Ingezonden persbericht



2e Fairtrade Week van 30 oktober t/m 9 november 2008

Prinses Máxima opent Fairtrade Week 2008

Na het succes van de eerste editie in 2007 zal dit jaar van 30 oktober tot en met 9 november 2008 de 2e Fairtrade Week door Stichting Max Havelaar worden georganiseerd. De Fairtrade Week is een landelijke actieweek waarin campagne wordt gevoerd om meer bekendheid en zichtbaarheid te geven aan eerlijke producten die onder Fairtrade-voorwaarden zijn verhandeld. Hiermee wil Stichting Max Havelaar, de non-profit keurmerkorganisatie voor Fairtrade, meer omzet genereren voor boeren in ontwikkelingslanden.

Opening Fairtrade Week door Prinses Máxima
Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden zal op 30 oktober de Fairtrade Week openen in Hotel Theater Figi in Zeist. Het thema van de openingsbijeenkomst is: 'Make Fairtrade your business'. Bij de opening zullen genodigden aanwezig zijn uit het bedrijfsleven, de politiek en ontwikkelingsorganisaties. Ook zal aandacht worden besteed aan het 20-jarig bestaan van Stichting Max Havelaar.

De Fairtrade Week
In 2007 steeg het volume van Fairtrade-gecertificeerde producten in Nederland met 26 procent. Deze groei is mede gerealiseerd door de Fairtrade Week 2007. Dankzij de Fairtrade Week is er meer aandacht van consumenten en bedrijven voor eerlijke producten. Vorig jaar leverde de week boeren in ontwikkelingslanden meer dan een miljoen dollar omzet op.

Activiteiten 2008

* Opening door Prinses Máxima en viering van het 20-jarig bestaan van Stichting Max Havelaar op 30 oktober a.s.
* Acties op de winkelvloer in ruim 3.000 winkels in Nederland
* Grote landelijke mediacampagne

* De jaarlijkse Max Havelaar lecture i.s.m. de Erasmus Universiteit Rotterdam. De lezing wordt op 5 november gehouden door Noreena Hertz.

Thema opening: Make Fairtrade your business
Stichting Max Havelaar wil van handel onder Fairtrade-voorwaarden de gewoonste zaak van de wereld maken. Zo kan ontwikkeling tot stand komen in landen waar het hard nodig is, wat een bijdrage levert aan een betere balans tussen arm en rijk. Coen de Ruiter, directeur Stichting Max Havelaar: "Een groot deel van de consumenten is inmiddels overtuigd van het nut van Fairtrade en de kwaliteit van producten met ons keurmerk. Meer en meer werknemers, klanten en gasten verwachten dat zij de mogelijkheid krijgen te kiezen voor een faire deal. Daarom is er ruimte voor meer kwalitatieve aanbieders. Onder het motto Make Fairtrade your business willen we meer bedrijven aanmoedigen over te stappen."


20 jaar Max Havelaar
'Natuurlijk zijn we blij met de hulp die jullie ons sturen. Voor een schooltje, een ziekenhuis of wat dan ook. Maar beter was het als we een fatsoenlijke prijs kregen voor onze koffie. Dan hadden we jullie giften niet nodig en konden we zelf onze toekomst in handen nemen'. Deze uitspraak van een Mexicaanse koffieboer stond aan de wieg van Stichting Max Havelaar. In november 1988 nam Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus het eerste pak koffie met Max Havelaar keurmerk in ontvangst.

In 20 jaar tijd is een kleinschalig Nederlands initiatief uitgegroeid tot een wereldwijd handelsmodel. In 22 andere landen is het Nederlandse initiatief gevolgd, vaak onder de naam 'Fairtrade'. In 2007 besteedden consumenten wereldwijd een bedrag van ruim 2,3 miljard euro aan Fairtrade-gecertificeerde producten. Hiervan hebben ruim 1,5 miljoen producenten en arbeiders in 58 ontwikkelingslanden voordeel.

Over het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade
Max Havelaar is het onafhankelijke keurmerk voor Fairtrade (eerlijke handel). Stichting Max Havelaar is een keurmerkorganisatie en koopt of verkoopt geen producten. Het Fairtrade-systeem richt zich op kleine boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden. De doelstelling van Stichting Max Havelaar is boerencoöperaties, onder eerlijke handelsvoorwaarden, een directe toegang bieden tot de consumentenmarkt. Het keurmerk garandeert niet alleen dat de ingrediënten onder goede ecologische en sociale voorwaarden zijn verbouwd, maar ook dat de boerenorganisatie hiervoor tenminste een kostendekkende prijs en een extra ontwikkelingspremie heeft ontvangen. Hierdoor zijn kleine boeren en hun families in staat om het heft in eigen hand te nemen en te werken aan een betere toekomst.

UTRECHT, 15 september 2008

Noot voor de redactie,