Vrouwen vinden dat reclamemakers weinig van ze begrijpen.
30/10/2008 15:02
Nieuw
Reclamebureau Nieuw en onderzoeksbureau Ferro hebben samen onderzocht hoe Nederlandse vrouwen tegen reclame aankijken. De resultaten van dit onderzoek zijn nu bekend.
Amsterdam, 30 oktober 2008
We weten dat vrouwen betrokken zijn bij 83% van alle aankopen. We weten dat 68% zich niet identificeert met reclame. Maar wat we niet weten is hoé ze nou precies over reclame denken en wat ze dan wél aanspreekt. Daarom lieten Nieuw en Ferro vrouwen in unieke vertel-sessies vrijuit praten over reclame. Het bijzondere van deze aanpak is dat ze niet sturend is, omdat er geen vragen worden gesteld, maar verhalen worden verzameld. Een onderzoek dus met als uitkomst uitsluitend eerlijke, spontane reacties. Meer dan 400 verhalen geven samen een realistisch beeld van hoe vrouwen reclame nou écht zien.
Uit het onderzoek blijkt dat reclame het niet snel goed doet bij vrouwen. Ze voelen zich onbegrepen en ergeren zich vaak aan reclame-uitingen. Ook de manier waarop vrouwen in reclame worden gerepresenteerd laat te wensen over: vaak te traditioneel of juist te modern, vinden ze. Reclame die vrouwen in zo'n hokje duwt wekt irritatie.
Alleen reclame die authentiek is, begrip toont en clichés vermijdt kan rekenen op sympathie. Er is echter maar weinig reclame die hierin slaagt.
Tijdens het mini-congres 'leer mij vrouwen kennen' presenteren Nieuw en Ferro alle resultaten van het onderzoek. Ook bespreken ze strategieën waarmee adverteerders hun marketing en reclame nog beter kunnen afstemmen op de vrouw.
Het congres vindt plaats op 27 november. Aanmelden kan via www.n-i-e-u-w.nl.
http://www.ferro-mco.nl/nl/ferro/