Voedingcentrum
Kant en klaar moet gezonder
Gezondheid kan en moet bij de ontwikkeling van kant en klaarmaaltijden
een rol spelen. Daarover zijn het Voedingscentrum, de industrie en de
Consumentenbond het eens. Er zijn wel producten in het schap die
voldoen aan de criteria van het Voedingscentrum. Maar: er zijn ook nog
erg veel maaltijden die niet goed scoren. Wat zijn de belemmeringen om
het hele aanbod van kant en klare maaltijden gezonder te krijgen?
Kan kant en klaar gezonder? Daarover ging het symposium Gezonder Kant
en Klaar op 29 oktober. Naast organisator het Voedingscentrum waren de
Consumentenbond en de levensmiddelenbranche hoofdrolspelers. Het werd
duidelijk dat alle spelers gezondheid op de agenda hebben. Maar, wat
er precies moet gebeuren, op welke schaal en door wie, daarover
verschillen de meningen.
Wat is gezond kant-en-klaar?
Volgens het Voedingscentrum zouden alle kant en klaarmaaltijden moeten
voldoen aan de volgende criteria:
1. gebruik geen slecht (verzadigd) vet
2. zorg voor minstens 150 gram groente.
3. bereid de maaltijd zo, dat vezels en vitamines bewaard blijven.
4. zorg dat de maaltijd tussen de 450-750 kcal levert
5. zorg dat de maaltijd niet te veel zout bevat.
Praktische problemen
Op het symposium bleek dat het niet zo zwart-wit kan worden gesteld.
Ten eerste zijn er praktische problemen voor de industrie: Groente
heeft een groot volume en past soms niet in de bestaande verpakkingen.
Ten tweede: als de consument gezond kan kiezen, kiest hij dan ook
gezond?
De toekomst
Het Voedingscentrum ziet de belemmeringen niet als een reden voor
pessimisme. Een kleine verbetering kan al een groot effect hebben. De
regels zoals hierboven beschreven zijn gebaseerd op de drie-indeling
van het Voedingscentrum. Kant en klare maaltijden die aan de regels
voldoen, passen in de categorie âbij voorkeurâ. Dat zal niet bij alle
maaltijden lukken. In een bakje bami past geen 150 gram groente. En:
in lasagne zit veel vet. Die producten vallen dus in de categorie
'bij uitzondering'. Het kan voor de industrie een uitdaging zijn om
juist deze - zeer populaire - producten te verbeteren.
Het etiket
Gezondheid moet sowieso een grotere rol gaan spelen bij de
productontwikkeling. Daarbij hebben consumenten behoefte aan meer
voorlichting. Soms weet je als consument niet meer wat gezond is. Een
duidelijk etiket zal helpen.