¤ 1,3 miljoen per jaar extra voor openbaar vervoer Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee
Met de inzet van kwalitatief hoogwaardige "Q-liners", extra inzet op drukke trajecten en meer vaste ritten wil de provincie Zuid-Holland het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee verbeteren. Naar aanleiding van reacties van klanten, reizigerstellingen en ervaringen van chauffeurs, heeft vervoerder Arriva de provincie voorstellen gedaan om de dienstregeling en de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren. Asje van Dijk (CDA) gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland: "De voorstellen van Arriva zijn een echte kwaliteitsverbetering waardoor meer mensen met het openbaar vervoer gaan reizen. Daar zetten we graag extra geld voor in." De verbeteringen zijn zichtbaar vanaf
4 januari 2009, wanneer de nieuwe dienstregeling ingaat.
De kwaliteitsimpuls valt uiteen in een aantal verbeteringen. Tijdens de spits gaan er meer bussen rijden, en de spitstijden worden verlengd. Er is hierbij extra ingezet op specifieke lijnen, zoals lijn 168, de sneldienst tussen Heinenoord en Dordrecht en lijn 139, de sneldienst tussen Ouddorp, Middelharnis en Rotterdam. Daarnaast start Arriva rijden met lijn 396, een
Q-liner van Goeree-Overflakkee richting Rotterdam. De Q-liner is een kwalitatief hoogwaardige bus die op langere afstanden wordt ingezet om reizigers snel en comfortabel te vervoeren. De provincie hoopt dat met de inzet van de Q-liner de zitplaatsgarantie voor reizigers vergroot wordt. Tot slot zet Arriva een aantal ritten die nu als beltaxi rijden, om in ritten met een vaste dienstregeling. Het gaat bijvoorbeeld om de lijn 565 tussen Numansdorp en Strijen en lijn 567 tussen Strijen en Strijensas.
Ontwikkelopdracht
Arriva verzorgt sinds 1 januari 2008 het busvervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee. Arriva is na haar komst direct actief gestart met de invulling van de zogenaamde ontwikkelopdracht. De provincie geeft deze opdracht aan haar vervoerders om het vervoer continu te verbeteren en te kunnen aanpassen aan wijzigende omstandigheden. Reacties van klanten en veranderingen in de markt worden zo gesignaleerd en omgezet in een kwalitatief verbeterd product. Zo werken Arriva en de provincie samen aan het afstemmen van het openbaar vervoer op de wensen en reispatronen van de inwoners en bezoekers in de regio.
Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 41 66 22
Provincie Zuid-Holland