o Stagiair(e) verkeerskunde
Gemeente Uithoorn
Laan van Meerwijk 16
1423 AJ Uithoorn
Postbus 8
1420 AA Uithoorn
Tel: 0297-51 31 11
Fax: 0297-51 32 22
gemeente@uithoorn.nl
Serie tweede gesprekken bij Consultatiebureau voor Ouderen
print
30 oktober 2008
Deze weken ontvangen tientallen ouderen een uitnodiging voor een
tweede gesprek bij het Consultatiebureau voor Ouderen.
De verpleegkundigen van het Consultatiebureau houden een vinger aan de
pols voor wat betreft het lichamelijk en geestelijk welzijn van
ouderen. "De verpleegkundigen nemen echt de tijd voor je."
"Ik ben nog op en top fit, maar toch vind ik het een geruststellende
gedachte dat iemand je eens per halfjaar helemaal nakijkt", zegt
Michael Lloyd (65). Lloyd heeft onlangs een tweede gesprek gehad bij
het Consultatiebureau voor Ouderen. "Ik vind het prettig dat ik dan
allerlei vragen kan stellen. Zo hebben we het de laatste keer over
eetgewoontes gehad. Mijn vrouw en ik proberen er nu op te letten dat
we minder vet en meer vezels en groentes eten."
Ook Clazien Meivogel (68) is blij met het Consultatiebureau. "Ik vind
het prettig dat alles wordt gecontroleerd: mijn ogen, oren, gewicht en
bloeddruk. Maar ook vind ik fijn dat er wordt gevraagd hoe je in het
leven staat. De verpleegkundige is heel belangstellend, het zijn echt
fijne gesprekken."
Preventief onderzoek
Het Consultatiebureau voor Ouderen is eind vorig jaar als proef
gestart. Het doel is mensen tussen de 60 en 75 jaar te informeren over
een gezonde levensstijl en hen te adviseren bij eventuele problemen
zodat ze zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven functioneren.
Inmiddels hebben al bijna 200 mensen een preventief onderzoek gehad en
zijn tientallen mensen langs geweest voor een tweede gesprek.
Bij het eerste gesprek moeten de ouderen een vragenlijst invullen over
hoe ze zich lichamelijk voelen en of ze medische problemen hebben. Ook
wordt gevraagd of ze bijvoorbeeld voldoende sociale contacten hebben.
"De vragenlijst zorgt ervoor dat mensen even stilstaan bij hun eigen
situatie", zegt Tineke de Wit, verpleegkundige. "En voor ons is het
een goede kapstok om het gesprek in te gaan. Je ziet dan al snel waar
eventuele problemen zitten."
Volgens De Wit hebben veel ouderen last van overgewicht en bewegen ze
te weinig. "Inmiddels heb ik verschillende mensen doorverwezen naar
Welzijn Ouderen, waar ze kunnen sporten in groepsverband. Maar als ze
daar tegenop zien, geef ik ze tips hoe ze in en rond het huis wat meer
kunnen bewegen. Ook dat kan al veel helpen."
Bij het tweede gesprek worden de eerder gegeven adviezen besproken.
Tineke de Wit: "Dan is het leuk te zien wat de resultaten zijn. Zo was
een oudere man naar een diëtiste gegaan en enorm afgevallen. En een
mevrouw was op ons aanraden langs de KNO-arts geweest, waardoor ze van
allerlei kwaaltjes af was. Zij kwam echt stralend binnen. En dat geeft
ons ook weer een kick." Overigens waren er ook mensen die aangaven dat
ze zich nog te jong voelden voor het Consultatiebureau, zegt De Wit.
"Er is een grote groep ouderen die nog kerngezond is, maar de
verschillen tussen mensen zijn groot. En dat heeft niet eens zoveel
met leeftijd te maken."
Activiteiten voor ouderen
Het viel Tineke de Wit en haar collega Pien van Leeuwen,
wijkverpleegkundige in Aalsmeer, op dat eenzaamheid een grote rol
speelt bij veel ouderen. Van Leeuwen: "Vooral als mensen niet meer zo
mobiel zijn, neemt het aantal sociale contacten af. Ook zijn mensen
vaak veel bezig met het verleden, met nare gebeurtenissen die ooit
hebben plaatsgevonden. Ik verwijs soms door naar het maatschappelijk
werk, maar dat is voor sommigen een te hoge drempel. Verder geef ik ze
de adressen van ouderenbonden en dergelijke. De bonden organiseren
veel activiteiten. Maar soms hebben de mensen daar de energie niet
meer voor. Dat is jammer. Het is een moeilijk probleem, maar we willen
als Consultatiebureau kijken hoe we ook op dit gebied een vangnet
kunnen zijn."
Als de proef met het Consultatiebureau voor Ouderen succesvol is,
wordt bekeken of dit een blijvende voorziening moet worden.
Gemeente Uithoorn