Voedingcentrum


Kant en klaar moet gezonder

Gezondheid kan en moet bij de ontwikkeling van kant en klaarmaaltijden een rol spelen. Daarover zijn het Voedingscentrum, de industrie en de Consumentenbond het eens. Er zijn wel producten in het schap die voldoen aan de criteria van het Voedingscentrum. Maar: er zijn ook nog erg veel maaltijden die niet goed scoren. Wat zijn de belemmeringen om het hele aanbod van kant en klare maaltijden gezonder te krijgen?

Kan kant en klaar gezonder? Daarover ging het symposium Gezonder Kant en Klaar op 29 oktober. Naast organisator het Voedingscentrum waren de Consumentenbond en de levensmiddelenbranche hoofdrolspelers. Het werd duidelijk dat alle spelers gezondheid op de agenda hebben. Maar, wat er precies moet gebeuren, op welke schaal en door wie, daarover verschillen de meningen.

Wat is gezond kant-en-klaar?

Volgens het Voedingscentrum zouden alle kant en klaarmaaltijden moeten voldoen aan de volgende criteria:


1. gebruik geen slecht (verzadigd) vet

2. zorg voor minstens 150 gram groente.

3. bereid de maaltijd zo, dat vezels en vitamines bewaard blijven.
4. zorg dat de maaltijd tussen de 450-750 kcal levert
5. zorg dat de maaltijd niet te veel zout bevat.

Praktische problemen
Op het symposium bleek dat het niet zo zwart-wit kan worden gesteld. Ten eerste zijn er praktische problemen voor de industrie: Groente heeft een groot volume en past soms niet in de bestaande verpakkingen. Ten tweede: als de consument gezond kan kiezen, kiest hij dan ook gezond?

De toekomst
Het Voedingscentrum ziet de belemmeringen niet als een reden voor pessimisme. Een kleine verbetering kan al een groot effect hebben. De regels zoals hierboven beschreven zijn gebaseerd op de drie-indeling van het Voedingscentrum. Kant en klare maaltijden die aan de regels voldoen, passen in de categorie âbij voorkeurâ. Dat zal niet bij alle maaltijden lukken. In een bakje bami past geen 150 gram groente. En: in lasagne zit veel vet. Die producten vallen dus in de categorie 'bij uitzondering'. Het kan voor de industrie een uitdaging zijn om juist deze - zeer populaire - producten te verbeteren.

Het etiket

Gezondheid moet sowieso een grotere rol gaan spelen bij de productontwikkeling. Daarbij hebben consumenten behoefte aan meer voorlichting. Soms weet je als consument niet meer wat gezond is. Een duidelijk etiket zal helpen.