ChristenUnie
Reistijdwinst Hanzelijn teniet gedaan door capaciteitsprobleem
donderdag 30 oktober 2008 13:55 Snelle invoering van 160 kilometer per
uur op het spoor is volgens de ChristenUnie op veel meer trajecten
mogelijk dan alleen de vier trajecten die door de minister worden
genoemd. Dat zei Kamerlid Ernst Cramer woensdag in het debat over
reistijdverbetering. De partij is blij dat de minister heeft toegezegd
dat er een haalbaarheidsonderzoek komt naar 160 km/uur via de
ATB-groen, zoals voorgesteld in de onlangs verschenen
ChristenUnie-notitie Slimmer, Sneller en Zuiniger op het spoor.
Hoewel de minister schrijft over een risico als treinen met deze
voorziening gaan rijden op trajecten waar de maximum snelheid 140
km/uur is, is dit volgens Kamerlid Ernst Cramer geen probleem. ,,Neem
bijvoorbeeld de ChristenUnie-vragen over de spoorboog bij Baarn, waar
de situatie aantoont dat de veiligheidsmarges groot genoeg zijn. De
veiligheid bij spoorwegovergangen moet natuurlijk goed worden
onderzocht, maar dit valt waarschijnlijk ook mee." In de LMCA spoor
staat letterlijk dat Utrecht-Woerden reeds geschikt is voor 160 km/uur
en Utrecht-Den Bosch dat zal worden. Echter, de minister noemt deze
trajecten niet in zijn brief.
De ChristenUnie wil ook dat er voortgang wordt geboekt ten aanzien van
de ERTMS implementatie. ,,Ik krijg de indruk dat uitstel en
onduidelijkheid over ERTMS zorgt voor onzekerheid op de markt en dat
daardoor de prijzen nu nog hoog zijn. De partij wil weten welke
bijdrage ERTMS kan leveren aan de capaciteit op het spoor.
Hanzelijn
Tot slot reageert de ChristenUnie op het capaciteitsprobleem op de
Hanzelijn en Utrecht-Zwolle. De minister schrijft dat er geen
reistijdverbetermogelijkheden zijn. ,,Ik heb de LMCA spoor er nog eens
op nageslagen en daarin staat dat een intercity bij Zwolle, na
realisatie van de Hanzelijn, in alle scenario's 8 minuten lang moet
wachten. Daarmee is dus in één klap de reistijdwinst van de Hanzelijn
teniet gedaan! Ik begrijp niet dat een nieuwe spoorlijn kennelijk bij
de opening al een capaciteitstekort heeft en ben heel benieuwd hoe de
minister dit gaat aanpakken."
(Foto: StudioSK in opdracht van ProRail)