Antwoord op kamervragen over overheidssites in crisissituaties
Kamerstuk | 30-10-2008
Minister-president Balkenende heeft mede namens de minister van BZK
vragen beantwoord van het lid Van der Burg (VVD) over overheidssites
in crisisituaties
Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, de antwoorden op de Kamervragen van het lid Van
der Burg (2080902500) d.d. 13 oktober 2008.
DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,
mr.dr. J.P. Balkenende
1)
Hebt u kennisgenomen van het artikel "Overheidssites niet crisisproof"
naar aanleiding van het veelvuldig raadplegen van de website van De
Nederlandsche Bank?
Ja.
In het geval van de website van de Nederlandse bank is op het moment
dat geconstateerd werd dat deze moeilijk bereikbaar was, meteen een
alternatief geboden. De dag erna functioneerde de website weer zoals
normaal.
2)
In hoeverre is bij het ontwikkelen van websites van de rijksoverheid
rekening gehouden met crisissituaties, waarin veel burgers behoefte
aan informatie hebben?
Er zijn verschillende factoren van invloed op de capaciteit van een
website zoals de capaciteit van de website zelf, de hosting of
bijvoorbeeld de capaciteit van servers. Binnen de rijksoverheid zijn
verschillende maatregelen beschikbaar.
Departementen die deelnemen aan het rijksbrede hostingcontract hebben
de mogelijkheid om via dit contract hun sites bestand te laten zijn
voor grote aantallen bezoekers. Daarnaast is er in geval van crisis de
site crisis.nl. Deze bestaat sinds 2005. Elk departement, elke regio,
waterschap of gemeente heeft de mogelijkheid om crisis.nl in te zetten
bij een (dreigende) crisis of ramp. Deze site is ingericht om zeer
hoge bezoekersaantallen per uur te kunnen verwerken.
Verder is bij de bouw van algemene rijksoverheidsites zoals
regering.nl en postbus51.nl rekening gehouden met situaties van grote
toestroom aan bezoekers aan de site en verhoging van de vereiste
capaciteit in geval van een calamiteit.
Tot slot zij opgemerkt dat in geval van een crisis ook gebruik gemaakt
kan worden van een speciaal contract voor telefonische afhandeling van
publieksvragen, naast informatieverstrekking via internet. Binnen dit
contract kan binnen enkele uren opgeschaald worden zodat in korte tijd
een groot aantal telefonische contacten kunnen worden afgehandeld.
3)
Deelt u de mening dat websites van de rijksoverheid geschikt moeten
zijn voor het veelvuldig raadplegen in crisissituaties? Zo neen,
waarom niet?
Ja, echter het departement of de organisatie die eigenaar is van de
website bepaalt zelf welke maatregelen moeten worden genomen voor
crisissituaties. Zie verder antwoord op vraag 4.
4)
Wat bent u voornemens te doen, mocht blijken dat websites van de
rijksoverheid een massale toeloop ten tijde van crisissituaties niet
aan kunnen?
Departementen en andere rijksoverheidsorganisaties hebben zelf de
verantwoordelijkheid in het bepalen van voorzorgsmaatregelen op basis
van het risico op crisis en de mogelijke gevolgen daarvan voor burgers
en bedrijven. Dit is maatwerk en daarom zijn er geen
gemeenschappelijke afspraken gemaakt. Wel zijn er dus de bovenstaande
opties voor crisiscommunicatie waar rijksoverheidsorganisaties gebruik
van kunnen maken.
Ministerie van Algemene Zaken