortabeler en doelmatiger. De Plantronics-familie bestaat uit de merken Plantronics, Altec Lansing, Clarity en Volume Logic. Kijk voor meer informatie op www.plantronics.com.
Meer informatie voor de pers:
Lubbers & De Jong
Kris Keijser
T: +31 (0)20 421 0565
E: kris@l-dj.nl