Ingezonden persbericht
Rechtenstudente (20) verdubbelt omzet e-commerce onderneming
VUGHT, 30 oktober 2008 - De Nederlandse rechtenstudente Morena van den Wittenboer runt sinds anderhalf jaar het succesvolle internetbedrijf Capricci.nl, een webwinkel op het gebied van sleep wear, luxe cadeaus, sieraden en een keur aan modeaccessoires. Deze zomer werd ze twintig. Ze vierde haar verjaardag in Italië, maar het was allerminst een snoepreisje. Morena verblijft regelmatig in Italië voor afspraken met leveranciers van haar bedrijf. Net tiener af en nu al een e-commerce wonder in bloei; de omzet van haar onderneming is binnen een jaar verdubbeld en vandaag lanceert Van den Wittenboer de geheel vernieuwde site. Waarom? "Omdat mijn ambities de vorige site zijn ontgroeid."
Internationaliseren en fysieke winkels
En die ambities liegen er niet om. De piepjonge onderneemster wil met haar webwinkel naast de Nederlandse markt ook de Engelse en de Italiaanse markt gaan veroveren. Daarna volgen fysieke winkels. Ze heeft alle stappen kraakhelder op een rijtje in haar hoofd en werkt doelmatig aan de uitvoering: "De nieuwe site is ontwikkeld om eerst de afzetmarkt in Nederland te vergroten. Het assortiment wordt steeds verder uitgebreid. Ik lever exclusieve en unieke items tegen fijne prijsjes omdat ik heel specifieke inkoopadressen heb, waarmee ik goede afspraken kan maken. Verder wil ik zoveel mogelijk exclusieve samenwerkingsverbanden sluiten met ontwerpers. Direct, zonder tussenpersonen." De functionaliteiten van het vernieuwde Capricci.nl zijn ook vast ingericht op grotere bezoekersaantallen. "De site is een stuk gebruiksvriendelijker", aldus Morena. Haar plannen voor Capricci.it en Capricci.co.uk wil ze nog niet prijsgeven, maar Engelstalige en Italiaanse bezoekers kunnen wel alvast op haar site terecht. "Een module voor de Engelse en Italiaanse taal is aanwezig. En ik spreek ook Engels en Italiaans, dus ik lever aan deze bezoekers dezelfde persoonlijke service als aan Nederlandse bezoekers."
Dotcom 2.0
We staan aan het begin van een nieuw internet tijdperk. Jongeren zoals Morena zijn de aanjagers van Dotcom 2.0, een interneteconomie die straks voor een groot deel draait op ondernemers onder de 25 jaar. Kinderen en tieners groeien op met Marktplaats, Hyves en MSN en leren op hun slaapkamers zelfstandig hoe ze hun eigen talenten kunnen vermarkten. Morena: "Via het handelen op het internet heb ik andere dingen geleerd dan op school, ik vind het dus heel waardevol. Wat mij betreft kunnen scholen niet vroeg genoeg beginnen met het geven van onderricht over internet en ondernemen. Op de middelbare school was dit geen onderwerp en ook na twee jaar op de universiteit - ik studeer Europees en Internationaal Recht - hoor ik er bar weinig over."
------EINDE BERICHT------