Persbericht VU
30 -10-2008
Embargo tot 16.00 uur
Hoe beter hoe meer
VU, Windesheim en Inholland dragen bij aan terugdringen lerarentekort
De VU en de hogescholen Windesheim, Inholland en Ipabo leveren een forse bijdrage aan het terugdringen van het lerarentekort. Om deze ambitie te kunnen realiseren zijn er in het door hen gepresenteerde plan Hoe beter hoe meer maatregelen getroffen met effecten op de korte en lange termijn.
Voor de korte termijn gaat het om het aanbieden van nieuwe opleidingstrajecten, verbetering van bestaande opleidingen en maatregelen om een opleiding te volgen te vereenvoudigen. Voorbeelden zijn het aanbieden van een gecombineerde bachelor pedagogiek en pabo opleiding voor leraar basisonderwijs en een minor in de universitaire bacheloropleidingen voor het leraarschap in het voortgezet onderwijs. Met de nieuwe opleidingstrajecten worden verhoudingsgewijs meer leraren academisch opgeleid. Ook stellen de VU, Windesheim en INHolland een actieplan op om de tweedegraads HBO-opleidingen van de hogescholen kwalitatief te versterken. Door deze integrale aanpak verwachten de deelnemende lerarenopleidingen een groei van de instroom met bijna 600 studenten te kunnen realiseren.
Op de lange termijn gaat het om het verstevigen van het leraarsberoep in het voortgezet onderwijs en het imago daarvan. Kern van het plan is de inrichting van twintig academische scholen, waar docenten en onderzoekers van universiteiten en hogescholen samen met ervaren leraren en leraren in opleiding professionele leergemeenschappen vormen. Daar gaan leren, onderwijzen, opleiden, ontwikkelingsgericht onderzoek, kenniscirculatie, innovatie en reflectie hand in hand.
Hiervoor doen de VU, INHolland en Windesheim forse investeringen. Daarnaast wordt een beroep gedaan op de middelen die beschikbaar worden gesteld door de overheid in het kader van de risico-regio s lerarentekort, kwaliteitsagenda lerarenopleidingen en OnderwijsBewijs.
Vrije Universiteit Amsterdam
Vrije Universiteit Amsterdam