Ministerie van Algemene Zaken

Antwoord op kamervragen over overheidssites in crisissituaties

Kamerstuk | 30-10-2008

Minister-president Balkenende heeft mede namens de minister van BZK vragen beantwoord van het lid Van der Burg (VVD) over overheidssites in crisisituaties

Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de antwoorden op de Kamervragen van het lid Van der Burg (2080902500) d.d. 13 oktober 2008.

DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,

mr.dr. J.P. Balkenende


1)
Hebt u kennisgenomen van het artikel "Overheidssites niet crisisproof" naar aanleiding van het veelvuldig raadplegen van de website van De Nederlandsche Bank?

Ja.

In het geval van de website van de Nederlandse bank is op het moment dat geconstateerd werd dat deze moeilijk bereikbaar was, meteen een alternatief geboden. De dag erna functioneerde de website weer zoals normaal.


2)
In hoeverre is bij het ontwikkelen van websites van de rijksoverheid rekening gehouden met crisissituaties, waarin veel burgers behoefte aan informatie hebben?

Er zijn verschillende factoren van invloed op de capaciteit van een website zoals de capaciteit van de website zelf, de hosting of bijvoorbeeld de capaciteit van servers. Binnen de rijksoverheid zijn verschillende maatregelen beschikbaar. Departementen die deelnemen aan het rijksbrede hostingcontract hebben de mogelijkheid om via dit contract hun sites bestand te laten zijn voor grote aantallen bezoekers. Daarnaast is er in geval van crisis de site crisis.nl. Deze bestaat sinds 2005. Elk departement, elke regio, waterschap of gemeente heeft de mogelijkheid om crisis.nl in te zetten bij een (dreigende) crisis of ramp. Deze site is ingericht om zeer hoge bezoekersaantallen per uur te kunnen verwerken. Verder is bij de bouw van algemene rijksoverheidsites zoals regering.nl en postbus51.nl rekening gehouden met situaties van grote toestroom aan bezoekers aan de site en verhoging van de vereiste capaciteit in geval van een calamiteit. Tot slot zij opgemerkt dat in geval van een crisis ook gebruik gemaakt kan worden van een speciaal contract voor telefonische afhandeling van publieksvragen, naast informatieverstrekking via internet. Binnen dit contract kan binnen enkele uren opgeschaald worden zodat in korte tijd een groot aantal telefonische contacten kunnen worden afgehandeld.


3)
Deelt u de mening dat websites van de rijksoverheid geschikt moeten zijn voor het veelvuldig raadplegen in crisissituaties? Zo neen, waarom niet?

Ja, echter het departement of de organisatie die eigenaar is van de website bepaalt zelf welke maatregelen moeten worden genomen voor crisissituaties. Zie verder antwoord op vraag 4.


4)
Wat bent u voornemens te doen, mocht blijken dat websites van de rijksoverheid een massale toeloop ten tijde van crisissituaties niet aan kunnen?

Departementen en andere rijksoverheidsorganisaties hebben zelf de verantwoordelijkheid in het bepalen van voorzorgsmaatregelen op basis van het risico op crisis en de mogelijke gevolgen daarvan voor burgers en bedrijven. Dit is maatwerk en daarom zijn er geen gemeenschappelijke afspraken gemaakt. Wel zijn er dus de bovenstaande opties voor crisiscommunicatie waar rijksoverheidsorganisaties gebruik van kunnen maken.